The Admirable Crichton (1957)

Alternatieve titel: Paradise Lagoon

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Kenneth More, Diane Cilento en Cecil Parker

Een adellijke, traditionele familie lijdt schipbreuk, waarbij het gezelschap op een onbewoond eiland terecht komt. Daar worden de verhoudingen omgedraaid, omdat de lord onhandig is en de butler heel handig en vindingrijk.

Vlotte satire over de standenmaatschappij aan het begin van de 20e eeuw. Deze romantische avonturenkomedie toont ragfijn aan hoe wereldvreemd de aristocratie in het leven stond wanneer het aankwam op improvisatie om te kunnen overleven. Noodzakelijkerwijs worden de gezagsverhoudingen daarom omgekeerd.
Tot aan het omdraaien van de rollen is het een hilarische komedie. Daarna is de film bij vlagen nog wel geestig, maar de scherpte sijpelt langzaam weg. Cecil Parker en Kenneth More vullen hun rollen op kostelijke wijze in. Sally Ann Howes en Diane Cilento (ex-mrs. Sean Connery) zorgen voor een fraai decorum in deze plezierige komedie.