The Last Broadcast (1998)

Horror / Thriller

geregisseerd door Stefan Avalos en Lance Weiler
met David Beard, Jim Seward en Stefan Avalos

Drie mannen komen om het leven in de bossen van New Jersey tijdens hun zoektocht naar de zogenaamde Jersey Devil. De vierde man, een psychiater die schijnbaar contact kan maken met de Jersey Devil, wordt beschuldigd van moord. Het geschoten materiaal wordt bekeken om uit te maken of deze persoon werkelijk schuldig is.

Yak
Deze film wilde ik er even tussen hebben.
'The last broadcast' heeft nagenoeg hetzelfde uitgangspunt als 'The Blair Witch Project'. Hij kwam ongeveer een half jaar na TBWP uit, had ik begrepen (waarschijnlijk dus gemaakt na een screening van die film, ofzo). Maar ik heb 'm zelf nog niet gezien, en krijg 'm ook bijna nergens te pakken.
Iemand een mening hierover?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nergens te pakken? had een vrij grote videotheek-release destijds, meen ik me te herinneren

Yak
De release is me volkomen ontgaan. Ik pik 'm wel een keertje op in de Cinematheek in Eindhoven, daar moeten ze 'm wel hebben.

Yak
Ik zag trouwens in een kleine videotheek in Veldhoven een film staan die wel heel opzichtig plagiaat pleegde op TBWP: in plaats van het rode 'stickman'-logo hadden ze ook een logo verzonnen, een rode strop. Het verhaal was bijna identiek, al werd die film natuurlijk aangeprezen als nog veel enger.
Iemand enig idee welke film ik bedoel? Ik ben zelf de titel namelijk vergeten, grom..!

Yak, bedoel je niet 'Da Hip Hop Witch'. Een vreselijk trieste low-budget film over een groep rappers die wordt aangevallen door een heks. Met Eminem. Heel erg slecht, negeren!!!

Yak
Nee, ze pretendeerden wel een serieuze film te zijn.

Yak
Wegens onverklaarbare problemen met het netwerk even een reactie in delen, want ik mag schijnbaar geen lange teksten posten.

Yak
Prima film, maar ik vind niet dat ze Blair Witch kunnen betichten van plagiaat - ik ben zelfs sterk geneigd het omgekeerde te veronderstellen. De eerste production notes van Blair Witch stammen uit april '95, drie en een half jaar voor de release van The Last Broadcast. Maarja.

Yak
Last Broadcast werkt eenzelfde uitgangspunt op een wat andere manier uit - Blair Witch scheidt de interviews en nieuwsberichten omtrent de verdwijning van de mensen en de live footage vanuit het het bos in twee afzonderlijke films, in Last Broadcast worden ze binnen één film gecombineerd. Vind ik een heel stuk minder sterk, want juist deze authenticiteit maakte Blair Witch tot zo'n ongelooflijke belevenis.

Yak
De live footage is schaarser en onsamenhangender, en het einde (van het geschoten materiaal, niet van Last Broadcast als film) is misschien nog wel subtieler dan dat van Blair Witch. Er wordt niet naar een climax toegewerkt, maar er is echt een 'het Moment'-moment.

Yak
De uiteindelijke ontknoping van Last Broadcast (jazekers, een echte ontknoping en niet zomaar mensen die neerploffen en een film die afloopt) was een behoorlijke tegenvaller. In tien minuten tijd vervalt de film van toch behoorlijk intrigerend in een moordmysterie waar ik eigenlijk niet op zat te wachten. 3,5* al met al.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De technische dienst vraagt zich hierbij af wat voor melding je krijgt...

Yak
Ligt niet aan de technische dienst van MovieMeter, Jordy. Ik begrijp het ook niet. Wanneer ik die hele tekst die ik hierboven heb getikt in één keer wil posten, krijg ik 'sending request to www.moviemeter.nl' te zien, en dat blijft staan tot je een ons weegt. Maar zoals gezegd: ik neem aan dat het aan ons ADSL-netwerkje ligt.

Natuurlijk is een vergelijking met The Blair Witch haast niet te ontwijken, vandaar dat ik dat niet eens probeer, want (grote) overeenkomsten zijn er nou eenmaal. Dit is een documentairachtige film, niet zoals The Blair witch dus (of althans in veel mindere mate). De Blair witch vind ik een prima film, laat ik dat voor op duidelijk stellen, vandaar dat ik bij deze film hoge verwachtingen had. Wellicht was dat een onterechte gedachtegang. De documentairestijl houdt de hele film aan, hetgeen de focus niet bracht naar de persoonlijke gebeurtenissen (de angsten van de gedupeerden), maar de mensen eromheen die over de drie hoofdpersonen vertelden: zo werd het voor mij nooit echt heel spannend. Wat ik aan inleving had bij The Blair Witch was bij deze filmervaring afwezig.

Langzaamaan werd het mysterie uit de doeken gedaan, met vele overschakelingen tussen de ondervraagden, die hieraan hun steentje bijdroegen. Soms werd er wat prijsgegeven van de gevonden bandopname, tot die onverwachte ontrafeling. Zo werd de film toch nog een verrassing voor mij, hetgeen ik nooit van tevoren verwacht had. Ik heb een tweeslachtig gevoel over deze film. 2.5 ster (krap, dat wel).

Yak
Half puntje erbij... maar toch met enige moeite. De laatste tien minuten vind ik echt jammer - als Avalos en Weiler dat hadden opgelost door dezelfde verhalende stijl te gebruiken als de rest van de film was het echt een formidabele film geworden.

avatar van Spooky
Heb de film enige tijd geleden in Duitsland gekocht als dubbel DVD, samen met TBWP. Aardige film maar TBWP is stukken beter.

TVGids
Tis inderdaad niet meer dan een aardige film. Had hem met hoge verwachtingen gehuurd maar viel achteraf vies tegen. Het einde van de film vond ik wel erg verrassend. ** sterren

Met mooie aan deze film is dat ie maar 3 euro kost bij de Music Store! Maar ik moet m nog even een keer kijken.

avatar van Ralfke
Als tussendoortje gekocht maar toch een erg vermakelijke rolprent! Het beste aan de film vind ik het einde dat - uit het niets - ineens verbaasd. Erg goed gedaan en de extra's op de DVD (m.n. de scene over de distributie) zijn erg interessant. Ik ga me niet mengen in de discussie of TBWP of TLB nu respectievelijk de kip of het ei is. Gewoon een knap gemaakte film die mijns inziens alle lof verdiend.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had weinig hoge verwachtingen van deze film, maar hij viel over het algemeen toch redelijk mee. De film bevat een prima sfeertje, zit leuk in elkaar en het lukt de film soms ook redelijk goed om over te komen als een realistische documentaire. Maar, door onder andere het niet altijd even sterke acteerwerk, komt de film niet altijd even geloofwaardig over. Ook het einde van de film was nogal een zwakke poging om de film een verrassend einde te geven en de magie, die de film in het begin had, verdwijnt hier dan ook helemaal.

2,5 sterren.

avatar van Halcyon
Een beetje ongelukkig naar de achtergrond verdrongen door het gelijkaardige Blair Witch Project, maar eigenlijk wel terecht. Hoewel The Last Broadcast voorafging aan Blair Witch wordt hij op alle fronten geklopt door deze latergenoemde. Zowel qua spanning, acteerwerk, groepsdynamiek, als verhaal. Een leuke poging om het concept van "gevonden filmmateriaal" uit Cannibal Holocaust over te doen, maar helaas...de film levert op geen enkel moment de suspens af die hij belooft.

Na lang zoeken in de videotheek na een film om de avond mee door te komen is de keuze op The last broadcast gevallen. Maar wat viel die film tegen zeg.. totaal GEEN spanning.
En dan die irritante stem van die vent die je de hele tijd op de achtergrond hoort praten.

En wie die tekst "don't watch this alone" op de voorkant heeft geplaatst kan een schop onder zijn hol krijgen.

avatar van Spartaan1986
Veel gelul weinig actie en spanning.

Als dat gelul dan nog interessant was....

Slecht geregisseerde 'mockumentary' die niet eens geloofwaardig overkomt. In de eerste 75 minuten wordt de spanning aardig opgebouwd maar de ontknoping is te debiel voor woorden. In tegenstelling tot Blair Witch, die een ijzersterke finale kent. 2*

avatar van yeyo
Slechtste einde ooit.

deTuinman
even een opmerking,

deze was voor tbw

avatar van DiDa
Ik snapte het einde destijds nooit. Kan iemand dit uitleggen?

avatar van yeyo
DiDa schreef:
Ik snapte het einde destijds nooit. Kan iemand dit uitleggen?

Heel simpel: de documentairemaker pleegde de moorden. Hij is 'The Jersey Devil'.

avatar van erik1677
De eerste keer dat ik deze film bekeek ben ik in slaap gevallen.
gisteravond nog maar weer eens geprobeerd, en heb hem toch maar helemaal uitgekeken.
Daarna ben ik als een blok in slaap gevallen.
Ik vind het een hele saaie film,daar waar de blair witch soms zenuwslopend eng is, is deze film gewoon irritant en slap.
Vooral die psycho dreus ofzo die er in meedeed, wat een verschrikkelijk personage vond ik dat.
Nee dit kun je wel laten liggen

avatar van Shinobi
Simpelweg een saaie film, wordt nergens echt interessant. Bovendien wordt er gewoon teveel gepraat en is er van horror niet echt sprake... Als je het slechte einde dan wilt meerekenen.
Links laten liggen.

0,5 Sterren.