Shen Hua (2005)

China / Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Stanley Tong
met Jackie Chan, Tony Leung Ka Fai en Mallika Sherawat

Een befaamd archeoloog en avonturier wordt plotseling naar het verleden getransporteerd. Hier komt hij in een vorig leven terecht, zo'n 2000 jaar terug, wanneer hij een strijder in de Qin-dynastie is. Hij zal hier op zoek moeten gaan naar een waardevolle schat.

avatar van DonOswaldo
Tegenvallend.

Het heeft wat weg van Hero, maar net als daar staat ook hier dat zweven me niet aan. Ook het plot vind ik niets interessants (zoveel moeite doen voor een droom)

Acteerwerk is ook niet altijd om van te spreken. Maar dit soort films kijk ik meer voor de Jackie Chan actie, en ook al was die hier gematigd, waren de actiescenes toch weer leuk.

Ook jammer dat ik het met dub heb bekeken, doet ook weer afbreuk aan de film (reken ik verder niet mee in me cijfer).

avatar van movie acteurs
Niet echt een goede film van regisseur Stanley Tong die toch wel wat leuke films heeft geregisseerd met Chan. Al dat gedoe met die dromen was en beetje ingewikkeld en ook het einde stelde me een beetje teleur. 2,5.

avatar van kennethv
Slechte Special effecten, vooral voor z'n acteur.

avatar van abeltjuh 25
Redelijke film waarin we toch af en toe de typische Jackie Chan scènes tegen komen. Gedoe met die prinses sprak me niet echt aan noch die dromen waren een pluspunt voor deze film. Toch leuke stukken (vooral wanneer een soort van veldslag plaatsvindt.

Prima Jackie Chan film!

avatar van Justinw
Slechte film met Jackie Chan, het plot sloeg echt nergens op. Die dromen tussen zijn echte leven door. En dan is ook nog is de actie niet geweldig. Niet echt een goede ervaring dus.

avatar van the new guy
Te weinig van gezien voor een stem. Maar wel de vechtscène met Jackie als generaal gezien. Ongelooflijk heftig. Verder zal het best een poepfilm zijn, who cares.

avatar van Ninto
De vechtscenes maken veel goed, maar zijn niet genoeg om het geheel te redden.

avatar van chevy93
Typische Jackie Chan-film. Geen bijster goed verhaal, veel vechtscènes en af en toe wat leuke dialogen.

Ik had niets anders van deze film verwacht en me goed vermaakt. Het is en blijft een heerlijke acteur!

avatar van Metalfist
Teleurstellend...

Ik weet dat ik deze film ooit, samen met mijn broer, in de 5 voor 10 euro actie in de FRS heb gekocht. Plot leek wel vrij cool en we hadden recent The Forbidden Kingdom erop zitten dus leek ons dit wel interessant. Zoals gewoonlijk duurde het weer een tijd eer we tijd hadden om de film op te zetten maar op zo'n regenachtige dag als vandaag was het de perfecte gelegenheid om de film op te zetten.

Jammer genoeg viel The Myth ontzettend tegen, vooral qua verhaal is het gewoon één grote plothole. We krijgen een nietszeggend plot voorgeschoteld dat van de hak op de tak springt en ook bijna nergens echt boeiend wordt. Er zitten dan ook een aantal bizarre scènes tussen waaronder paarden die gigantische vuurballen kunnen wegtrappen, meteorieten die ervoor zorgen dat mensen kunnen zweven, ... Het kan allemaal niet te gek voor Tong en Chan maar het grootste minpunt was toch wel het gedub. Nu kan ik hier sowieso al niet zo goed tegen maar hier was het gewoon zo duidelijk dat het storend werd. Er zijn maar een paar acteurs bij wie de stem past, één daarvan is Chan maar die kan blijkbaar anno 2005 nog altijd geen deftig Engels. Het is dan ook jammer dat mijn DVD alleen maar de Engelse dub bevatte. Soit, het eerste deel van de film is het hardste om door te komen want naarmate de film vordert begint het allemaal soms nog wel leuk te worden. Hier en daar zitten soms uitstekende scènes (de Rat Glue factory!) maar het einde zorgt toch nog wel voor een half puntje extra. De scène waarin Chan vertelt hoe hijzelf/Ming sterft is dan ook het eenzame hoogtepunt van de film. Jammer, want als de film meer van dit soort scènes had gekend dan had het wel een hogere score kunnen krijgen.

Pluspunt is wel de mooie aankleding van heel de film. De scènes in het verleden zien er zeer netjes uit en de kostuums en het Terracota leger spreken tot de verbeelding. Jammer genoeg lijkt al het geld daarheen naar te zijn gegaan want van een originele soundtrack is er ook niet te spreken, ik meende zelfs op een bepaald moment een stuk van Pirates of the Caribbean te horen. Beetje tegenstrijdig is dan wel dat sommige nummers wel goed bij de scènes passen, Requim For a Dream is lekker episch en paste perfect bij de betreffende scène.

De reden waarom The Myth in de filmcollectie ten huize Persoon is terecht gekomen is eigenlijk om 2 redenen. De eerste is dat we waarschijnlijk een 5e film nodig hadden om van de actie gebruik te maken maar ook door de aanwezigheid van Jackie Chan. Die eerste reden boeit nu niet veel maar die tweede gelukkig wel. Ik heb nog niet zo heel veel van Chan gezien, zeker niets van zijn beginperiode hoewel ik hem wel in een bijrolletje in een Bruce Lee film had gezien, maar in ieder geval zorgt Chan hier weer voor een vermakelijke aanwezigheid. Zijn stunts blijven, hoewel hij al wat ouder is aan het worden, ontzettend vermakelijk en leuk om te zien. Vooral de scène in de Rat Glue Factory is om duimen en vingers van af te likken dus dan neem je het kramakkelige Engels er maar bij. De rest van de cast is perfect verwaarloosbaar en dat is nu niet echt een goede zaak. De helft van de cast is gedubt en de meer interessantere personages komen te pas en te onpas tevoorschijn en worden voor de rest langs geen kanten uitgewerkt.

Toen de aftiteling van het scherm liep, na 93 minuten trouwens en geen 118 zoals hier staat aangegeven, overheerste er één gevoel en dat was dat van teleurstelling. De film had wel wat potentie maar door het gebrek aan verhaal blijft er te weinig over om hier een goede score aan te geven, zelfs al zijn de andere zaken zoals de gevechten vaak wel goed in orde.

avatar van Minotaures
Meer een tegenvaller dan vermakelijk. Helaas.

De specials waren niet geweldig, meer aan de amateurische kant. Er waren weinig landschappen die ik mooi vond. Maar dat eindgevecht in de Mausoleum, jonge jonge wat jammer. Zowel de ontwerp als het op beeld zetten.

Soms was de film lastig en irritant te volgen. Met name de gevecht tussen 2 of 3 (?) legers. Wie hoort bij wie, waarom valt die de andere aan. Allemaal vragen die grauw beantwoord worden.

Af en toe krijg je wat komische vechtscènes te zien. Bijv. Jackie tegen 2 bewakers van een graf. Of de rattenlijm-loopband, met de politie en dat prachtige Indische meisje.

Over het acteren durf ik niet al te veel over te zeggen. Omdat de originele geluid niet afspeelbaar is, werd het met Engelse voice-overs gedaan. Gelukkig was de stem van Jackie aanwezig. Maar de uitdrukkingen op de gezicht van de acteurs was niet overtuigend en dus meer slecht dan goed.

Als je liefhebber van Jackie Chan bent, kan het geen kwaad om hem te zien. En zo niet, dan niet kijken. Ik raad deze zoiezo niet echt aan. Voor 4,99 kan je hem al bij de FRS halen en doe je dat bij mij, krijg je 10% korting Niet dat dat helpt, want ik raad het toch aan om liever 4,99 rijker te zijn dan deze in je kast te hebben.

Op zich wel vermakelijk om een keer te zien, maar is het niet waard om gekocht te worden.

3,0 sterren

avatar van Brix
Mooie aankleding, goede actiescènes, en één echt hilarische scène, die met de lopende band in de rattenlijmfabriek.
Die zal me bijblijven.
Veder helaas te rommelig allemaal.
De Engelse nasynchronisatie is storend, en Jackie's Engels tenenkrommend slecht.

Jackie blijft wel leuk voor mij, maar dit is niet een van zijn betere films.
Een ding moet ik hem wel laten, hij weet zijn tegenspeelsters wel te kiezen.
Hee-San Kim en Malika Sherawat zijn balsem voor de oogjes.

De € 1,- die de dvd mij heeft gekost was niet weggegooid.
Maar veel meer had het ook niet moeten zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet in de juiste stemming gezien?

Ben namelijk liefhebber van JC's werk, kan er van genieten al is het o zo slecht. Echter viel the Myth helemaal verkeerd, de belachelijke special effects waren voor het eerst bij mij een doorn in het oog, totaal idioot doordat het nergens een komische/spectaculaire toegevoegde waarde had. Heb bepaalde scénes even in slow-mo afgespeeld en we hebben ons hier dood kunnen lachen om sommige afzichtelijke effecten (zwaard door lichaam )

JC word ook flink in zijn kunnen belemmerd, gebrek aan originaliteit (alleen die rattenlijm(?) scene was érg leuk) is de main reason waarom ik me vrij gemakkelijk heb kunnen vervelen en de gevechten na 1 keer al zo monotoon en slap aanvoelde. Verhaaltje van niets, nasynchronisatie die tergend irritant was!!, sowieso een onsamenhangend werkje met een belabberd script en dito acteurs. Al blijft JC altijd een held.

Klinkt allemaal lekker negatief, maar het heeft wel (op de verkeerde manier) vermaak gebracht door zo filmtechnisch gedrocht te zijn. ach het was 1 euro, ik zal 't niet missen. Daarnaast waren de kleuren af en toe best fraai, daar had het wat meer mee mogen doen ipv op b-film special effects te leunen, wat zo'n film visueel gewoon totaal kapot maakt.

dominion
de dvd die ik voor 1,50 had gekocht had een afgrijselijk slechte voice over dat ik hem niet eens heb afgekeken

dominion schreef:

Heb ik ook gemerkt,

Raar verhaal, maar toch nog een 2,0 voor de leuke vecht scene's

avatar van thunderball
Deze net bekeken.
Film heeft een aantal aardige actie- en massascene's, maar dat kan niet verhullen dat verhaal voortdurend van hak op tak springt en eigenlijk nooit werkelijk boeiend wordt.
Beste scene is waarbij Chang in zijn eentje een hele legereenheid tegen houdt.

Lichte teleurstelling.
Een zes, ofwel drie sterren.

Ik vond het wel een grappige maar ook een dramatische film.
Afentoe is de verhaallijn een beetje chaotisch , soms zie je wat rare dingen voorbij komen (paarden die mensen en vuurballen weg bokken bijv.)
Bij de scene waar je erachter komt hoe chang is overleden en hij een stok? tegen z'n rug zet om nog overeind te kunnen blijven om te vechten heb ik wel wat tranen moeten laten , vond ik persoonlijk een heel mooi stuk.

heb hem voor 1 euro gekocht met de orginele taaltrack en engelse ondertiteling.
het grappige is dat op de achterkant de film word neergesabeld door een recensent die de dvdhoezen maakt.
echt bizar.

avatar van aburex
Typische Chan film met leuke gevechtsscènes en af en toe wat humor (toch minder dan in zijn andere films) afgewisseld met een tikkeltje drama. Vond het verhaal niet zo interessant maar geef toch 4* vanwege een Chan-fan

avatar van 606
Best oke allemaal maar soms wat rommelig.
Aankleding en natuur ect waren prachtig net als de gevechten.
Chan is zoals altijd gewoon goed in zijn rol.

3 sterren

avatar van Sid-the-gekste
Wel een aardige film maar vind de andere toch wat beter..
Jackie Chan blijft gewoon goed

avatar van RuudC
The Myth is een film die te vaag is om echt leuk te zijn. Om onduidelijke redenen twee verhaallijnen voorgeschoteld te krijgen die uiteindelijk niets met elkaar te maken te hebben. (ook niet op het eind, zo blijkt). Het archeologieverhaal is aardig, het historische deel vrij matig. Het probleem is dat het allemaal zo overdreven is. Natuurlijk kun je dat wel een beetje verwachten met Jackie Chan in de hoofdrol, maar het past gewoon niet bij het verhaal. Feit is wel dat de actie wederom erg verzorgd is, zoals dat bij jackie altijd wel is. De stunts zijn wederom om van te smullen. De veelgenoemde rattenlijmscene is inderdaad wel een hoogtepunt, maar eigenlijk vond ik de eindscene in het gewichtloosheidsgrot net iets leuker. The Myth is geen goede film, maar ook niet bepaald een vervelende. Natuurlijk kan je problemen hebben met de soms erg neppe effecten en de Engelse dubs zijn wederom belachelijk, maar dat laatste heb ik buiten de beoordeling gehouden.

Dit eindeloze, langdradige en vrij zwakke avonturenverhaal is een mengelmoes tussen een (sla er maar op) komedie en een drama terug in de oudheid met moeizame flashbacks onderbroken door meer actuele gebeurtenissen. Er wordt nogal wat gepikt uit het Indiana Jones genre. Gelukkig zijn er indrukwekkende actiescènes. Alles bijelkaar een belachelijk en bombastisch, maar amusant verhaal.

avatar van misterdhdh
Ik ben sowieso niet zo een fan van dit soort films of het moeten echt goede films zijn zoals the lord of the rings, 300, gladiator,... maar deze zat ooit eens samen met een heleboel andere dvd's. Toch maar eens bekeken deze film en sloeg mij toch tegen. Ik kijk normaal niet zo een films dus ik wist amper wie Jackie Chan was. Het verhaal is wel ingewikkeld om te volgen met die flashbacks, legers waarvan je niet wist wie bij wie hoort, .... lag ook bijna in slaap dus kon ook aan mij liggen dat ik hem niet helemaal begreep. Even herlezen op internet en nu kan ik het verhaal wel volgen. Spijtig van dat slechte Engelse nasynchronisatie, trok echt op niet veel en was storend. Ook paar dingen die niet echt logisch waren en eigenlijk niet kunnen: paard die vuurbal met gemak wegtrapt, niet alles gewichtloos, ... Ook niet alle actiescènes waren overtuigend en sommige waren te geforceerd. Je merkt wel dat ze grappige elementen wouden toevoegen aan deze film: grappige gevechten, scene met die rattenlijm, zowat het enige wat ik leuk vond met die lijm. De grappige elementen waren voor mij zeker niet altijd een pluspunt voor deze film. Acteerwerk was redelijk, maar door dat Engels soms wat storend.
Ben zeker geen fan geworden van dit genre door deze films, geef mij maar thriller/horror. Te ingewikkelde film en beetje raar gebracht.
2/5

avatar van FunkStarr
Matige film. Ben ook geen fan van Chan en dit soort films maken dat er niet beter op. Onnozel verhaal, matige acteerprestaties van de meesten. Pluspuntjes zijn de mooie Indische dame en sommige gevechten.