La Leyenda del Viento del Norte (1992)

Alternatieve titel: De Legende van de Noordenwind

Spanje
Animatie

geregisseerd door Maite Ruiz de Austri en Carlos Varela
met de stemmen van Damián Velasco, Chelo Vivares en Gonzalo Durán

Het avontuur van drie dappere kinderen die de walvissen redden van de ondergang. Lang, heel lang geleden heersten de natuurkrachten Aarde, Wind, Vuur en Water overal op de wereld. Ze waren volledig in balans, totdat de Noordenwind de anderen probeerde te vernietigen. Met vereende krachten en hulp van de mens kon de Noordenwind uiteindelijk in een aardschacht worden gevangen. Nog altijd leeft deze legende bij Spaanse vissers en Canadese Indianen, die ieder jaar samen vissen in de grote Walvisbaai, een geheim water dat niemand anders kent. Maar als de beruchte boef Athanasius de baai ondekt, wil hij alle walvissen afslachten. De tweeling Annie en Elliot, twee visserskinderen en hun Indiaanse vriendje Watuma, doen er alles aan om de walvissen te redden. Maar daarbij moeten ze het opnemen tegen de gevaarlijke en gemene Athanasius.

avatar van Purmerend
Complimenten voor het vinden van deze poster Tsjidde.

Dat was inderdaad een heel gedoe.

avatar van Purmerend
Een heerlijk avontuur wat je vermaakt van het begin tot het einde.

avatar van baspls
Zat een stukje van deze film in Tesis (1996), zag er erg gaaf uit. Mischien dat ik deze eens ga opzoeken.