Hu Meng Wei Long (1995)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Kenny Ho, Elaine Lui en Christy Chung

Na de tragische dood van zijn vrouw, neemt een undercover rechercheur ontslag bij de politie om als hoofd beveiliging te gaan werken op een luxe cruiseschip. Wanneer het schip in handen valt van een terroristische bende moet hij proberen de levens van de passagiers te redden.

avatar van jackie
Goed (vlot) gemaakte actie film, met goede kung fu scenes en stunts.

avatar van Legan
Het moge duidelijk zijn dat Woo-ping Yuen's The Red Wolf het niet moet hebben van een gelaagd verhaal, prachtige decors, goed acteerwerk of 'diepe' personages. Het verhaaltje is gewoon flinterdun, de personages superoppervlakkig, het acteren zwaar onder de maat (op Collin Chou en in mindere mate Christy Chung na) en de decors spuuglelijk.

Verder duurt het een eeuwigheid voordat de film op gang komt, omdat men het eerst nodig acht om de personages eerst even wat 'diepgang' mee te geven. Totaal verspilde moeite terwijl de aanwezige melige HK humor niet meer dan voor wat gegaap zorgt.

Nee, het is de actie wat telt en juist deze stelt teleur. Oké, er is een hoop geschiet en er vallen een hoop doden, maar de afwisseling in actie en ook de afwerking ervan laat heel wat te wensen over. De inspiratie is gewoon ver te zoeken en geen enkele actiescène slaagt erin om echt indruk te maken. De enige twee scènes die daar nog een beetje bij in de buurt komen, zijn het gevecht in de saunaruimte tussen Kenny Ho en de zwarte terrorist en het iets wat teleurstellende eindgevecht. Vooral van dat laatste had ik wel wat vetters verwacht.

Krappe 3,0* voor deze film die teveel aandoet als een snel tussendoortje.

Misser van Yuen.

Gezien de periode waaruit de film stamt niet echt een verrassing. Een soort van veredelde Die Hard cloon die nooit echt van de grond komt en zelfs met z'n beperkte speelduur nog steeds te langzaam aanvoelt.

Er vallen best wel wat doden, soms aardig bruut zelfs, maar voor een martial arts meester als Yuen is het actiegedeelte gewoon sterk ondermaats. Veel flauwe vuurgevechten en lomp geklop in het eerste uur. Finale gevecht en saunagevecht in het laatste half uur zijn wel al een stukje beter.

Slecht acteerwerk, povere setting, maar uiteindelijk vooral de saaie actiescenes maken deze film tot een wat saaie bedoening. Leeft enkel op het einde een beetje op, daarom nipt nog een half puntje extra.

avatar van Gang_Star
Routinewerk.

The red wolf is eigenlijk de zoveelste film uit Hongkong die volgens hetzelfde concept te werk gaat. Een grotendeels éénmansleger tegen een grote groep criminelen tot de tanden toe gewapend. Zoals hierboven al eerder genoemd, de vergelijking met Die Hard is correct.
Wie met deze film een goed verhaal verwacht, kan dat (uiteraard) vergeten. Er zit nauwelijks een verhaallijn in, maar dit zorgt toch voor redelijk wat vertier. Veel snelle actiescene's, en dan vooral martial arts. De actiescene's zijn best aardig, maar buiten de actie bied deze toch wat standaardfilm niks vernieuwends.

Lekkere actie in john woo stijl.
Lekkere dames.
Wreed op sommige momenten, hartaanval