Chamissos Schatten (2016)

Alternatieve titel: Chamisso's Shadow

1 stem

Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Ulrike Ottinger
met de stemmen van Hanns Zischler, Burghart Klaußner en Thomas Thieme

Oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk, is Adelbert von Chamisso in Duitsland vooral bekend als dichter van werken zoals de in 1814 geschreven novelle 'Peter Schlemihls Wondersame Geschichte', waarin een man zijn schaduw verkoopt. Bovendien was Chamisso ook een naturalist die rond de wereld zeilde als onderzoeker en die onder meer de flora van het verre Alaska documenteerde. Bekend om zijn reisdocumentaires nam filmmaker Ulrike Ottinger de Frans-Duitse auteur als model om in zijn voetsporen te treden en de zeestraat tussen Amerika en Azië te ontdekken: de Beringzee.