Kilkenny Cross (2006)

Nederland

geregisseerd door Eric Oosthoek
met Sjoerd Dragtsma, Mariëlle Woltring en Ariane Schluter

De drie belangrijkste dingen in het leven van de zeventienjarige Jordi zijn Magic The Gathering (geen spel, maar een passie), internet en zijn motorrijdende vriendin Tess. Internet zet Jordi's wereld op zijn kop... totaal, en onverwacht. Hij pakt z'n kaarten bij elkaar, z'n mobieltje en z'n laptop en gaat er vandoor, samen met Tess, op de motor. Z'n huis, z'n moeder en haar vriend laat hij achter zich. Jordi's leven blijkt boeiender te zijn dan Magic...Binnen een paar dagen merkt hij onder meer: dat hij iemand anders is dan hij dacht; dat hij niet de enige is met problemen; dat hij Tess nodig heeft - maar nú even niet; dat raadsels zich niet oplossen, maar alleen maar groter worden. En dat Ierland bestaat. Ierland wordt zijn circle of protection. Voorlopig. Een heel nieuw deck dus: nieuwe kaarten, nieuwe risico's, nieuwe mogelijkheden...

synesthesia schreef:
Ik vond de gitaarmuziek juist redelijk vervelend. En ik ben gitarist.

Ja, ook ik vond die gitaarmuziek telkens irritant! En het deed mij ook idd denken aan Ry Cooder.
Ik heb trouwens géén andere "echte" filmmuziek gehoord in de film. Zat dat er wel in eigenlijk?

Mug schreef:
En een grote glimlach bij de moviemeter-link-scene.

Wat was nu eigenlijk die Moviemeter-link precies?
Ik hoorde volgens mij wel de naam van Neo vallen, maar welke scene was dat? Was dat die scene waarin Tess zegt dat Jordy alleen maar vrienden met nicknames op het internet heeft, en waar ze al schreeuwend langs het water lopen?
En wat voor andere namen werden er dan genoemd?

avatar van Quentin
Kapp, Neo, Gotti, Menni ... wat ik kon verstaan.

avatar van Webby
... Lala.. Poo!

narva77 schreef:

Absoluut, ook buiten hetgeen wat jij niet als echte beschouwt

neo schreef:
[Absoluut, ook buiten hetgeen wat jij niet als echte beschouwt

Ik bedoelde, buiten die gitaar telkens, of er ook een "echte" muzikale score in zat. En die zit er dus in? Nouja, dan was die voor mij behoorlijk onopvallend, want ik kan me er niks meer van herinneren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg mooi thema, maar net als bij Oosthoeks vorige telefilm, helaas geen perfecte film. Al wist dit me wel meer te overtuigen dan Gebroken Rood. In de eerste helft vind de film wat moeilijk zijn weg. De tweede helft vond ik beter. Regie was matig, de acteurs sloten soms niet erg goed op elkaar aan. Vooral Dragtsma overtuigde me niet. Het fraaie einde (vanaf de prachtige chatsessie (zeer, zeer oneens met de varagids hier)) redt de film uiteindelijk.

avatar van kort0235
Ik had van deze film veel meer verwacht, maar was teleurstellend matig. Mij kon de film beslist niet boeien en kon daarom ook niet weerstaan om over te schakelen naar The last picture show, waar ik geen spijt van had!
Een 1.5*

Huh, die actrice zit amper 1 minuut in de film. En er was in haar bescheiden optreden weinig dat ze fout kon doen. Was in ieder geval niks mis met haar prestatie.

avatar van kort0235
"De actrice Cox Habbema irriteerde me mateloos, wat vind ik dat een slechte actrice!"

Met deze kritiek heb ik een vergissing gemaakt, die woorden neem ik terug. Ik bedoelde meer Ariane Schluter, die mij in ieder geval niet kon boeien.

synesthesia schreef:
Ik vond de gitaarmuziek juist redelijk vervelend. En ik ben gitarist.

Wil je daarmee suggereren dat jouw mening over muziek op dat instrument gespeeld zwaarder weegt dan die van mensen die het ding niet bespelen?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sluit me aan bij kappeuter. Het acteerwerk was inderdaad te slecht voor woorden, met name de twee hoofdrolspelers wisten met hun overacting enkel te irriteren. Zelfs Hensema wist de film niet te redden, en dat wil toch aardig wat zeggen. Verder kabbelt de film maar wat voort en wordt nergens bijzonder. Daarnaast vond ik het plot van tijd tot tijd behoorlijk oninteressant worden. En ach, op een bepaald moment was het nog best amusant, maar elke keer zakt de film nog geen minuut later weer in als een pudding en kwam het met geen mogelijkheid vooruit.

2 sterren.

Jammer, in de media player blijft ie telkens hangen en in de real player crasht m'n hele computer .

Deed het gister bij mij wel. Wel met een hele snelle verbinding overgens..

(de narcist in mij moest natuurlijk nog even hét stukje zien...)

avatar van tovenaar
kappeuter schreef:
De scene met de MM nicknames was tenenkrommend slecht uitgewerkt
Vooral slecht geacteerd door het meisje dat Tess speelt. Ik vond dat ze eigenlijk in heel de film niet echt een fijne performance gaf. Ik ergerde me regelmatig aan haar en haar acteerwerk (en haar zware stem ). Terug over de film: een filmpje dat nergens uitblinkt, nergens écht interessant wordt, aardig kijkvoer lijkt te worden, maar het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers steekt daar uiteindelijk een stokje voor.

Aardige poging, maar twee betere hoofdrolspelers zou de film al veel goeds doen.

Geachte heer Bockting,

Dank voor uw reactie. Een DVD kunt u bestellen door overmaking van 27,50 euro op
gironummer 606000 ten name van IKON in Hilversum, onder vermelding van Telefilm:
Kilkenny Cross. Vergeet u niet om uw adresgegevens bij uw bestelling te
vermelden.
Met vriendelijke groet,

Ilona Lagcher
Afd. Communicatie

Behoorlijk prijzig, maar a la.

neo (crew)
Daarvoor koop jij hem wel?

Heb je hem ook niet opgenomen dan ? Wat een woekerprijzen ...

avatar van Quentin
Heb de film gewoon op dvd opgenomen .... zou er geen 27,50 aan uitgeven.

neo schreef:
Daarvoor koop jij hem wel?

We kunnen hem samen kopen en af en toe bij elkaar komen kijken...

Wat een prachtig gebaar

Kabukiman schreef:

Nee, natuurlijk bedoelt hij dat niet (tenminste, dat mag ik hopen)!
Hij zegt alléén dat hij als gitaarliefhebber (dat neem ik i.i.g. aan) die gitaardingetjes "redelijk vervelend" vond.

avatar van synesthesia
Precies, dat bedoelde ik. Ik houd nogal van gitaar, maar ik waande me steeds in een lege woestijn bij die deuntjes.
Niet in Ierland in ieder geval.

En ze werden ook wat vaak gespeeld. Het is immers niet de meest subtiele muziek die op de achtergrond een beetje bijdraagt aan de sfeer bij de scène.

neo (crew)
Het was dan ook niet de bedoeling om met die muziek het Ierse gevoel over te brengen lijkt mij zo...

avatar van moviefreak#1
Ik ben hier niet van onder de indruk. Een leuk idee dat slecht is uitgewerkt met belabberd acteerwerk, totaal misplaatste gitaarmelodietjes en zomaar uit het niets een Uwe Bolliaans expirementje met die chat tussen moeder en zoon. Nee, leuk idee maar verkeerde regisseur.

Zou weleens helemaal geen slecht script kunnen zijn; belabberd geregisseerd.

De film is op dit moment gratis te bekijken op www.uitzendinggemist.nl

avatar van Koos
Wat!? Een film met Magic the Gathering, dat moet ik zien!! Gratis te bekijken? Dat ga ik eens proberen!

avatar van Koos
Volgens mij is dit heeel slecht, net 10 minuten gezien, maar die kaart die die intikt, Amber Barnsteen bestaat niet eens... Naja, dit sla ik over!

robertus65
Weinig opwindende film. Het mooie meisje en het mooie Ierland waren te weinig om het boeiend te houden. Tegenvaller.