De Griezelbus (2005)

Nederland
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Serge Price, Lisa Smit en Jim van der Panne

De Griezelbus, naar de gelijknamige boeken van Paul van Loon, vertelt het verhaal over de elfjarige Onnoval, hij is een absoluut buitenbeentje op school. Hij wordt gepest om zijn uiterlijk en om zijn gedrag: Onnoval schrijft griezelverhalen en romantische gedichten. Een verzonnen griezelschoolreisje wordt werkelijkheid als Ferluci ermee aan de haal gaat. Lukt het Onnoval om de deur naar de andere 'werkelijkheid' te sluiten en zo zijn klasgenoten te redden?

avatar van FrisoBoei
Ik was vroeger als kind altijd een groot fan van Paul van Loon en de griezelbus boeken. Van jeugdsentiment was er echter bij het zien van deze film helaas geen sprake.

Voor mij was het sowieso een matige film, maar het is dan ook vooral een kinderfilm en het budget was niet groot dus dat kan ik nog begrijpen.

Maar daarnaast was het gewoon geen goede verfilming van het boek, en dat vind ik vooral jammer. Het verhaal van deze film is redelijk standaard komt totaal niet in de buurt bij de originaliteit die griezelbus boeken wel hadden.

avatar van FrisoBoei
Ik vond trouwens de aftiteling eigenlijk nog het mooiste van de film.

avatar van Ducoz
FrisoBoei schreef:
Ik vond trouwens de aftiteling eigenlijk nog het mooiste van de film.

Ja inderdaad, dat soort van getekende stuk!

Ik had meer van de film verwacht..

Gaan we nou zelfs al kinderfilms afkraken? als je een echte horror wilt zien moet je al helemaal geen nederlandse nemen

Leon17
Wel leuk (voor een Nederlandse film)

avatar van sabsabsab
Wat een enge film, echt dit is de engste film ooit.

avatar van tal1b
ja het is ook een thriller :/

avatar van sabsabsab
HappySmoker24/7 schreef:

Nee klopt, ik wil best geloven dat kinderen dit nog wel leuk en spannend vinden.
Maar voor de rest is het acteer werk nogal nep en overdreven 'net zoals de meeste nederlandse films', mjah ik denk dat je op die jonge leeftijd daar nog niet veel om geeft.

avatar van Fran
Heel erg griezelig vond ik de film niet. De adviesleeftijd staat op 9 jaar maar nadat ik hem bekeken had heb ik hem ook nog met mijn dochtertje van 6 zitten kijken en die was er ook niet zo van onder de indruk. Dat is voor mij wel een graadmeter dat de film ook echt niet zo griezelig was.

Net als bij Pietje Bell was ik hier ook niet onder de indruk van het acteerwerk van de kinders. Liselore was daarentegen wel steengoed. Die kon heel erg goed acteren.

Wat mij een beetje tegenviel bij deze film waren de effecten. Die waren helemaal niet zo spannend in elkaar gezet. Om één of andere reden zat het sfeertje er gewoon niet zo in.

avatar van Hostelg
wel een leuke kinderfilm

avatar van Phantasm
Kinderen zullen dit wel leuk vinden, aardig om een keertje gezien te hebben.

avatar van Eminem8Milefreak
Het boek was destijds wel leuk, de 'nul' vond ik het beste, Rolling Stones vermelding etc.

Verfilmingen trekken toch nooit op iets.

avatar van Savatage
Ik heb mij goed geamuseerd bij deze film. Vroeger toen ik een jaar of 11 was werd er bijna gevochten op de school voor wie het eerst deze boeken mocht lenen uit de schoolbib. Ik herinner me ook nog dat ik Griezelbus I s'nachts aan het lezen was in bed en echt met angst gaan slapen

Ik had mij toen al leesrantsoen gezet om de boek hoofdstuk per hoofdstuk uit te lezen, en niet in 1 ruk. Deze film bracht bij mij toch een beetje jeugdsentiment terug.

avatar van 606
Nol van Paulo, (verwijzing naar Paul van Loon) ??

avatar van stijntjeee4
Best een leuk verhaaltje, acteerwerk is niet zo goed maar er zit zeker wel wat spanning in, ook het acteerwerk vond ik minder. De sets en kostuums vond ik echter wel heel erg mooi

Vind Kuijpers een talent en hoewel zijn carrière al even duurt, blijf ik het idee hebben dat hij nog in de beginfase van zijn loopbaan zit en dat ie zijn methoden nog moet perfectioneren. Met deze film erbij heeft hij voor mij 2 goede films, 2 aardige films en 2 matige films (1 zag ik er nog niet) gemaakt. Weet dus nog niet helemaal wat ik aan hem heb, hoewel ik ook bij de matige films aanknopingspunten zie. Deze film valt voor mij voor de goede orde in de categorie matig.

Misschien ben ik wat te ver verwijderd van de doelgroep (hoewel ik dat altijd een flauw argument vind, zat kinderfilms die ik heel erg leuk vind), maar vond er nogal wat mis mee. Het is soms gemakkelijk geroepen dat de acteerprestaties niet best zijn, maar jeetje wat was het matig. De meeste kinderen (en vooral de held) trekken het niet. Ik denk dat je in een gemiddelde basisschoolproductie charismatischer talent tegenkomt. Als je dat toch vergelijkt me iets als Stand by Me. Dat meisje ging nog wel trouwens. Maar het valt in het niet bij Nijholt. Wat een regelrechte ramp is dat zeg. Dat hij niet kan acteren is 1 ding, maar dat hij ook totaal de feel mist die past bij zo’n rol is echt schrijnend. Elke acteur denkbaar had hier beter voor geweest. Schijf, normaal best goed, is ook al niet op dreef (al krijgt ze weinig ruimte natuurlijk). Ook de ouders vond ik maar vervelende typetjes. Het is gewoon een verkleedpartijtje, mijn groep 8 schoolmusical productie was beter gespeeld, zeker weten. Edo Brunner was wel leuk, trouwens. Dit was trouwens de beste fase van de film. Toen had ik het idee dat het nog goed kon komen.

Cinematografisch vond ik de film overigens prima verzorgd en daar zie je dan het talent waarover ik het had, doorsijpelen. Effectieve shots, fraaie belichting en kleurgebruik. Zag er soms zelfs uit als een dure Hollywood film. Dat geldt dan weer absoluut niet voor veel decors en kostuums. In dit opzicht (ook niet eerlijk natuurlijk) kan zo’n productie zich niet meten met duurdere buitenlandse producties en zie je het ontbreken van grotere middelen er aan af.
Ook het in de basis aardige verhaal (de derde pilaar), was totaal niet lekker uitgewerkt, het loopt gewoonweg niet. Vooral het eind in dat park had heel leuk kunnen zijn, maar nu komen we niet verder dan een luik waar wat kinderen doorzakken en een botsauto die tot leven komt. Vond het erg karig.

Jammer, dit was de uitgelezen kans om zijn veelzijdigheid te laten zien. Ik blijf hem volgen, dat wel. 2 sterren.

avatar van Kondoro0614
sabsabsab schreef:
Wat een enge film, echt dit is de engste film ooit.

Engste ooit? Sorry maar heb je het dan over alle films van de boeken van Paul van loon? Al is dit de enigste en dolfje weerwolfje (volgens mij) die ik ken. Of heb je het dan ergens anders over?

avatar van Daan258
Vet nep man

Gewoon een geinig filmpje voor tussendoor. Ik moet bekennen zo slecht was het helemaal niet en heb me zelfs aardig kunnen vermaken.
Onnoval is een jongen die gepest wordt door een klasgenootje Gino. Hij kan wraak nemen door een verhaal te schrijven en dit te overhandigen aan de duivel die er dan voor zal zorgen dat zijn geschreven verhaal werkelijkheid word. Best geinig gedaan.
Ook was de sfeer van de film best goed neergezet. Dit viel me eigenlijk gelijk in het begin al op en is zeker een aardig pluspuntje.
Als ik zo denk is dit nog allemaal best duister voor een kinderfilm.

Al met al toch een klein 2,5* voor dit geinig tussendoortje.

avatar van Shadowed
Niet best.

De boeken van Paul van Loon ken ik, volgens mij heb ik er zelfs een een keertje opengeslagen. Ik weet er eigenlijk nog vrij weinig van, maar het boek dat ik destijds las leek hier niet echt op. Deze film is ook niet al te best overigens.

De jonge Serge Price en Lisa Smit zijn niet verkeerd. Het ziet er allemaal alleen zo belachelijk goedkoop en suf uit. Zo onnodig kinderachtig, terwijl het verhaal nog best leuk was om te volgen allemaal. De slechte acteerprestaties van de volwassenen helpen hier ook niet bij.

Geen seconde voelde ik me in de Fantasy griezelbus sfeer, en dat is toch echt een groot minpunt. Jammer, want het verhaal was leuk bedacht. Ik had graag meer spooksfeer gezien.

606 schreef:
Nol van Paulo, (verwijzing naar Paul van Loon) ??

No shit Sherlock

avatar van jippie2010
Aardige griezelfilm die zeker niet foutloos is.
Niet geschikt voor de jongste kinderen, want om sommige momenten is de donkere sfeer zeer zeker te proeven.
Het grootste probleem van de film zit in de hoofdrol gespeeld door Serge Price. Hij acteert slap en inspiratieloos, echt verkeerd gecast.
Maar de film is in de breedte echt oké, haalt een redelijk niveau en is sfeervol gedaan. Met als kers op de taart een uitstekend acterende Willem Nijholt. Heerlijke rollen zet hij neer!
Al met al wil ik het geheel wel naar een voldoende afronden. *3.0

avatar van 606
jippie2010 schreef:

No shit Sherlock
was maar een vraag , lol

606 schreef:
was maar een vraag , lol

Haha... no worries… maar is een duidelijke anagram net als ferluci dat was. Overigens speelt van Loon zelf ook nog mee in de slotscene.

avatar van Gorben
(Gekeken op Netflix.)

Hier is de eerste vraag die me te binnen schoot na het kijken van De Griezelbus: Hoeveel tijd brengen we daadwerkelijk door met het voertuig uit de titel? Ondanks dat de oorspronkelijke auteur Paul van Loon meegeschreven heeft aan het script komt de film over als een generiek kinderhorrorscenario in plaats van een adaptatie van de bekende boeken. De Griezelbus zelf is slechts een vehikel om de personages van normaliteit naar absurditeit te vervoeren.

Nu is het natuurlijk lastig om van Loon's boekenreeks te vertalen naar film: De Griezelbusboeken (althans, degenen die ik jaren geleden gelezen heb) omvatten ieder losstaande griezelverhalen met een raamvertelling die plaatsvond in de bus. Een anthologiefilm zoals Creepshow of Twilight Zone: The Movie was toepasselijker geweest, maar aangezien het miniscule publiek (laat staan voor kinderen, in 2005, in Nederland) voor dat soort films is het begrijpelijk dat er gekozen is voor een meer standaard plot.

De leidraad van De Griezelbus is daarom de verwezelijking van hoofdpersonage Onnoval (een anemische Serge Price) van stille, onderdrukte jongen tot een dappere held die het meisje voor zich wint. Nadat hij door pestkoppen in het bos opgejaagd en voor dood achtergelaten(???) wordt sluit Onnoval (letterlijk) een pact met de duivel om hoofdpestkop Gino (Jim van der Panne) terug te pakken: Aangezien hij schrijver wil worden spreekt hij met de demonische Ferluci (Fred Goessens) af dat zijn griezelverhaal, over een schoolreisje naar een pretpark met fatale afloop voor Gino, werkelijkheid wordt. Als het schoolreisje daadwerkelijk plaatsvindt en Onnoval beseft wat de gevolgen van zijn acties zijn bedenkt hij zich echter. Hij moet het opnemen tegen de kwaadaardige Graaf Vlapano (een overacterende maar lollige Willem Nijholt) en zijn assistente Zuster Ursula (een idem Angela Schijf) om Gino te redden van een machine die zijn ziel uit zijn navel zal zuigen(???). Ondertussen belanden zijn klasgenoten in mild verontrustende situaties zoals een enkele botsauto die tot leven komt.

Waar het script strandt is dat Onnoval's ontwikkeling nergens logisch gedramatiseerd wordt. Hoewel punt A (Onnoval komt nooit voor zichzelf op, wil wraak op zijn pestkop) en punt B (Onnoval is dapper, heldhaftig en standvastig) duidelijk vastgelegd zijn is de overgang tussen de twee vaag. Onnoval wordt dapper omdat het op dat moment moet voor de film, niet omdat zijn personage interne groei meemaakt. Ondanks dat Onnoval letterlijk een verbond sluit met de duivel zitten hier weinig consequenties aan: Satan zelve is makkelijk te verbannen met een crucifix (heeft Onnoval een katholieke opvoeding gehad? Met die ouders?!). Onnoval is de held, want hij vecht tegen slechte monsters, en als je tegen slechte monsters vecht ben je automatisch de goeierik. Als kijker moet je dan maar gemakshalve vergeten dat Onnoval zelf degene is die de monsters bewust als wraakactie gecreëerd heeft.

Regisseur Pieter Kuijpers (die ondertussen een gevarieerd en benoemenswaardig oeuvre heeft opgebouwd) weet sporadisch de film visuele flair te geven, met als hoogtepunt een verhalenvertelling die geheel uitgebeeld wordt als menselijk schaduwspel tegen een geabstraheerd decor van kartonnen grafzerken en bomen. Toch lijkt er te vaak wrijving te zijn tussen de wensen van het scenario en de beperkingen van het budget. Nergens wordt dit duidelijker dan de lachwekkende actieclimax van de film: Een gevecht tussen "Paultje" (een enorme monsterrat) en Onnoval in weerwolfvorm. Hoewel de film duidelijk opbouwt naar het moment waar onthuld wordt dat Onnoval wel degelijk een weerwolf is blijft zijn transformatie geheel buiten beeld en zien we slechts een vluchtige glimps van zijn wolvenvorm als silhouet. Hoewel het een vuistregel is bij horror dat minder van het monster laten zien meer tot de verbeeltenis spreekt is dit duidelijk meer een financiëel compromis dan een bewuste artistieke keuze. Onnoval's triomf wordt ondermijnd door het gevecht buiten beeld te laten.

Als volwassen man van boven de dertig had De Griezelbus mij nooit aangesproken zoals het haar doelgroep misschien aanspreekt. Echter, mentaal bekeken door de ogen van een twintig jaar jongere ik, die de boeken en al het andere werk van het Griezelgenootschap hongerig verslond, hoort De Griezelbus beter thuis op het autokerkhof.

Willekeurige observaties:

- Het was cool toen Paul van Loon de hoofdschurk van zijn verhalen naar zichzelf vernoemde (in anagramvorm) als knipoog naar de lezer. In de film zijn er maar liefst vier(!) personages een verwijzing naar de auteur (Onnoval, schrijver Nol van Paulo, graaf Vlapano en "Paultje") plus een cameo van de man zelf als gitarist bij het schoolfeest. Dat is misschien iets te veel van het goede.
- Een van de meest memorable momenten uit de boeken is wanneer aan het einde van de eerste Griezelbus het stille meisje Liselore een pistool uit haar handtasje trekt en medogenloos een zilveren kogel door het hoofd van de schurk jaagt. Jammer dat haar naamgenoot in deze film uiteindelijk een standaard "damsel in distress" wordt.
- Ook mijn favoriete personage uit de boeken, skeletchauffeur Beentjes, moet het helaas ontgelden aan het beperkte budget; Aan hem is niets meer besteed dan een kunststof geraamte uit het biologielokaal dat enkele seconden met visdraad heen en weer wordt bewogen.
- Waarom verkleden Onnoval en Liselore zich aan het einde als de monsters die hen en hun klasgenoten geterroriseerd hebben? Waarom überhaupt nog een griezelschoolfeest geven nadat je letterlijk echte vampiers en een levend skelet hebt ontmoet? Dat is alsof iemand wiens familie vermoord is door John Wayne Gacy zich daarna vrolijk zou verkleden als clown met Halloween.

avatar van Allesis4
1 ster waardig, voor de moeite. Ik was zeer teleurgesteld! Nee, ik had geen enge film verwacht of superieur acteerwerk. Maar in tegenstelling tot de boeken van vroeger kon de film me echt niet boeien. Eigenlijk ben je constant aan het wachten op iets.... iets wat niet komt. Eindelijk denk je, nu gebeurt het, een gevecht als weerwolf, maar helaas ook dit krijg je niet te zien. En je kunt mij niet vertellen dat ze een weerwolf niet kindvriendelijk kunnen maken. Ja! Hoe zit dat met die vampiers? Heel menselijk op de punt tanden na (die ook bij beide anders waren, zijn er verschillende ondersoorten?) Maar op de handen hadden ze zich helemaal uitgeleefd! Was daarna de make-up op? Waarom hebben ze niks gedaan met het hele griezelpark? Je had kinderen in griezelige attracties kunnen laten gaan! Alleen de sfeer van een verlaten pretpark zou al genoeg zijn, maar ook daar krijgen we eigenlijk niks van te zien. En van acteerwerk kun je niet eens spreken, sorry ik weet het, het zijn kinderen. Maar zelfs van kinderen kan veel beter verwacht worden! In de laatste 10 seconden van de film krijg je heel even het Paul van Loon gevoel, maar dat slaat dan nergens meer op aangezien er in het hele verhaal niet echt iets gebeurd is. Echt super jammer!! Dit had zo goed kunnen zijn!