Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 110 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Guido Pieters
Met onder meer: Maarten Heijmans, Cees Geel en Frank Lammers
IMDb beoordeling: 4,2 (233)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 16 maart 2006
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Het Woeden der Gehele Wereld
In Het Woeden der gehele Wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maassluis tijdens een groots opgezette evangelisatiecampagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten. In de film speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol.
Externe links
Acteurs en actrices
Alex Goudveyl
Aaron Oberstein
Ruth Oberstein
Joost Vroom
Yvonne Varekamp
Joanna Overstein
Inspecteur Douvetrap
Vader Goudveyl
Moeder Goudveyl
Inspecteur Graswinckel
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Opvallende stemmen van Menni en MartijnDorff. Gaan jullie er nog wat over zeggen?
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
MartijnDorff (1 stem, 3 berichten waarvan twee hier en eentje ergens anders over deze film) = Single serving user.
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Tja dat zijn er wel meer he, bij sommige films bestaan de stemmen alleen maar uit die van zulke users.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Bron Nu.nl
Volkomen mislukte boekverfilming leidt tot lachwekkend oorlogsdrama.
Producent Rob Houwer vormde in de jaren zeventig een gouden duo met regisseur Paul Verhoeven. Samen maakte ze ongekende kaskrakers als Wat Zien ik?, Turks Fruit, Keetje Tippel en Soldaat van Oranje. Films die stuk voor stuk miljoenen bezoekers trokken. Dergelijke bezoekcijfers en de glorietijden van Houwer zijn allang voorbij. Dat laatste weet de enkeling die De Zeemeerman of De Gulle Minnaar zag, twee van de prutswerken die in de jaren negentig door Houwer werden geproduceerd.
Wie hoopte dat de bejaarde (68) miljonair Houwer er daarna eindelijk het bijltje bij neer zou leggen heeft het mis. Met een inzet een betere zaak waardig (hij deelde zelfs boeken uit op de persvoorstellingen) presenteert hij deze week Het Woeden der Gehele Wereld, naar het boek van Maarten 't Hart. Houwer wist zowaar premier Balkenende te strikken voor de première, want relaties heeft hij nog genoeg.
Vochtige vluchtelingen
Had de premier wellicht ook eens een leuke avond, want zelden viel er zo veel te lachen om een Nederlands oorlogsdrama, hoewel dat niet de bedoeling is. Het Woeden begint anno 1940 in Rotterdam, waar rijke Joden proberen weg te komen op de boot van een foute schipper (Cees Geel). Een vergelijkbare scène zit in Zwartboek, de nieuwe oorlogsfilm van Houwers oude maatje Paul Verhoeven. Een proefmontage van deze scène zag er overigens al stukken beter uit dan Houwers eindmontage, die eveneens eindigt in een mislukte vluchtpoging.
Een apotheker neemt de Joodse vluchtelingen onder zijn hoede, en midden in de nacht sluipen ze, koud en nat, de apotheek binnen. De apothekersvrouw (Miryanna van Reeden) komt gealarmeerd naar beneden en stelt bij het zien van de vochtige vluchtelingen aan haar man de volkomen overbodige vraag "is er iets?"
Vanaf dat moment is Woeden niet meer te redden. Schipper Cees Geel ontpopt zich tot een NSB-versie van Bromsnor en duikt in elke scène even op, of hij er nu iets te zoeken heeft of niet. De vrouw van de lorrenman vertelt hem ongevraagd dat haar man 'lui zaad' heeft, alleen omdat dat voor het verdere verhaal van belang is. Dat verdere verhaal speelt in de jaren vijftig doch ademt de sfeer uit van Houwers gloriejaren, de jaren zeventig.
Zo laat de apotheker zich achter de toonbank pijpen door een oversekste assistente, die ook nog de jonge hoofdpersoon Alex Goudveyl (de wezenloos ogende Maarten Heijmans) 'ontknaapt', in een lederen rokje. Voorts vergrijpt Bromsnor Cees Geel zich aan jonge jongetjes en palingen en maakt hij vunzige amateurfilms. Als centraal mysterie speelt de afkomst van de jonge Alex een rol, evenals een vreemde moord, maar wie die twee zaken niet kan oplossen heeft sinds de glorietijden van het hoorspel (ook de jaren '50) geen film meer gezien.
Mongloïde zoontje
Het Woeden is volkomen achterhaald, van de overvolle poster waarmee Houwer bezoekers hoopt te trekken tot de slome regie van Guido Pieters (Op Hoop van Zegen, Ciske de Rat). Het enige compliment dat je zou kunnen bedenken is dat de film goed te verstaan is, want elke dialoog klinkt helder als een radio-uitzending, of hij nu plaatsvindt in een kerk, een schouwburg of op een erf. Heel vreemd. En er valt onbedoeld onbedaarlijk om te lachen, zoals om de twee morsige rechercheurs Joost Prinsen en Frank Lammers, waarbij de laatste voortdurend zijn mongloïde zoontje meesleept. En de film eindigt met een musicalversie (!) van de wederwaardigheden van de Joodse bootvluchtelingen.
Het Woeden moet je eigenlijk zien om te geloven hoe gênant slecht hij is, maar dat is zeker niet als aansporing bedoeld. Want eigenlijk is het een grof schandaal dat er zoveel talent en vooral geld (3,2 miljoen euro, waaronder Filmfondsgeld, dankzij de goede contacten van Houwer) wordt verspild aan de achterhaalde hobby van een relikwie uit de jaren zeventig. De notabelen kunnen op de première ook niet onder de indruk zijn geweest, dus als er binnenkort op het filmfonds wordt bezuinigd moeten filmmakers maar aankloppen bij de villa van Houwer.
raymon
-
- 925 berichten
- 1533 stemmen
sorry ik moet het nog even zeggen, wat *PIEP* poster, jesus Robbie ( houwer) wat kan jij je carrier verpesten met zo een lelijke poster en slechte trailer, kijk als hij die ring nou had weggehaald! Dan was het nog wat en die moordenaar op de achtergrond niet zo lelijk en net zoals de andere spelers op de poster had nog iemand kunnen zeggen:''Goh, zou best naar Het woeden der gehele..."maar dat zal er niet van komen. En dan moet hij ook nog eens even de boot lenen van Zwartboek voor de joodse vluchtelingen OMG!!
word er net gezegd door de bioscopen dat de intresse in Nederlandse film omhoog gaat komt Robbie weer met zijn flop!!!!wat wil je nou aandacht???
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Als ik die poster zie denk ik meteen aan De Zeemeerman. Ook zoveel mogelijk bekende gezichten laten zien om mensen naar de bios te lokken. Ik hoop dat de film meevalt, maar wat ik gezien heb was echt niet om over naar huis te schrijven.
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
word er net gezegd door de bioscopen dat de intresse in Nederlandse film omhoog gaat komt Robbie weer met zijn flop!!!!wat wil je nou aandacht???
Doe even normaal man, wat wil je nou eigelijk zeg... alleen maar top films in de bioscoop? mag er nooit een flop worden gemaakt.. zullen we dan maar lekker op "save" spelen en alleen maar remakes maken of films volgens formules maken die zich al bewezen hebben.
En je kunt van die poster zeggen wat je wilt, maar het had wel mijn intresse, aangezien het mij iets orgineels leek (voor een nederlandse film, alleen die titel al "het woeden der gehele wereld" en die ring... het roept op avontuurlijke/spannende sfeer op, en daar zijn nauwlijks nederlandse films van... dus juich ik het juist toe als zoiets in nederland geprobeerd wordt)
Maar ik heb de film niet gezien, en gezien de recencies en reacties zal de film ook wel slecht zijn.
Maar wat een ongeloofelijk dom, achterlijk en onbeschofte reactie geef jij daar op... nou en, dan is er een flop...
denk je dat er in Amerika alleen maar top films gemaakt worden, of in de rest van de wereld? Alleen zien wij alleen de goede buitenlandse films, want de flops blijven in het binnenland. Nu is er een nederlandse flop... NOU EN?!! kennelijk werkt deze film dus niet.
Op naar de volgende....
raymon
-
- 925 berichten
- 1533 stemmen
Doe even normaal man, wat wil je nou eigelijk zeg... alleen maar top films in de bioscoop? mag er nooit een flop worden gemaakt.. zullen we dan maar lekker op "save" spelen en alleen maar remakes maken of films volgens formules maken die zich al bewezen hebben.
En je kunt van die poster zeggen wat je wilt, maar het had wel mijn intresse, aangezien het mij iets orgineels leek (voor een nederlandse film, alleen die titel al "het woeden der gehele wereld" en die ring... het roept op avontuurlijke/spannende sfeer op, en daar zijn nauwlijks nederlandse films van... dus juich ik het juist toe als zoiets in nederland geprobeerd wordt)
Maar ik heb de film niet gezien, en gezien de recencies en reacties zal de film ook wel slecht zijn.
Maar wat een ongeloofelijk dom, achterlijk en onbeschofte reactie geef jij daar op... nou en, dan is er een flop...
denk je dat er in Amerika alleen maar top films gemaakt worden, of in de rest van de wereld? Alleen zien wij alleen de goede buitenlandse films, want de flops blijven in het binnenland. Nu is er een nederlandse flop... NOU EN?!! kennelijk werkt deze film dus niet.
Op naar de volgende....
je mag mijn reactie ''onbeschoft'' vinden maar volgens mij zitten wij heel verschillend in wat een mooie poster is, hahaha die ring roept een spannede sfeer op??? Laat me niet lachen! wat vind jij dan een lelijke poster?die van Narnia die film die een prijs heeft gewonnen voor best poster??
En ik vergelijk niet deze films met Amerikaanse ik vergelijk deze film met nederlandse films en ik ken er veel vertrouw me noem maar op....( trouwens is er nou als iemand naar deze film geweest???)
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Ik zeg helemaal niet dat ik de poster mooi vind.
Maar wel dat de poster een spannende sfeer oproept (of: probeert op te roepen, of die poster het nou uitstraalt of niet, ze mikken daar duidelijk wel op) en dat vind ik weer eens wat anders voor een nederlandse film.
Als je die poster ziet, of kijkt naar de sfeer die ze proberen op te roepen vindt ik het erg "on-nederlands" een genre die niet zoveel in nederland gemaakt wordt.
Dus juich ik het toe dat ze zoiets met een nederlandse film proberen.
Maar om even duidelijk te zijn: ik gaf geen kritiek op je vanwege de poster, maar vanwege de zin
"word er net gezegd door de bioscopen dat de intresse in Nederlandse film omhoog gaat komt Robbie weer met zijn flop!!!!wat wil je nou aandacht???"
Dat vind ik een erg belachelijke reactie, want ook al is de film slecht, en ook al vind je het zonde van je tijd en van het geld... dan nog is het normaal dat er mislukkingen tussen zitten. En ik juich het alleen maar toe dat ze zoiets hebben geprobeerd te maken inplaats van een Costa 3...
Ik weet ook dat je deze film niet met amerikaanse films vergelijk. Ik wou er alleen mee zeggen dat er ook in andere landen (In onze bioscopen draaien er voornamelijk Amerikaanse films, vandaar dat ik Amerika als voorbeeld neem) genoeg flops gemaakt worden. Maar die komen dan niet in de nederlandse bioscopen.
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Dat het flauwekul is om te zeggen
"word er net gezegd door de bioscopen dat de intresse in Nederlandse film omhoog gaat komt Robbie weer met zijn flop!!!!wat wil je nou aandacht???"
Hoezo aandacht? ik snap dit gewoon niet.
Flops horen er nou eenmaal bij.
Wat snap je er niet aan Wouter? dat ik vindt dat mensen niet zo erg moeilijk moeten doen over flops...?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Ok, daar heb je gelijk in. Overigens moeten we nog maar zien of de film flopt.
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20551 stemmen
Als een Nederlandse film in de media zo word afgekraakt kan ik me haast niet voorstellen dat er genoeg mensen komen om de 3,2 miljoen aan kosten goed te maken.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik zie nu pas hoe verdomd lelijk die poster is. Al die mensen heel klein op elkaar gepropt en die ring zit niet eens goed om de E (waarom om een "E", om een "D" is toch veel makkelijker?) ...
Maargoed, als er veel media zijn die deze film afkraken dan kan je er op rekenen dat er weinig mensen nog naar toe willen..
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Ok, daar heb je gelijk in. Overigens moeten we nog maar zien of de film flopt.
Na vier dagen te draaien nog maar een echte stem......
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
als er veel media zijn die deze film afkraken dan kan je er op rekenen dat er weinig mensen nog naar toe willen..
Costa vergeten?
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ja, maar die had het voordeel van de ultieme Nederlandse jongeren-sterrencast, buiten Cees Geel ken ik niemand hiervan.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
idd film komt niet eens in de top 20! in ieder geval minder dan € 16.000, ongeveer 2000 bezoekers in de eerste vier dagen.
zombie
-
- 987 berichten
- 6090 stemmen
Nou aan mij de eer blijkbaar...
Dit was in mijn ogen een zeer rommelige film. Het acteerwerk kwam erg houterig over. De muziek was nogal saai. Het verhaal kon me ook al niet boeien. Eigenlijk kan ik niets positiefs verzinnen over deze film...behalve Frank Lammers dan.
1 ster
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Verfilming boek ’t Hart flopt
De boekverfilming van Maarten ’t Harts ‘Het woeden der gehele wereld trok in de openingsweek slechts tweeduizend bezoekers en verdwijnt na vandaag uit zo’n dertig grote bioscopen. “We wisten dat het een slechte film was, maar deze bezoekcijfers slaan echt alles”, zegt distributeur United International Pictures.
UIP had voor de eerste week gerekend op vijftienduizend bezoekers. “Het woeden der gehele wereld” werd echter eensgezind neergesabeld in de media. Van Praag wijt de dramatische bezoekcijfers ook aan de negatieve publiciteit rond producent Rob Houwer. Die zou volgens Vrij Nederland één miljoen euro achterover hebben gedrukt bij het werven van geldschieters voor Soldaat van Oranje 2, een film die uiteindelijk nooit is gemaakt.
Bron: GPD
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
30 bioscopen, 4 voorstellingen per dag 30*28= 840 voorstellingen
2000/840= 2,4 bezoekers per voorstelling.
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5778 stemmen
Wat een flutdistributeur ben je als je dit over een van je films zegt.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Nou inderdaad, kan me haast niet voorstellen dat het zo letterlijk is gesteld.
Ik begin overigens toch nieuwsgierig te worden naar deze film, en ik heb nog ergens een vrijkaartje liggen...
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
“We wisten dat het een slechte film was, maar deze bezoekcijfers slaan echt alles”, zegt distributeur United International Pictures.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Ach het kan erger... Zo zei de distributeur van Adrenaline: "Dit is een film voor het video-circuit" in een tv-interview ter ere van de bioscooppremiere...
zombie
-
- 987 berichten
- 6090 stemmen
Gisteren vertelde iemand mij, dat in de trailer van "Het Woeden der Gehele Wereld" het geluid niet in sync was...maar dit gaat grotendeels ook op voor de film
Het stukje van Reinbo uit Nu.nl somt alles aardig goed op, dus laat die vrijkaartjes nog maar even liggen otherfool.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Het stukje van Reinbo uit Nu.nl somt alles aardig goed op, dus laat die vrijkaartjes nog maar even liggen otherfool.
Maar ik heb een voorliefde voor slecht gemaakte prutfilms Als het nacht v/d wansmaak materiaal is mag ik hem eigenlijk niet laten liggen...
Al kan ik allicht naar een betere film gaan en hiervan de dvd release afwachten...
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.