• 8.263.118 stemmen

Alternatieve titels: All Men Are Brothers / 108 Heroes / 蕩寇誌

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Cheh Chang en Ma Wu

Met onder meer: David Chiang

IMDb beoordeling: 6,4 (321)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Dong Kai Ji

In het vervolg op The Water Margin moeten de strijders uit Liang Shan, in naam van de Sung-keizer, het opnemen tegen rebellen die standhouden in een moeilijk te penetreren fort. Wanneer een groep gevangen gehouden wordt, proberen de overgebleven helden onopgemerkt in het fort te infiltreren en de waterpoorten te openen voor de versterking die onderweg is.

imageimage

'The Beau' Yen Ching

'Black Whirlwind' Li Kui

'Tattooed Dragon' Shih Chen

'Twin Spears' Tung Ping (as Hui-Min Chen)

'Clever Star' Wu Yung

Li Shih-shih (as Betty Chung Ling Ling)

Lady Hu San Niang

Chang Shun

avatar van ToNe

ToNe

Deze is vanavond te zien op MTV.

Bloederige machosisme, die rauwer (en wellicht, pretentielozer) is dan het recente vliegeniersballet van Hero en House of Flying Daggers.

Regisseur Cheh Chang is een liefhebber van Peckinpah en geeft zijn 'helden' alle ruimte om met enige eigenwaarde te sterven.

avatar van Mug

Mug

Hopelijk wel.

De informatieverstrekking omtrent de Aziatische films die t/m december 2006 op MTV te zien zullen zijn is bar en bar en bar slecht.

De meeste informatie-verstrekkers (inclusief de website van MTV zelf) spreekt van de herhaling van Zebraman om 1.00 uur. Ook de Asiamania site (de partner van MTV in dit initiatief). De Veronica gids en mijn digitale televisie-gids spreken echter van deze film om 1.00 uur.

We zullen zien, ik zit om 1.00 voor de buis, juichend of teleurgesteld (indien Zebraman).

avatar van pascal83

pascal83

Volgens 'Asiamania.nl' komt deze film 1 sep op MTV.

avatar van Mug

Mug

Nee, daar hebben ze het zelfs over een andere film: http://www.imdb.com/title/tt0105400/ (niet op moviemeter)

(toch Zebraman op de buis nu overigens...)

avatar van ToNe

ToNe

Wat slecht zeg.

The 'Black Whirlwind' (een kruising van Charles Laughton en Toshiro Mifune) moet dan nog even wachten.

avatar van Metalfist

Metalfist

Het rechtstreekse vervolg op The Water Margin

The Water Margin is zo één van die klassiekers uit de Chinese literatuur die al menig keer verfilmd is geweest. In 1972 waagde Shaw Brothers regisseur Cheh Chang zich samen met Hsueh Li Pao en Ma Wu aan een verfilming en dat was één van de beste films in het oeuvre van Chang. De film was sowieso een succes en in 1972 alleen al volgden een prequel genaamd Delightful Forest en een spin-off genaamd Pursuit. In 1975 keerde Chang samen met Wu opnieuw terug naar het verhaal met deze All Men Are Brothers.

Om goed te begrijpen hoe de films in elkaar steken is het belangrijk om te weten dat The Water Margin (of Outlaws of the Marsh zoals het ook wel genoemd wordt) een gigantisch verhaal is dat bestaat uit 100 hoofdstukken. In de gelijknamige versie uit '72 baseren de regisseurs zich op hoofdstukken 64 tot en met 68 terwijl Delightful Forest dan weer de inspiratie gaat halen bij hoofdstukken 27 tot en met 31. Voor de volledigheid: Pursuit zou niet gebaseerd zijn op een specifiek hoofdstuk maar toont simpelweg het het leven van Lin "Panther Head" Chong. All Men Are Brothers maakt een serieuze sprong vooruit in het verhaal en vertelt de gebeurtenissen uit de hoofdstukken 90 tot en met 100. Wat deze film interessant maakt, is dat het dus een rechtstreekse sequel op The Water Margin is. Een aantal personages (Black Whirlwind, Yan Qing, ...) keren terug naar het scherm en de climax is er één die tot de beste uit de Shaw Brothers stal behoort. Veel actie en vooral veel heroïsche taferelen, maar wat verwacht je anders bij een film met een verhaallijn waar een kleine selecte groep krijgers vast komen te zitten achter de vijandelijke linie.

Sowieso knap hoe men er in slaagt om iedereen toch zijn eigen smoel te geven, zelfs al laat de release van Celestial Pictures (opnieuw) wat te wensen over. Zo is de ondertiteling niet altijd even denderend (de versie die ik heb is een Duitse release met originele audio en Engelse of Duitse subs maar af en toe wordt het Engels ingewisseld voor Duits) maar het is zo enorm irritant dat de introducties van de personages gewoon niet worden vertaald. Op een bepaald moment wordt iedere hoge pief van het leger voorgesteld en het enige dat je te zien krijgt zijn Chinese tekens op het beeld.. Daar ben ik nu echt niets mee. Gelukkig stoort dat niet te erg en is het al snel genieten van de stommiteiten van Black Whirlwind en de strijd tegen de slechte Fa Lang. Ondertussen passeert er nog een soort van Bolo Yeung variant (die aan worstelen doet!) en zijn er gewoon veel vermakelijke knokpartijen.

Stuk bloederiger ook naar mijn gevoel, maar misschien ligt dat aan mij. Interessant in ieder geval om te zien hoe dit onlosmakelijk met The Water Margin is verbonden en tegelijkertijd toch ook perfect op zijn eigen benen weet te staan. Heel wat kleinschaliger dan zijn voorganger en dat is een goede zet aangezien je toch net wat meer binding met de personages krijgt. Sowieso ook fijn dat vele acteurs zijn teruggekeerd voor hun respectievelijke rol, dat maakt het er toch net iets makkelijk op..

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1998 berichten

Gisteren het eerste deel The Water Margin uit 1972 herzien en zojuist het vervolg dit vervolg uit 1975 All Men Are Brothers herzien.