Bolletjes Blues! (2006)

Nederland
Muziek / Romantiek

geregisseerd door Karin Junger
met Sophie van Oers, Negativ en Raymzter

Bolletjes Blues! is een muzikale RnB HipHop lovestory over de Surinaamse Spike die op jonge leeftijd naar Nederland komt om een schoolopleiding te volgen. Op de middelbare school in de Bijlmermeer kan hij echter niet aarden en hij komt in het criminele circuit terecht. Als hij verliefd wordt op de blanke Rosalie is hij van mening dat hij haar pas echt verdient als hij haar ook een financiële toekomst kan bieden. Om in een keer een grote slag te slaan besluit hij naar Suriname te gaan om bolletjes te slikken. Op vliegveld Zanderij wordt hij echter opgepakt en hij belandt voor drie jaar in de gevangenis. Als Rosalie, die niet op de hoogte was van, in Amsterdam hoort dat Spike voor haar bolletjes is gaan slikken, besluit ze naar Suriname te gaan om ook haar liefde voor Spike te bekennen.

ewalk schreef:
Helemaal mee eens Tone. Het lijkt idd dat items die over etnische minderheden gaan tegenwoordig vaak iets urbans moeten hebben.

Laten we het even bij film houden. Sowieso zijn er niet veel speelfilms gemaakt waar etnische minderheden een grote rol in spelen. Ik kom nu maar even tot drie bioscoopfilms (waarvan twee als telefilm gefinancieerd zijn): Shouf, Schnitzel en deze.
Alleen bij die laatste speelt urban een rol. Ik snap echt je gezeur niet.

@Wouter; je zegt dat het maar een film is,

Waar zeg ik dat precies?

maar daar zit het hem nou juist in. Stereotyperingen sluipen gewoon geruisloos je hoofd binnen zonder dat je het merkt. "Het is maar een film, het is maar een liedje, ach, het is maar reclame". Daar draait het juist om, de beinvloeding van de maatschappij en de bevestiging van stereotypen en dergelijke.

Zal allemaal wel. Da's een moeilijk probleem. Maar kom niet bij me aankloppen dat deze film hier zo overdreven in is. Ten eerste is een groot deel van deze film wel degelijk behoorlijk realistisch en ten tweede wordt hier niks echt opgehemeld.
Als je je druk wil maken, doe dat dan over videoclips met chicks en zwembaden.

Straight Killa schreef:

Wat voor soort wijken bedoel je dan? Wees eens specifieker? Ik ken ook veel mensen in Zuid-Oost en de Bijlmer, maar die wonen niet in een box, gebruiken geen drugs en smokkelen het ook niet. Tuurlijk zijn er veel sociaal maatschappelijke problemen. Maar dergelijke films worden dan ongenuanceerd gebracht.

Natuurlijk is niet iedereen zo in de Bijlmer, maar ze zijn er wel en in die getalen dat ik dat wel een speelfilm waard vindt.
En je snapt toch ook wel dat een film drama nodig heeft en dat iemand die braaf op tijd zijn vuilnis buiten zet niet de meest interessante hoofdpersoon is.

Stereotypen: Bijlmer = gevaarlijk, wonen allemaal criminele zwarten die bolletjes slikken en aan "Urban" doen.

Ik begrijp echt niet waarom je steeds dat urban erbij haalt....

Veel meer hoef je van die omgeving niet te verwachten.
Met deze film lijkt men het Ghetto "Urban"gevoel in Nederland te willen brengen. Ja, wij hebben ook ghetto's waar het gevaarlijk is, waar men moet vechten om te overleven enz. Grote onzin.

Onzin is dat zeker niet.

avatar van ToNe
Urban, een artistieke uiting?

KPN had een vergelijkbare 'artistieke uiting':
Bling je mobiel.
Ontzettend eigentijds, spreekt aan bij de doelgroep en net zo hol en tijdelijk van aard.

Het zou zonde zijn als dergelijke onderwerpen (etnische en culturele kwesties) alleen maar op zulke wijze zijn in te vullen.

Het is zo cliché om die weinige keren dat je een Surinamer ziet, meteen te moeten associeren met gangster & bling bling.

robertus65
Ja God, uuuuh, als je niet van dat zwarte rapwereldje houdt, of urban(whatever that me be), dan vindt je de film ook niks. Er wordt heel veel gerap, of geurban of hoe dat ook heet. Ja, daar heb ik dus geen verstand van, maar als film stelt het dus echt niks voor, het lijkt meer op stukjes muziekclips.

ToNe schreef:
Urban, een artistieke uiting?

Tja. Als je denkt dat dat niet kan, sta je in deze discussie sowieso buitenspel.

KPN had een vergelijkbare 'artistieke uiting':
Bling je mobiel.

Ik heb de lange uitvoering op mijn ipod. Met aardige rap van Spacekees.

Als ik naar de dokter ga en hij blijkt een Surinamer, zal ik heus niet verwachten dat ie zich als een pimp gedraagt.

Wat?

Ik snap niet waar al die kritieken vandaan komen maar ik vond deze film best de moeite waard. Ik heb het idee dat "De Bolletjes Blues" een geloofwaardig beeld geeft van de wereld waar sommigen in leven. Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad dus ik kan niet echt oordelen over het feit of het ook werkelijke realistisch is. Maar aan de andere kant weet ik ook niet hoe het is om door buitenaards leven aangevallen te worden. En toch komt de ene Sience Fiction film realistischer cq geloofwaardiger over dan de ander. Enig minpuntje wat ik wel aan "De Bolletjes Blues" vind is dat het min of meer goed afloopt. Er wordt naar mijn mening te weinig nadruk op "de les" gelegd. Was het minder goed afgelopen dan kon deze film weleens als educatief voor onze kinderen bestempeld worden.
Desondanks krijgt hij van mij 3,5 *

om youssef & Kamal t quoten 'die film was zo slecht ik moest KOTSEN!!!' 0,5*

BlueSword
wat een bagger film, moest de film verplicht kijken op school, verwachte dat veel mensen die film wel leuk zouden vinden want het was hun muzieksmaak maar ook die vonden er niet veel aan, vind de muziek zelf ook helemaal niks, zat maar 1 mooi liedje tussen.
het verhaal was opzich niet zo slecht maar vond het wel slecht uitgewerkt, er zit ook wel een stuk waarheid in.

Ik vond hem wel grappig maar ook heel erg slecht

Enkele aardige vondsten, weerhouden mij ervan dit erg laag te beoordelen. Bij vlagen meer interessant dan goed...

avatar van Tun-89
Ik verwachtte niet veel van de film, maar dat doe ik nooi écht van Nederlande film's, zeker niet met zulke muziekartiesten. Maar hij heeft mij wel erg kunnen vermaken! Ik vond Negativ sterk overkomen, de rest een beetje slapjes. Stukje dat Spike de bolletjes gaat slikken en dan gaat smokkelen vind ik wel de beste. Verder die man met z'n opgeBlingde huis, z'n Versace bank en straattaal was wel grappig om te zien, maar niet egt geloofwaardig. Raps en dissen waren wel leuk. Verder niet veel bijzonders.

avatar van seanpuffy
komt deze film ook in belgie in de zalen???

Blanky schreef:

Films dient men niet te reduceren tot educatie.

wat een schijftilm.

hoe ongeloofwaardig geacteerd,
kut verhaal,
kut uitgewerkt,

gewoon SCHIJT.

0.5* Voor de leuke liedjes!

Wel betere film, Negativ laat hier zeker wel zijn betere rap horen.

avatar van darkjaap
wat een flopper,,
zwak verhaal die muziek sprak me niet aan zwaar slecht geacteerd..
een van de slechtste films die ik in maanden gezien heb !
de liedjes waren btw nog het beste aan de film... met veel pijn en moeite dus een ... 1

avatar van N811
Ik ga niet kijken, weet al dat het om te janken is

avatar van ruadhan
ToNe schreef:
En wat als dat overwaait?

dan heb je altijd nog jumpstyle of een andere gehypete kutscene
maar de meningen zijn verspreid lees ik al en het merendeel zijn niet positief
dus voetbal gaat mij vanavond toch voor

avatar van niethie
Zonet eventjes gezien, weet begod niet waarom maar zapte erlangs en ben toch maar even blijven hangen, vond het weinig soeps allemaal, hoewel ik af en toe wel eens een oldschool hiphop albumpje luister heb ik verder bar weinig met dat hele rap/urban wereldje (vooral in Nederland) waar we de laatste paar jaren steeds meer mee dood gegooit worden, de cast die (hoe kan het ook anders) voor een groot deel uit rappers bestaat was erg ondermaatsts en vond er verder ook niemand uitspringen ook het hoofdpersonage niet, verder vond ik dat het hele drugshandel en daarmee zo snel mogenlijk rijk worden wereldje een beetje op een Scarface achtige manier verheerlijkt werd vooral door de raps erover en hierdoor vooral de jongeren aanspreekt die de film dan direct gaan zien...

Al met al het hele idee van een soort eigentijdse Romeo and Juliet musical (waarin het populaire urban cultuurtje in verwerkt is) voor jongeren lijkt op papier misschien een goed idee maar de uitwerking ervan was niet bijzonder (vond de raps eerder storend voor het verhaal, om over het belachelijke einde maar niet te spreken), het zal voor een groot deel ook wel aan mij liggen aangezien dat heel wereldje me niet echt aanspreekt, maar goed als ik dit als film bekijk en zou moeten becritiseren valt er op wat pluspuntjes (waaronder de mooie stijl, het best leuke idee erachter en wat aardige momentjes) niet veel goed te zeggen.

2 sterren

avatar van Verhoeven
Echt vreselijk zoals sommige mensen zeggen is het nou ook weer niet maar het is en blijft een slecht Nederlands product. Kwam er zelfs achter dat dit een muziekfilm moest voorstellen.

De film bestaat grotendeels uit rappers. Hun manier van doen valt duidelijk op in de film. Alleen komen ze zwaar negatief over. Zuipen, schelden, stelen, dealen en verder vervelen ze zich te pletter. Het kwam bij mij over als een niet echt positief wereldje. De titel van de film kon beter een belabberde versie van Shakespeare's Romeo en Juliet zijn. Het vrij matige scenario, dat soms lijkt dat op de set geschreven is, valt letterlijk een aantal keren in de soep. Een lange aflevering GTST maar met een hiphopsaus erover heen kon je het beste noemen. Waarbij het acteren ook al niet zo sterk is, mis ik ook nog twee fatsoenlijk spelende hoofdrolspelers die de film eventueel konden dragen.

badbull
toen ik deze film voor het eerst zag vond ik het een neppe film maar de tweede keer vond ik het beter... het is de beste hiphop film die in nederland is gemaakt,,, raymzter is niet zo een goeie rapper maar hij kan best wel goed acteren en negativ is gewoon de shit.. ook een mooi liefdesverhaal..4***

avatar van Chuck Taylor
badbull schreef:

Raymzter is één van de beter rapartiesten in Nederland, hij speelde aardig maar had beter van hem verwacht. Daarentegen vond ik vooral Negativ goed spelen, wat ik juist weer niet verwachtte.

Er zijn zo van die films waar je na vijf minuten al op je horloge gaat kijken hoe lang de film nog moet gaan duren. Dit is er zo één. Tsjonge wat een cliché ellende is dit zeg. Je hebt al gelijk door hoe het verhaal in elkaar zit en wat je te wachten staat. En tot overmaat van ramp gaan ze ook nog om de zoveel tijd zingen (erger nog ... rappen ) om de film maar zo ondraaglijk mogelijk te maken.

avatar van DonOswaldo
Achja.. nederlandse films stellen over het algemeen al weinig voor, en deze stelt ook als film helemaal niks voor. Maar als je van rap houd, net als ik, dan is het wel vermakelijk voor een keer

Wel oke voor een NL film.

avatar van Hakunamatafaka
Voor een US film zou hij niet goed zijn?

Hakunamatafaka schreef:
Voor een US film zou hij niet goed zijn?

Kijk jij m eerst maar voordat je iets over de film zegt

avatar van Hakunamatafaka
Kheb hem al gezien, betreft de sterren hoeveelheid kunnen we de hand schudden.

Hakunamatafaka schreef:
Kheb hem al gezien, betreft de sterren hoeveelheid kunnen we de hand schudden.

Dan snap je dus wat ik bedoel

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Raar maar onderhoudend.

Deze hiphop-musical van eigen bodem valt obscuur te noemen. Gewaagd is het in elk geval, al is het idee veel leuker dan de uitwerking. Dat zit hem in de matige acteerprestaties en het domme verhaaltje. Het feit dat de dialogen nogal grof zijn maakt de film ongeschikt voor groep-8 kinderen en brugklassers, al hoort dit eigenlijk precies in het rijtje 'Afblijven' en consorten thuis.

Cameo's en bijrollen zitten vol met bekende Nederlanders, maar een knappe acteerprestatie blijft vaak uit. Toch zijn de meeste liedjes erg leuk, al zijn ze textueel gezien niet allemaal van hetzelfde niveau. Het lukraak inzetten van een liedje blijkt de film vreemdgenoeg ten goede te komen, want inhoudelijk gezien komt het niet veel verder dan gangstertje spelen in de polder.

Twee sterren.

Ewa Maurits, ik zag jou huilen in de Bolletjes Blues... die film was zo slecht ik moest kotsen.

Wat een but film, verhaallijn wel goed, als ze niet dat stomme musical gedoe tussendoor hadden gedaan en men alleen had geacteerd had hij van mij 4* gehad

Neder0001 schreef:
Jij. Bent. Een. Held.