The Treasure of Pancho Villa (1955)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Rory Calhoun, Shelley Winters en Gilbert Roland

Ten tijde van de Mexicaanse burgerloorlog is Tom Bryan (Rory Calhoun) een huurling die zijn diensten aanbiedt aan de hoogste bieder. Hij is te koop voor geld en goud. Juan Castro (Gilbert Roland) hoort bij Pancho Villa en is verantwoordelijk voor het goud waarmee nieuwe wapens en munitie gekocht moeten worden. Ruth Harris (Shelley Winters) is de plaatselijke schooljuffrouw. Beiden willen zij Tom hebben, Juan om het goud en de knappe Ruth omdat zij gelooft in de goede zaak.

avatar van Brix
Onlangs weer eens op TV te zien geweest (BBC)
Voor mij de 4e kijkbeurt als ik het goed heb.

Nog steeds de moeite waard.
De film drijft vooral op het goede spel van Roland en Calhoun, die beiden geknipt zijn voor hun rollen
De uitstekende locaties doen ook een duit in het (goud)zakje.

De kameraadschap tussen de beide hoofpersonages wordt zwaar op de proef gesteld door de verlokking van de voorraad goud die zij vervoeren.

Aardige plotwendingen, en soms goede dialogen.

Wat een man in Shelley Winters kan zien blijft mij, zoals steeds, weer een raadsel.

Dit is toch wel een van de leukere films in het genre Mexicaanse revolutie "westerns".

avatar van mr rumson
Brix schreef:

Brix je was niet de enige die daar tijdens de film aandacht .Hadden ze daar nou geen mooiere actrice voor kunnen nemen .
Maar met deze film heb ik mij prima mee vermaakt.
Niet dat het allemaal hoogstand was maar onderhoudend was hij wel bovendien zag deze film er voor zijn leeftijd nog goed uit ook.
Met de verhaallijn is ook niks mis mee die gaat over hebzucht en hoever een mens wel niet kan gaan voor rijkdom.
Zo hebben we de trouwe Castro die er alleen maar wil voor zorgen dat het goud naar Pancho Villa gaat. Terwijl Pablo alleen op zoek is naar een kans om het goud voor zichzelf te houden .En dan is er nog Tom die loyaal is aan Castro maar ook voor hem is de verleiding groot om er met het goud van door te gaan. Bovendien word er ook nog jacht gemaakt op hun door het Mexicaanse leger.
Maar dat is nog niet alles want terwijl Ruth Harris een oogje heeft op Tom.
Zo heeft Castro weer een oogje op Harris.
Zowel Rory Calhoun als Tom en Gilbert Roland als Juan Castro leveren goede prestaties en weten mij dan ook te overtuigen in de karakters die ze spelen.
De verschillende actiescènes die erin voorkomen is goed gedaan al vind ik wel dat het allemaal een beetje op hetzelfde neerkomt.
Ook de jacht door de bergen is het aanzien meer dan waard .Maar het had wel iets korter gemogen het is nu een beetje te veel van hetzelfde .
Maar alles bij elkaar vind ik dit toch een onderhoudende western die op zich best prettig wegkijkt.
Hij hoort zeker niet tot de beste westerns maar wel bij de grote middenmoot.
Voor mij is het niet de laatste keer dat ik deze western ga kijken want ik hou wel van dit soort avontuurlijke westerns.
Grappig om te zien is dat als Rory Calhoun het stadje binnen rijdt. Er op een gebouw een reclamebord te zien is met daarop Coca Cola. Of dit historisch correct is durf ik niet te zeggen maar het viel wel op.

Dick2008
mr rumson schreef:

Nee, hoewel Coca Cola, toch ook al behoorlijk lang bestaat, sinds 1886
Coca-Cola - Wikipedia - nl.wikipedia.org.

Bij IMDb staat het ook. De schat van Pancho Villa (1955) - Goofs - IMDb

avatar van mr rumson
Dick2008 schreef:

Nee, hoewel Coca Cola, toch ook al behoorlijk lang bestaat, sinds 1886
Coca-Cola - Wikipedia - nl.wikipedia.org.

Bij IMDb staat het ook. De schat van Pancho Villa (1955) - Goofs - IMDb

Dick2008