Dood Eind (2006)

Nederland
Horror

geregisseerd door Erwin van den Eshof
met Victoria Koblenko, Terence Schreurs en Anniek Pheifer

Tijdens een gezellige avond rond het kampvuur worden zeven jeugdvrienden plotseling aangevallen door een stel bloeddorstige honden. Ze weten zich in een oud, verlaten landhuis te verschansen, maar dat blijkt niet zo verlaten als gedacht. Ze horen geluiden, deuren sluiten vanzelf en ze zien de beangstigende verschijning van een vrouw. Maar het is pas het begin van de duivelse opgave om het huis veilig weer te verlaten. De paniek, de toenemende kou, vermoeidheid en onderlinge conflicten maken hun zoektocht naar een uitweg tot een hel. Toch zullen de overlevenden het angstige verleden van het huis helemaal moeten ontrafelen voordat er weer licht door de duistere gangen zal schijnen...

avatar van loneranger
Echt een dood eind deze film

avatar van SmackItUp
Zwaar teleurgesteld door deze film, echt Hollands.

avatar van Richard_Voorhees
Ik moet zeggen dat de cast het nog wel redelijk deed. Al zag ik de meerwaarde van de bijdrage van "de dochter van Kees uit Kees & Co" niet zo in. In de "voorstelronde" ziet zij haar geliefde voor het eerst sinds langere tijd weer terug, maar zij hoort blijkbaar niet bij het vriendenclubje.
De film heeft iets minder stereotypetjes als "Sl8N8", maar de personages zijn verder ook niet enorm origineel of diepgaand. Nu is dat bij een dergelijke prent meestal geen ramp, al vond ik de verschillen tussen de personages wel erg groot. Vooral die Marvel comic liefhebber kwam wat ongepast over.
De film heeft nog een best sfeervolle soundtrack en ook de set is niet slecht. Hij word alleen genekt door het niet zo geweldige acteerwerk en vooral door de gebrek aan spanning.
De allereerste "jump scare" vond ik nog best redelijk, maar daarna slaagt de film er, mede veroorzaakt door de slechte "CGI boomwortels" er niet meer in om eng te worden.
Daarnaast is het verhaal wat te lukraak, want hoe komt deze typisch Nederlandse cast in het huis van ene Marie McBaIne terecht?
Afijn, Anniek Pheifer vond ik altijd wel aardig in Grijpstra & de Gier, maar doet het hier een stuk minder. Verder is Everon Jackson Hooi als hoofdpersonage ook zo plat als een dubbeltje, maar dit heeft niet alleen met zijn acteren te maken. Dat ligt ook gewoon wat aan de schrijvers van het script.
Ik moet zeggen dat ik de Nederlandse poging tot een slasher uit hetzelfde jaartal (N8W8) iets beter vond, ondanks dat deze voor internationale begrippen nogal tam bleef.
Deze film leidt gewoon teveel onder de slechte CGI effects en jump scares die helemaal niet overkomen. Jammer.

avatar van Donkerwoud
Sympathieke poging om het horrorgenre naar de Nederlandse cinema te brengen, maar het blijft te onbeholpen om onder de huid te gaan zitten. Om de een of andere reden dacht de regisseur dat de tamme honden en een CGI-screensaver de soort dreigingen zijn waar een slasher wel bij vaart. Een ander probleem is dat het overacterende soapvolk continu snikkend, snotterend en kermend in beeld wordt gebracht. Dat neemt de spanning aardig weg. Het is jammer dat ze er niet meer uit hebben gehaald, want qua sfeerzetting, belichting en locatiekeuze had hier best een aardige productie ingezeten.

Checkbox horror.

De makers hebben een hoop afgevinkt tijdens het maken van deze film. Dood Eind lijkt zo'n product by committee film. Eerst een brainstorm met iedereen erbij, om te bepalen welke zaken in een goeie horror film moeten zitten. En daarna met die lijst één of ander lopend geheel proberen maken, wat uiteraard nooit lukt.

Het mist deze film vooral aan liefde voor het genre. De opzet is niet eens zo verkeerd . De setting, de legende, zelfs de CG staan een goede horror niet in de weg ... maar het mist de film gewoon enorm hard aan sfeer. Going through the motions heet zoiets dan. Alles is aanwezig en het lijkt allemaal wel op wat er in een goeie horror hoort te zitten, maar het vormt nooit een sfeervol geheel, noch weet het aan te spreken.

Acteerwerk is ook wel een hekel punt. De kop die Hooi de hele film door trekt is hilarisch, het gezucht en gejengel van de rest maakt er bijna een comedy van. Script is op zich ook iets te warrig, met iets té veel horror zaken bij elkaar gepleurd en de introductie van de personages slaat nergens op (een hoop opvallend specifieke achtergrondinfo die compleet overbodig blijkt). Het zijn dat soort rare kronkels waardoor je je afvraagt of de makers de functie van dit soort scenes in andere horrors wel goed begrepen hebben.

Maar visueel vond ik het er nog wel mee door kunnen. Niks indrukwekkends ofzo, maar er wordt goed gebruik gemaakt van de setting en de CG was allerminst storend en zelfs enigszins mysterieus. Maar niet genoeg om als film echt op te steunen, daarvoor was de rest gewoon te slecht.

avatar van Kondoro0614
Dood Eind

Bah, Dood Eind was serieus een Dood Eind, misschien dat dit woordgrapje vaker is gebruikt maar het begint nu serieus te worden, deze film was echt saai. Hoewel ik toch het begin erg vet vind (het stukje metal, groot liefhebber van) en dan de nodige introducties. Zodra de honden tevoorschijn komen begint de film echt op goed op gang te komen, de film begon spannend, gaaf uitziend en goed maar zodra ze bij het huis arriveerden begon de film echt heel erg weg te zakken, ook vooral heel diep waardoor de film toch saai en oninteressant begon te worden.

De acteerprestaties van de acteurs en actrices waren toch dermate slecht. Prestaties waren er niet veel. Ook de kwaliteit van de CGI in Dood Eind laat zich echt wel kantelen. Ik kon er bijna wel om janken. Ook super slecht in deze film waren de zo geheten 'spannende' momenten, die er toch bijna tot niet waren. Het enigste wat ik echt goed vond aan deze film maar dan ook echt goed waren de honden in de begin scene.

Het verhaal laat zich ook wel weten. Een groepje vrienden gaan uit op kamperen en worden daar belaagd door twee Rottweilers, sowieso eentje. Bij de vlucht poging verongelukken ze en gaan richting een huis, wat bezeten blijkt te zijn, ze doen er alles aan om te overleven, het eind hebben we trouwens niet gezien dus ik kan niet vertellen hoe het eindigde.

Het concept was redelijk maar voor deze Nederlandse horror sta ik toch wel te janken, dit was gewoon ontroerend slecht, hoe je het wend of keert. Jammer, had tof kunnen zijn maar, ik heb me eigen echt niet vermaakt.

avatar van larsk0
Niet aan beginnen gewoon... overslaan.