Harrison Bergeron (1995)

Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Bruce Pittman
met Sean Astin, Miranda de Pencier en Christopher Plummer

Noord-Amerika, 2053. Prestatiedrang en individuele onderscheiding zijn uit den boze. Een elektrische hoofdband die iedere inwoner verplicht is te dragen, zorgt er voor dat intelligent denken onmogelijk wordt. Iedereen is gelijkwaardig en middelmatig, behalve Harrison. Hij is een briljante en gepassioneerde jongeman, op wie de hoofdband geen invloed heeft. De geheime regering, geleid door John Klaxon, besluit Harrison op te nemen in haar rangen.

avatar van FlorisV
Geweldige TV-film,

ooit een keer op de BBC gezien. Ik ben sowieso gek op dystopische films (denk aan bijv. THX-1138, Gattaca, Logan's Run, The Matrix, Equilibrium) maar deze heeft net als 1984 een soort anti-communistisch verhaal waarin iedereen gelijk moet zijn maar dat toch niet blijkt te zijn. De acteur is bekend als Sam uit Lord Of The Rings.

Ik moet wel zeggen dat het einde deprimerender was dan ik me kon herinneren maar er zit wel wat optimisme in toch.

De film is werkelijk nergens in Nederland te koop en nooit op DVD uitgebracht. In de VS is hij op VHS te verkrijgen maar die Amerikaanse tapes kun je hier niet altijd afspelen. Na jarenlang zoeken heb ik EINDELIJK een site gevonden waar je hem kon downloaden (sowieso 1 van de beste sites om te zoeken): Demonoid. Pas nog gekeken en zondermeer weer genoten van alle satire. Vooral het begin is sterk.

Zo jammer dat niet meer mensen deze film kennen, het wordt echt tijd voor een DVD release (maar dat was het 10 jaar geleden ook al).

avatar van A.L.I.E.N
Klik Hier! (video google)