Island at War (2004)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama
398 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Peter Lydon en Thaddeus O'Sullivan
met James Wilby, Clare Holman en Philip Glenister

Vlak na de verovering van Frankrijk in 1940 bezetten de Duitsers ook de Kanaaleilanden, gelegen tussen Frankrijk en Engeland. Het verhaal vindt plaats op St. Gregory, een fictief eiland behorend tot die eilandengroep. Hier beleven allerlei bewoners op hun manier de bezetting. Hun woede over de oorlog en de bezetting moet geregeld plaatsmaken voor pragmatisme om de Duitsers te vriend te houden en om zelf te kunnen overleven.

geweldige serie...mooi camerawerk, acteerprestaties bijzonder goed...
de sfeer word zeer mooi (als je daar van kunt spreken) weergegeven...

topper

3 DVD's, 6 afleveringen van elk zo'n 66 minuten maken te zamen bijna 400 minuten filmgenot. Prachtige serie in beeld, geluid en acteerprestatie (kon van James Wilby natuurlijk niet anders verwachten. Interessante bijrollen van Laurence Fox (inderdaad, zoon van James Fox, de lange van de gebroeders Fox, de kleinere is Edward) en Sam Heughan. Deze laatste is binnenkort te zien in "Young Alexander the Great" (mooie poster, net als die van Hephaestion).

Mooi gefilmd, veel aandacht voor historische feiten, maar dan toch weer één hele domme fout in de 2e aflevering. Het is zomer 1940 en een Duitse soldaat zegt bang te zijn om naar het oostfront te worden gestuurd. in de zomer van 40 was er nog geen oostfront, maar goed soms een beetje saai maar wel een dikke aanrader.

avatar van flyer
Prachtige serie. Zoiets kunnen alleen Engelse maken. Toch een punt van kritiek. Hoe gaat het verder?

Bart Simpson
De Blauwe Rijder schreef:

Lol. Het Oostfront was er zeker wel. Wat dacht je hiervan:

Duitsland valt in 1939 Polen aan. Polen behoort tot het Oosten van Europa, zo ook een deel van Duitsland (Berlijn viel ook onder het Oostfront). Zo had je helemaal in het Oosten van Duitsland, aan de grens, de Oosterselinie. En in het westen van Duitsland had je de Westwall, of te wel: de Siegfriedlinie. Deze grensde oa aan België & Nederland.

Maar ik denk dat ik weet wat jij bedoelt. Jij denkt waarschijnlijk dat er pas een Oostfront was toen Nazi-Duitsland Operatie Barbarossa begon (inval Sovjet-Unie). Maar dat is niet zo, met het Oostfront wordt echt het Oosten bedoeld waar gevechten bezig zijn.

Bart Simpson
flyer schreef:

De schrijver v/d serie is al een tijd geleden overleden, vandaar dat er geen vervolg is. De serie eindigt rond 1941, terwijl de oorlog nog 4 jaar zou duren. Sterker nog: een van de eilanden werd pas 15 mei 1945 bevrijd, terwijl de Duitsers zich al een week eerder hadden overgegeven. De oorlog was al voorbij, behalve op een van die eilanden.

ww
Prachtige serie en inderdaad zoals een voorganger al zei, zoiets kunnen alleen Engelsen maken.