Het Woeden der Gehele Wereld (2006)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Guido Pieters
met Maarten Heijmans, Cees Geel en Frank Lammers

In Het Woeden der gehele Wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maassluis tijdens een groots opgezette evangelisatiecampagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten. In de film speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol.

Wouter schreef:

Vriendjes? Wie met wie?

Of met wie niet.

Een beetje van Basten mentaliteit, volhouden dat je op voetbalkwaliteiten selecteert.

avatar van chiel
Quido schreef:
Hoop dat op de dvd ook de mogelijk staat om de film te zien zoals hij in de bioscopen te zien was. Of dat er in ieder geval duidelijk staat aangegeven welke scenes er zijn verwijderd (als er deleted scenes op de dvd staan.

Ik denk dat de regisseurs-versie van de film niet op de dvd komt, daar zorgt Rob Houwer wel voor .

Alsof Rob Houwer niet sowieso final cut had op die film.

titia schreef:
Heeft iemand de avond van de filmquiz gister op tv gezien? Ze moesten o.a. een lijstje maken van rampenfilms, en Frank Lammers maakte een lijstje met titanic, poseidon adventure en als laatste: het woeden der gehele wereld. (werd door de jury afgekeurd, vreemd)

ja weet, Geweldig! Echt een Frank Lammers opmerking
Trouwens leuk quiz.

film is genomineerd voor 5 gouden uien

slechte film
slechte acteur
slechte actrice
en voor nodeloos nederlands naakt
slechtst bezocht

Producent Houwer houdt Nederland voor gezien

Filmproducent Rob Houwer wil voorlopig geen films meer maken in Nederland en trekt zich helemaal terug op de Duitse tak van zijn bedrijf. Als reden voor zijn productionele emigratie noemt Houwer de hem gerichte uitnodiging van 'een laf stelletje selfkickers' om in Utrecht eventueel een Gouden Ui te komen ophalen voor Het Woeden Der Gehele Wereld als mogelijke slechtste film
van het jaar.
De directeur van de Nedfilm & TV stelt in zijn reactie het volgende: 'In mijn lange leven als producent heb ik, onvermijdelijk, ook flinke littekens opgelopen Ik stoom altijd gewoon door, wil niet anders dan 'in het zadel sterven', maar heb het hier nu door het neuzelende getreiter uit diverse hoeken even gehad en zal met een aantal projecten weer versterkt operationeel zijn in Duitsland en Oostenrijk.'
Voor hij in Nederland vanaf 1971 een reeks bioscoophits van Paul Verhoevenproduceerde als Wat Zien Ik?, Turks Fruit, Keetje Tippel en Soldaat van Oranje, was Rob Houwer in de jaren zestig al zeer succesvol geweest in Duitsland. Vanuit zijn vestiging in München was hij de drijvende kracht achter de eerste films van fameus geworden cineasten als Michael Verhoeven,
Peter Fleischmann, Johannes Schaaf en Volker Schloendorff. (Bron: GPD)

titia schreef:

Ik kan me daar iets bij voorstellen...

Reinbo
Producent Houwer houdt Nederland voor gezien

van het jaar.

Heeft Verhoeven toch duidelijk meer klasse. Hij ging tenmiste zijn framboos voor Showgils wel ophalen.

Charles Manson
Wat is er nu eigenlijk zo EXTREEM slecht aan deze film?
Ik heb de film namelijk nog niet gezien maar overweeg dit wel.

Kan iemand me hier een redelijk serieus en objectief antwoord op geven? (en dan aub geen dooddoener als "Ga maar kijken" ofzo)

Cees Geel heeft in ieder geval ongelooflijk veel indruk op me gemaakt in Simon....

Charles Manson schreef:

nou bij de pers werd gezegd dat Cees Geel het prima doet als politieman, en anders had hij wel een gouden ui gekregen voor slechtste acteur.

Stephan schreef:

Of met wie niet.

Klinkt allemaal wel heel zuur. Wie had er verder nog ingemoeten dan?

raymon schreef:

Hij had wel een nominatie...

Wouter schreef:

Klinkt allemaal wel heel zuur. Wie had er verder nog ingemoeten dan?

Ik sta daar werkelijk geen seconde bij stil. Dat is juist mijn punt.

avatar van wwelover
Cees Geel en Frank Lammers zijn de 2 beste Nederlandse acteurs ( in mijn ogen dan)

wwelover schreef:

mee eens, op dit moment dan he!

avatar van Quentin
Net gehuurd, dvd met making of en trailer. De cover probeert wel erg geknutseld in te haken op "De Rob Houwer Filmcollectie" van Indies. Op de cover van deze Universal dvd staat in een soortgelijke opmaak: "De Rob Houwer Film NR. 15 ©"; vrij knullig.

avatar van Quentin
Meest schuldige aan de mislukking van deze film lijkt me toch duidelijk Rob Houwer. Het zijn de soms belabberde (her)montage en erg matige geluidsband die deze aardige film verpesten. De producer's cut die op de dvd staat springt twee maal wel erg duidelijk vooruit in een scène en doet rommelig aan.

Toch weet Pieters een treffende sfeer neer te zetten, de cast is (m.u.v. Way) aangenaam, score van Van Otterloo voldoet prima en ook met het camerawerk zit het wel schnorr (flauw). Jammer van Houwer's gekloot.

Grappig. Persoonlijk dacht ik eerder aan -2,5 *. Maar goed, smaken verschillen...

Ik heb de film net gezien in mijn huiskamer en was onder de indruk van deze prent ook al past hij niet echt tussen de spectakelfilms van deze tijd vind ik de film toch de moeite waard.
Wat er ook over dit werk is geschreven voor mij heeft deze film een plaats tussen mijn verzameling nederlandse films gekregen.
Ik heb al heel wat films mogen aanschouwen en vind dat deze film 4 sterren verdiend vooral omdat het verhaal nog zo gek niet is er gebeurde vreemde dingen in die tijd in nederland.
misschien dat de jonge generatie daarom niets heeft met deze film.
Een aanrader .

avatar van Quentin
Voor de liefhebbers de dvdrecensie van het schijfje dat vanaf morgen verkrijgbaar is.

Quentin schreef:

leuke recensie, kan niet wachten tot ik de film eindelijk kan kijken!

*Het Woeden der Gehele wereld*

Na de slechte recensie's, het kleine aantal bezoekers, de nagesynchronisatie, de slechte poster en trailer maar toch, maar toch.....
Ik was heel erg benieuwd en nu toch gezien:

Ik was erg verrast toen ik de film eenmaal had gezien ik verwachte iets in de trand van ''De Zeemeerman'' maar nee Guido Pieters verraste me met deze film.
Om te beginnen de acteurs: De cast doet het gewoon prima, zelfs de presentatice Vivienne van den Assem doet het bijzonder ''goed.'' Maar uitblinkers zijn uiterraad Cees Geel en Frank Lammers. Cees Geels is heel goed, hoe hij kijkt en praat vooral de scene bij de eerder genoemde Viviennen van den Assem met zijn zinnetje: Hee! is toppie die blik is onbetaalbaar vind ik. Ook Frank Lammer speelt een leuke rol als politie inspecteur samen met Joost Prinsen zijn het net de veel te oude Grijpstra en de Gier.
Ook de vrij jonge Maarten Heijmans ( probeerd ) speelt het goed, toch vind ik dat ze iemand anders hadden moeten nemen.

Maar er zijn ook een aantal nadelen!
Wat ik echt vreselijk vond was het karakter van de apotheek assistente, die maar een beetje rond zit te neuken met het gehele huishouden. Ook de travestiet vriend van Alex die soms opduikt vind ik aan de irritante kant ( heb niks tegen travestieten of zo).

Ook slecht waren de sound effecten, de overvliegende vliegtuigen ( als je goed oplet waarschijnlijk uit Soldaat van Oranje ), de telefoon bij de dokter oooh wat vreselijk. Het camera werk kan ik ook niet veel op aanmerken, alleen zijn sommige shots wat aan de amateristische kant.
De decors, auto's en locaties zijn dik in orde niks op aan te merken als een van de winige dingen in de film.
Spanning zit er niet veel in de film maar de nachtmerrie van Alex is wel goed gedaan een plus punt voor regieseur Guido Pieters.
Jammer is de ''producers cut'' van Rob houwer, veel scenes worden verknald door te snelle montage, erg irritant. In deze film had men gewoon meer geld en tijd mogen steken, b.v ik had graag de explosie van de boot willen zien en niet een fel licht, gewoon weg jammer.

Trouwens grappig om een van de bioscoop scenes te zien uit Rob Houwers eerdere productie, Het Bittere Kruid
Zeker geen tijd om optenmen of iets dergelijks.

Als de ontknopping nadert word alles verpest, de ontknoping is goed en oververwacht's en Guido Pieters wilt met close-up's de scene spanned maken daarom licht de schuld bij de langzame montage en de weg vallende muziek van Bas van Otterloo die ook niet bijster goed is komt de scene niet op een hoogte punt. Echt vreselijk jammer!!

Het lag niet aan de regieseur en de acteurs maar aan de producent Rob Houwer, te wienig geld, mis-communicatie in Praag tja jammer maar helaas zeg ik dan maar.
Toch is het een vermakelijke film waar gewoon meer geld in had moeten worden gestopt. Toch omdat ik me prima vermaakt hebt en de film toch verrassend goed vond geef ik de film toch 4 **** verdiend!

avatar van raymon
ik wou nog even iets bijvoegen bij m'n recensie:

Ik vind dat er een soort goedkope sfeer word gecreeerd door de nagesynchronisatie, de vreselijke Rob houwer montage en het door de amateur shots, slechte close-ups etc. Maar de sfeer van de jaren 40/50 is goed gedaan.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Door al die negatieve verhalen (zelfs van één van de acteurs en de distributeur) waren m'n verwachtingen al niet echt hoog. Maar in plaats van een meevaller wist Woeden der Gehele Wereld zelfs toen nog tegen te vallen. Wat een grote rommel was dit. Het grootste probleem is toch wel het script, want dat is niet meer dan één grote chaos. Het verhaal is uitermate oninteressant, springt van de hak op de tak en bevat alleen maar saaie personages en gebeurtenissen. Daarnaast is het acteerwerk van zo goed als alle castleden om te huilen, bevat de film veel lelijke shots en is totaal sfeerloos. En dan die waardeloze nasychronisatie, ik heb sinds De Gulle Minnaar niet meer zoiets afgrijselijks gehoord.

De Zeemeerman leek lange tijd het trieste en definitieve einde te betekenen van de carrière van producent Rob Houwer. Zelden waren critici en publiek zo unaniem in hun afkeuring. Maar de gepassioneerde vakman Houwer moest en zou terugvechten. Na een aanlooptijd van ruim acht jaar is zijn nieuwe film Het Woeden der Gehele Wereld, "vrij naar het boek van Maarten 't Hart", dan eindelijk bereikbaar voor het grote publiek, maar of we daar zo blij mee moeten zijn?

Dwingend
Het moet Houwer pijn hebben gedaan, de genadeloze reacties op De Zeemeerman. Toch heeft hij zich de jaren erna niet uit het veld laten slaan en was hij zowel bezig met een vervolg op Soldaat van Oranje als met de verfilming van Maarten 't Harts Het Woeden der Gehele Wereld. Voor de eerste bleek de financiering een onoverbrugbaar obstakel te vormen. Bij Het Woeden ging het ook allemaal niet van een leien dakje. Acht jaar lang werd er in etappes gewerkt aan een scenario, werden er een aantal regisseurs versleten en wisselden ook de cast- en crewleden geregeld. Wie de uiteindelijke versie nou gemaakt heeft, weet eigenlijk niemand. Volgens de credits fungeerde Guido Pieters als regisseur, maar door alle dwingende ingrepen van Houwer, zowel voor, tijdens als na het draaien, is het nog maar de vraag wie de touwtjes in handen had. Dat Pieters zich gewillig liet overlopen door Houwer is geen goed teken. De geschiedenis leert ons namelijk dat Houwer alleen successen heeft behaald in samenwerking met zelfverzekerde en standvastige regisseurs, die de gedreven en verbeten strijdende producent in bedwang wisten te houden.

Moedeloos
De film begint in het streng gereformeerde Maassluis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Wanneer een groep joden via de boot van schipper Joost Vroom naar Engeland proberen te vluchten, worden ze onder vuur genomen door een Duitse onderzeeër. Miraculeus weten ze met behulp van een klein reddingsbootje aan de Duitsers te ontsnappen. Dat de boot van Vroom de kogelregen niet heeft overleeft, weten we als kijker door de bijzonder knullige lichtflits ter illustratie van de ontploffing, die doet denken aan de begintijd van de hedendaagse cinema. Vroom kan het verlies van zijn boot maar moeilijk verteren en treedt in dienst van de politie, om in die functie vervolgens zoveel mogelijk joden te verlinken. Op die manier hoopt hij aan genoeg geld te komen om zijn schulden af te lossen en later een nieuwe boot te kunnen kopen. Ook een deel van het groepje joden waarmee hij eerder nog de oversteek naar Engeland waagde, moet eraan geloven.

Vanuit het perspectief van de muzikaal begaafde scholier Alexander Goudveyl zien we vervolgens hoe het er in de jaren na de oorlog verder aan toe gaat in het rustige havenstadje. Er blijkt weinig te zijn veranderd, de benepen christelijke moraal viert nog steeds hoogtij en men zwijgt liever over al het kwaad en dus ook over de vijf jaren onder de bezetter. Als Joost Vroom plots op klaarlichte dag voor de ogen van de jonge Alexander tijdens een evangelisatie wordt doodgeschoten, kan men echter niet meer om het verleden heen. Bijna de gehele lokale bevolking wordt ondervraagd door twee wel erg stereotype en oubollige rechercheurs, waarna de onbedoeld komische ontknoping compleet uit de lucht komt vallen.

De film probeert van alles te laten zien; het volwassen worden van een jonge scholier, de bekrompen leefwereld van de vijftiger jaren, de mysterieuze ontrafeling van het geheim achter de moordaanslag en de manier waarop men in de jaren na de oorlog probeerde om te gaan met de gevolgen die deze met zich meebracht. Geen van deze pogingen slaagt echter. Het scenario van ene Robert van den Berg -wie dat werkelijk is, laat zich makkelijk raden- is kneuterig, fragmentarisch en bijzonder plat en oubollig. De godvergeten moedeloosheid, de artistieke en verhaaltechnische armoede, de dialogen van erbarmelijk laag niveau, de barslechte nasynchronisatie en de computer geproduceerde geluidseffecten; het doet je bijna verlangen naar dat andere Houwer prul De Zeemeerman. Houwers bijdrage aan de ontwikkeling van de Nederlandse filmindustrie verdient respect, maar hier slaat hij de plank (wederom) goed mis. De elementen waar hij en anderen in de jaren zeventig zoveel succes mee behaalden, zijn voor de hedendaagse kijker eerder een bron van ergernis en irritatie.

Regisseur Guido Pieters moet zich als kapitein op een zinkend schip hebben gevoeld. Niemand had van dit doelloze scenario een gestructureerd en fatsoenlijk geheel kunnen maken. Velen waren er zelfs niet aan begonnen, en dat had Pieters eigenlijk ook niet moeten doen. Ondanks dat het eindresultaat deels zijn eigen schuld is, krijg je als kijker eerder medelijden met de geplaagde regisseur. Op de een of andere manier lijkt alles in de film de producent aan te wijzen als schuldige.

Juiste snaar
Dat Joost Prinsen na zo'n drie kwartier volslagen idioot en uit het niets uitroept "Klotezaak dit. Veel te lastig zo vlak voor mijn pensioen." en daarbij precies de juiste snaar bij de kijker weet te raken is knap. Opeens komt de bijna onhoudbare lachbui naar boven en krijgt het knagende en onbehaaglijk jeukende gevoel dat de film de kijker bezorgt ruimte om zich te uiten. Zo plots als Prinsen van het toneel verdwijnt, zou je ook als kijker deze pijnlijk slechte film willen ontvluchten. Het zou zomaar een toevallige setopname kunnen zijn geweest. Maar eindelijk, godzijdank, eindelijk viel er even iets te beleven.

Mysterie?
Alsof we hebben gekeken naar een spannende detective komen op het eind opeens alle nog levende hoofdpersonen (en dat zijn er nogal wat) bij elkaar en wordt het mysterie opgelost. Alleen welke detectivestory of welk mysterie? Ging de film daar dan over? Voor de kijker komt deze plotselinge en onbedoeld komische ontknoping dan ook uit het niets en lijkt het alsof alle -overigens net zo plots- aanwezige personen voordat de moord gepleegd werd hebben afgesproken om op die dag, en op dat tijdstip op de plek van de moord te zijn, om daar gezamenlijk te wachten op de rechercheur die even mooi zijn oplossing komt mededelen. Waar hij die ooit gevonden moet hebben blijft overigens ook een raadsel, want in de film is in het hele onderzoek totaal geen vooruitgang te ontdekken. Zelfs van een serieuze poging om ook maar iets te ondernemen is geen sprake. En ook de paar kijkers die nu nog zouden twijfelen, weten het nu zeker: dit is slecht, héél slecht.

Waar ging het in hemelsnaam zo ontzettend mis met Houwer?

Quido schreef:

Waar ging het in hemelsnaam zo ontzettend mis met Houwer?
Toen hij aan dit vak begon?

Buiten Soldaat van Oranje is het alleen maar rommel wat hij geproduceerd heeft. Als er iemand verantwoordelijk was voor het dramatische stigma van de nederlandse film in de jaren 70/80 was het Houwer wel.

avatar van Quentin
Ach, Houwer heeft drie bijzonder goede films geproduceerd; SvO, Turks Fruit & De Vierde Man. Daarnaast een hele reeks aardige films en een paar klote films. Niet zo aanstellen.

Het echte verval kwam in de jaren negentig, toen hij in zijn drang naar succes doorsloeg en nieuw succes probeerde te bereiken door replica's te gaan maken van 'zijn' succesvolle jaren zeventig films. Alleen was de tijdsgeest in de jaren negentig inmiddels al een stuk anders dan die van de jaren zeventig. Dat hij het nu weer op die manier probeert, is waarschijnlijk illustratief voor zijn onvermogen. Ben daar momenteel mee bezig voor een artikel, overigens.

Quentin schreef:
Mja, sorry. ik vind het allemaal rommel, inclusief de films waar jij het over hebt.

Kom nou, Brandende Liefde, Grijpstra en de Gier, Gulle Minnaar etc. Kan het nog erger?

avatar van Quentin
Grijpstra en de Gier is alleraardigst hoor ... die andere twee behoren inderdaad tot de 'klote films'.

Ik weet wel dat onze smaak niet helemaal overeenkomt hoor . Ik gaf alleen even mijn mening en (ongetwijfeld) die van een hoop andere mensen.