• 10.518 nieuwsartikelen
  • 8.961.363 stemmen

The Last Broadcast (1998)

Horror / Thriller | 86 minuten

Genre: Horror / Thriller

Geregisseerd door: Stefan Avalos en Lance Weiler

Met onder meer: David Beard, Jim Seward en Stefan Avalos

Gesproken taal: Engels

Plot The Last Broadcast

"What actually happened that night in the woods?"

Drie mannen komen om het leven in de bossen van New Jersey tijdens hun zoektocht naar de zogenaamde Jersey Devil. De vierde man, een psychiater die schijnbaar contact kan maken met de Jersey Devil, wordt beschuldigd van moord. Het geschoten materiaal wordt bekeken om uit te maken of deze persoon werkelijk schuldig is.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

Dr. Dale Orstall, Jim's Child Psychologist

avatar van Shadowed

Shadowed

Nutteloos.

Leuk bedachte maar ronduit oersaaie toevoeging aan het faux-docu subgenre. Vanaf deze kant komen vaak de meest onverwachte en spannende films voorbij, en ik hoopte dat deze film eenzelfde soort effect zou hebben. Na het zien van de film ben ik tot de conclusie gekomen dat deze films me heel goed bevallen of juist totaal niet.

Zoals menig lezer al kan raden door middel van een blik naar het cijfer is dit niet bepaald een sterke film geworden. Ik vond het vooral ontzettend saai ingericht met een erg beperkte hoeveelheid aan sterke scenes. De film heeft ze echter wel, en wanneer deze komen is het prima. Om bij die scenes te komen moet je je alleen lang door dom geleuter klauteren.

Iedereen binnen deze film lijkt van een andere planeet te komen. Van enkele rollen is dit overduidelijk intentioneel en die vormen de interessante personages. Andere personages kunnen alleen slap lullen en zogen de energie uit me. Zonder energie wordt het vervolgens lastig om nog bij de film te blijven. Toch wel jammer dat ze zo weinig effect uit een veelbelovend concept kunnen houden.

Einde is nog enigszins verrassend en enkele beelden zijn aardig, verder is dit een oersaai gebeuren dat nergens echt goed kan uithalen. Het is niet eng, onheilspellend of interessant genoeg om herhaaldelijk te blijven boeien. Wellicht dat het voor sommige mensen wel werkt. Voor deze film is dat echter niet zo, en het cijfer is er dan ook naar.

avatar van DiDa

DiDa

Krijgt een Special Limited Edition release in de UK onder het label 101 Films:

The Last Broadcast (1998) (Limited Edition) – 101 Films Store - 101-films-store.com

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Hetzelfde uitgangspunt als The Blair Witch Project, maar de focus ligt niet op de found footage maar op de interviews afgenomen door de man die een documentaire maakt over het hele gebeuren. Dit maakt van de film best een taaie zit. Hier krijg je dan uiteindelijk wel te zien wie of wat de jersey devil is en dat is best verrassend te noemen. Ik vond het echter meer een anti-climax. Ik snap best wel dat Blair Witch Project fans dit een teleurstelling vinden, want je krijgt nauwelijks binding met de slachtoffers omdat er zo weinig found footage wordt getoond waardoor het ook nooit spannend wordt. Nu goed BWP die ik nog niet zo lang geleden heb herzien vond ik ook niet spannend, want er gebeurde ook niet veel en was vooral saai met vervelende personages, maar er werd dan toch 'iets' meer getoond dan in the Last Broadcast. Beide films doen het found footage genre echter geen eer aan voor mij. Geef mij maar Cannibal Holocaust.

avatar van ibendb

ibendb

De bakermat van het found-footage subgenre volgens velen. Of deze of The Blair Witch Project eerst was zal nooit echt helemaal duidelijk zijn maar het is zonder twijfel duidelijk welke van de twee het beter deed. Spoiler alert: het is niet deze.

Als mockumentary zeker en vast geslaagd maar als horrorfilm is het echt te weinig. De opbouw is bij vlagen interessant en overtuigend. Het laatste kwartier daarentegen kakt op alles wat we voorheen hebben gezien. Zowel naar stijl als naar narratief en vaagheid toe. Het is jammer te noemen.