Lao Pao Er (2015)

China
Actie / Drama

geregisseerd door Hu Guan
met Qing Xu, Xiaogang Feng en Hanyu Zhang

Er waren dagen dat vechtersbaas Mr. Six berucht was, maar nu leidt hij een eenzaam bestaan. Hij ontdekt dat zijn zoon Bobby, die van hem is vervreemd geraakt, is gekidnapt nadat hij de auto van de zoon van een regeringsfunctionaris heeft beschadigd. Mr. Six probeert de zaak op een gewone manier op te lossen, maar hij wordt vernederd. Hij besluit om zijn oude bende bij elkaar te roepen.

Ah, Baggerman heeft de film ook al gezien! Net op tijd

Fijn fijn.

Hu Guan is één van China's ondergesneeuwde pareltjes. Nu zijn z'n films niet de meest eenvoudige om te slijten. De setting is allicht iets te oubollig voor de hardcore genre fan en de sfeer iets te luchtig/creatief voor de Chinese poverty porn liefhebber. Z'n films vallen ergens tussen het werk van To en Jia in.

Ik heb in ieder geval nog geen slechte film van hem gezien en Mr Six is gelukkig wel weer en stapje beter dan z'n vorige, waarmee hij net iets té commercieel ging. Visueel zoals steeds knap, acteerwerk ook érg goed (sterke hoofdrol van Xiaogang Feng, die kan dus ook meer dan enkel regisseren), enkel de soundtrack viel me een beetje tegen (niet slecht, maar normaal opvallender).

Het oud vs nieuw thema is niet bepaald uniek, maar de film errond absoluut wel. Weer dik genoten van deze Guan, de volgende (anthology) ligt alweer klaar.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:
Ah, Baggerman heeft de film ook al gezien! Net op tijd

Bedankt voor de tip! Guans vorige film heb ik ook nog niet gezien, moet ik ook maar snel eens bekijken.

Onderhond schreef:
Z'n films vallen ergens tussen het werk van To en Jia in.

Ja, dat karakteriseert hem wel goed. Nu is Hu Guan nog zo'n onontdekt paradijsje dat ik lekker voor mezelf kan houden en eerlijk gezegd heb ik daar nu nog weinig problemen mee! Mijn enige angst is dat hij door zijn impopulariteit zijn volgende films niet kan financieren (ze zien er enorm gelikt uit en dan krijg ook onbewust de associatie 'duur') of dat deze niet meer Engels ondertiteld beschikbaar worden gemaakt ('Cow' is als out-of-print zag ik!) .

Met Mr. Six heb ik me weer prima vermaakt en ik heb me weer verbaasd over hoe doordacht en verzorgd ieder shot eruitziet. Visueel is het af en toe echt genieten. Qua plot vond ik de film op driekwart van de film een beetje slepen, maar het visuele sleept je daar dan weer met gemak doorheen. En dan is er ineens de struisvogel en je zit weer helemaal op het puntje van je stoel!

Als schaatsliefhebber leuk om Xiaogang Feng en Hanyu Zhang (mee ik me te herinneren)- zelfs op noren!- te zien schaatsen. Xiaogang Feng speelt trouwens prima? Fijne regisseur ook en ik zie wel wat parallellen met Guan (al is Feng wat commerciëler).

Al met al blijf ik net als Onderhond enthousiast over deze regisseur. Gauw inderdaad ook die vorige film en 'Run For Love' kijken (dan kan deze worden toegevoegd, want ik kan geen deugdelijk plot vinden!)

avatar van Bacon
Lekkere film wel. Mister Six is nog een echte man die staat voor z'n principes en nooit weg zal lopen.

Beetje jammer alleen dat ze zelfs in China geforceerd multicultureel gaan doen door steeds blanke mensen in bepaalde shots op te nemen... al was het Koreaanse 'Caffé Bene' op de achtergrond dan wel weer grappig.

Dit gestileerde, authentiek overkomende en tragische actiedrama had wel tijd nodig om op gang te komen. Plaats van handeling was Beijing, waar de hoofdpersoon merkte dat de aloude (zogenaamde) codes van eer en trouw niet meer bestonden. Absoluut jammer dat de regisseur het nodig vond om een aantal onnodige onnozele grappen in te bouwen; in plaats daarvan had meer emotie de film goed gedaan. In ieder geval waren de levendige personages bijzonder kleurrijk. Al met al een goede productie.