I Wanted Wings (1941)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Ray Milland, William Holden en Wayne Morris

Drie totaal verschillende mannen gaan in het leger; een rijke playboy, een student en een automonteur. De drie nieuwelingen worstelen zich door het trainingsprogramma van het Army Air Corps om uiteindelijk piloot te worden. Zij hebben tevens zo hun persoonlijke problemen, die mede worden veroorzaakt door een vrouwelijke fotograaf en een knappe blondine.

avatar van Dogie_Hogan
Voorloper van TOP GUN. Gemaakt voor de Japanse aanval op Pearl Harbour.
Trage start; dynamiek en tempo komt eerst in 2e helft van de film, met de introductie van Veronica Lake in de rol van night-club zangeres Sally Vaughn... wow. Prachtige shoot. (Vergelijkbaar met haar introductie in THIS GUN FOR HIRE). Gebeurtenissen volgen elkaar dan snel op. Het lijkt haast of er 2 verschillende films aan elkaar geplakt zijn.

Veronica Lake als verstekeling aan boord van een B17-Flying For- tress, niet eerder vertoond. Haar sterf-scene na de crash van de B17 is ook erg overtuigend.
Dat deze film toendertijd veel impact had kan ik mij wel voorstellen.
Voor de 1e helft zou ik eigenlijk een laag cijfer moeten geven, maar de 2e helft maakt alles goed.

N.B.
Het wordt een cliché, maar deze film graag op DVD. Al is het maar om de scenes van de 1e helft makkelijk te kunnen overslaan.
(Film gezien op een NTSC-VHS bootleg)