Ketu Qiuhen (1990)

Alternatieve titel: Song of the Exile

Hongkong / Taiwan

geregisseerd door Ann Hui
met Maggie Cheung, Tan Lang Jachi Tian en Waise Lee

Taiwanees familiedrama over cultuurverschillen en de daaruit voortvloeiende aanpassingsproblemen. De Japanse Aiko wordt door haar Chinese schoonouders niet gewaardeerd en gaat bij haar man in Hongkong wonen. Haar dochter Cheung blijft bij haar grootouders in Macau wonen. Pas jaren later, als ze samen met haar moeder Japan bezoekt, beseft Cheung hoe moeilijk haar moeder het vroeger gehad heeft.

Het oudere werk van Hui is gewoon niet te best.

Ondertussen toch aardig wat films van Hui gezien. Post-2000 valt het nog best mee, maar daarvoor was het toch erg armoedig allemaal. Zo ook dit filmpje. Had nog een beetje hoop dat Maggie Cheung meedeed, maar dat mocht duidelijk niet baten.

Het is vooral een erg druilerig en doods drama, dat zonder al te veel enthousiasme of overtuiging neergezet wordt. Cheung doet het dan nog wel aardig, maar de rest van de cast is echt belabberd. Ook visueel valt er helemaal niks te beleven.

Een groot Hui fan zal ik nooit worden, maar net als zovele HK regisseurs heeft ze een hoop films nodig gehad om enig echt niveau te halen. Het oude werk is vooral vullen van gaatjes, ondanks dat deze film toch nog best hoog aangeschreven staat. 't Is in ieder geval niks voor mij.