Het Woeden der Gehele Wereld (2006)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Guido Pieters
met Maarten Heijmans, Cees Geel en Frank Lammers

In Het Woeden der gehele Wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maassluis tijdens een groots opgezette evangelisatiecampagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten. In de film speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol.

Ik ben benieuwd wat dit gaat worden. Ik vond het boek behoorlijk goed.

Helemaal eens. Het boek heb ik in een adem uitgelezen. Altijd weer afwachten met verfilmingen.

Hoeveel verschillende regisseurs heeft Houwer al niet gehad voor hij uiteindelijk bij Pieters kwam ? Kan me nog herinneren dat Verbong lange tijd genoemd werd en tot voor kort was Rudolf van den Berg de beoogde regisseur. Al 8 jaar lang is men druk doende met dit project en eindelijk zijn ze dan begonnen !

Het heeft op voorhand veel typische Houwer elementen in zich. Een zogenaamde 'nieuwe ontdekking' in de hoofdrol (net als Van de Ven en Hauer in Turks Fruit), groots opgezet epos (Soldaat van Oranje) en voor de muziek: Bas van Otterloo, jawel; de zoon van. Zoekt Houwer weer naar de succesformule van vroeger ?

Zou dit de gedroomde come-back van Houwer zijn na zijn laatste flops De Gulle Minnaar en De Zeemeerman ? Zou toch een mooi verhaal zijn ...

neo (crew)
Quido schreef:
en voor de muziek: Bas van Otterloo, jawel; de zoon van.

De oudste zoon wel te verstaan. Zijn eerste score als filmcomponist, dat beloof heel wat! Zelf zei hij pas dat ie vind dat bij Nederlandse films een vol orkest niet zo goed zal passen, terwijl hij voor deze film precies datgene gaat gebruiken.

Meen dat de film in Praag wordt opgenomen.

Quido schreef:

Meestal belooft dat niet veel goeds als het zo lang moet duren...

avatar van Redlop
Waarom eigenlijk niet?

Liever te veel tijd aan script en uitvoering dan te weinig toch?

FisherKing
't is in ieder geval geen Mulisch script. Daaruit blijkt een beeldende schrijver of niet....

Maarten 't Hart schrijft over het algemeen wel heel erg beeldend.

avatar van Redlop
Bij Mulisch valt er niks te woeden, die moet altijd iets ontdekken.

Ik lees dit boek nu voor mijn Nederlands , jammer dat de film pas in maart komt (moet het boekverslag eind januari inleveren ) het boek is trouwens niet erg interessant, misschien wat te moeilijk voor mij..

Ik hou mijn hart vast voor de film.

avatar van BlueJudaskiss
Ik ben juist erg benieuwd! Boek was tof!

Zegt me weinig.
De filmversie geurt.

avatar van Quentin
Trailer:

Typische Houwer trailer: groot zijn naam erop en een slechte geluidsband (kan dat nog in deze tijd )) voor de rest lijkt het me ook niet veel.

Pfff ... Ben meteen een stuk minder enthousiast.

avatar van mikoz
Absolute drama dit.

avatar van eRCee
Robert Blokland op 3FM over deze film: "Ik heb de slechtste Nederlandse film ooit gezien".

De trailer belooft iig weinig goeds. Knullig. Veel bekende gezichten en veel seks. Het boek was aardig, de film denk ik niet.

avatar van BoordAppel
Wat een ontzettend lelijke titel.

avatar van otherfool
Wat een ontzettend lelijke trailer.

eRCee schreef:

Ik hoop dat hij ongelijk heeft, want het is namelijk echt een goed boek. Zou zonde zijn als ze dat verpest hebben.

avatar van eRCee
BoordAppel schreef:
Wat een ontzettend lelijke titel.

Oneens. Prachtige titel, maar het past misschien wel iets meer bij een boek.

Kan er nog steeds niet bij dat Houwer of wie dan ook tevreden kan zijn met zo'n onnoemlijk slechte trailer. Prutswerk. Hoop dat de film beter afgewerkt is, al heb ik daar geen goed gevoel over.
Muziek van Van Otterloo klinkt - voor zover daar al iets over te zeggen valt - overigens wel bijzonder aardig.

Even contact opgenomen met Bas van Otterloo en die zegt het volgende :

De trailer is, behalve de eerste 3 seconden, voorzien van stockmusic. (Deze haalt het niet bij......)
Dit heeft alles te maken met het feit dat we pas 2 weken geleden de filmmuziek met het Metropole Orkest hebben opgenomen. Dit zelfde geldt ook voor de nasynchronisatie, die is in de film absoluut ok!

avatar van raymon
ja, het lijkt we een leuke film maar ook een beetje nep hor!

neo (crew)
Dan zullen ze de definitieve mix van de muziek dus ook nog wel niet hebben. Gebeurt wel vaker,maar wacht dan met de trailer of doe dit voor die kleine 1 a 2 minuten wel even goed.

avatar van raymon
Als dit de trailer is die op tv komt dan zal het voorlopig de laatste fim zijn die Guido peters maakt! En het zelfde geld voor de poster! Die moeten ze verranderen. Wat ik wel leuk vind is dat ROB HOUWer weer actief is in Nederland.

trouwens ligt het aan mij of lijkt dit verhaal op DE AANSLAG van Fons rademakers??? Want volgens mij wel

HET WOEDEN DER GEHELE WERELD
Releasedatum nu 16 maart 2006!

Door een samenloop van omstandigheden stonden de releasedata van twee belangrijke Nederlandse speelfilms beide op dezelfde datum: 9 maart a.s.
Om beide films alle aandacht te geven die ze verdienen, heeft UIP in overleg met producent Nedfilm en de exploitanten besloten de releasedatum van HET WOEDEN DER GEHELE WERELD daarom te verschuiven naar 16 maart 2006.

bron: MVSP

avatar van Stephan
Valt mee dat niet de hele crew op de poster staat...

Reinbo
"Een moordmysterie van On-Nederlandse Alure"

Dat moet wel de slechste tagline zijn die ik ooit heb gelezen.....

Boek kon me weinig boeien, ben niet echt benieuwd wat de film brengt, maar het verhaal zelf is wel aardig.