Addio, Fratello Crudele (1971)

Alternatieve titels: Peccato Che Sia una Puttana | 'Tis Pity She's a Whore

Italië

geregisseerd door Giuseppe Patroni Griffi
met Charlotte Rampling, Oliver Tobias en Fabio Testi

Een aristocratische broer en zus, die elkaar in jaren niet hebben gezien, worden verliefd op elkaar en zweren een pact van trouw. Op gezag van vader trouwt de zus met een jonge edelman terwijl ze zwanger van haar broer is...

avatar van beavis
Het camera van Vittorio Storaro met veel prachtige winterse tinten maakt deze verder wat stijfjes geregisseurde en te duidelijk op een toneelstuk gebasseerde film toch nog zeer de moeite waard; dat en het jonge koppie van charlotte rampling

Geen lichtvoetig werkje, dit incestdrama, met zwaar aangezette dramatiek, dat uiteindelijk in bloed wordt gesmoord, overgoten door een al even dramatische score van Ennio Morricone. Opzet was hier duidelijk een toneelstuk, hetgeen ook blijkt uit de bijzondere decors van blank hout, in allerlei vormen, als zou het de puurheid symboliseren. Ondanks een overkill aan emoties van deze Grieks aandoende tragedie krijgt het je toch in z'n greep. Een bloedjonge en wonderschone Charlotte Rampling, Oliver Tobias en Fabio Testi laten je niet ontsnappen. Aan het einde ben je bekaf.