Actas de Marusia (1976)

Mexico
Drama / Thriller

geregisseerd door Miguel Littin
met Arturo Beristáin, Diana Bracho en Ernesto Gómez Cruz

Film over de strijd van Chileense mijnwerkers tegen hun Britse bazen, die als de staking uit de hand dreigt te lopen niet aarzelen om het leger in te schakelen...

In het kader van volstrekt vergeten oscar genomineerden deze maar eens opgepikt, die bovendien door de festivalcinema buffs in Cannes werd genomineerd voor een gouden palm. Littin was in zijn tijd een gerespecteerd en gekend auteur van politieke cinema, nu is hij totaal vergeten, behalve in Chili misschien waar zijn ECDN werd uitgeroepen door de film buffs tot beste Chileense film aller tijden.
Dit had ook een Chileense film moeten zijn naar een verhaal van Manns die het scenario schreef en speelt in de mijnen van Marusia in de Atacama woestijn anno 1907, de politieke gebeurtenissen ter plaatse lieten dit niet toe en Littin moest uitwijken naar Mexico.
Het is dan ook tamelijk vreemd dat de zgn. Chilenen hier met een Mexicaans accent spreken, het is misschien nog vreemder dat de protagonist wordt gespeeld door een gedubde Gianmaria Volonté, hierboven niet eens vermeld hoewel hij toch veruit het belangrijkste personage speelt, in een stakingsfilm is dat dus de stakingsleider.
Het betreft hier een typisch jaren 70 product, au fond een zoveelste rip-off van stachka met bijbehorende zwart-wit typologie( itt wat de still suggereert is dit GEEN z-w film trouwens) gefilmd in een soort eclectisch stijltje met plagiaat uit/eerbetonen aan de stijl van gekende politieke cinema grootmeesters als C-G, Rosi, Pontecorvo enz.
Door de setting in de woestijn en de hier en daar sovjet-geinspireerde montage doet het af en toe ook sterk aan een spaghetti denken, de beste scènes waren imho die aan het spoor , vooral die met de mijnwerkers die gek zijn geworden a.g.v een langdurige blootstelling aan zwaveldampen.
Toch vond ik deze over het algemeen niet het niveau halen van zijn modellen, te opzichtig leenwerk en een fotografie verzorgd door Stahl die continu met de camera heen en weer pent, maar die blijkbaar niet voor niets vrijwel zijn gehele carrière in Mexico is blijven werken. Dat de retoriek over the top is en er geen plaats is ingeruimd voor subtiliteiten, zal niet verbazen
De score werd verzorgd door niemand minder dan Theodorakis, om de overeenkomsten met de originelen nog te beklemtonen waarschijnlijk. Die score is uitstekend.
Uit op DVD met Engelse onderschriften. .