• 8.602.921 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Eric Oosthoek

Met onder meer: Sjoerd Dragtsma, Mariëlle Woltring en Ariane Schluter

IMDb beoordeling: 6,9 (57)

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kilkenny Cross

De drie belangrijkste dingen in het leven van de zeventienjarige Jordi zijn Magic The Gathering (geen spel, maar een passie), internet en zijn motorrijdende vriendin Tess. Internet zet Jordi's wereld op zijn kop... totaal, en onverwacht. Hij pakt z'n kaarten bij elkaar, z'n mobieltje en z'n laptop en gaat er vandoor, samen met Tess, op de motor. Z'n huis, z'n moeder en haar vriend laat hij achter zich. Jordi's leven blijkt boeiender te zijn dan Magic...Binnen een paar dagen merkt hij onder meer: dat hij iemand anders is dan hij dacht; dat hij niet de enige is met problemen; dat hij Tess nodig heeft - maar nú even niet; dat raadsels zich niet oplossen, maar alleen maar groter worden. En dat Ierland bestaat. Ierland wordt zijn circle of protection. Voorlopig. Een heel nieuw deck dus: nieuwe kaarten, nieuwe risico's, nieuwe mogelijkheden...

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Jasper jongen, je kan niet alles hebben in het leven...

avatar van LaCaméraStylo

LaCaméraStylo

True that

avatar van Jordy

Jordy

Vond de chat-sessie tussen moeder en zoon erg leuk en origineel. Verder helaas een weinig opvallende, niet bijzonder sterk geacteerde Spoorloos-aflevering waarbij de stoere vriendin en het internetgebeuren een beetje geforceerd op me overkwamen.

kappeuter (crew films)

Ik vind het matig tot slecht geacteerd, vooral van de twee hoofdrolspelers. Veel te dik aangezet, soms op het hysterische/adhd-ige af. Sjoerd Dragtsma als Jordi vond ik helemaal niks. Had een ingetogen rol moeten zijn, maar dat was het alles behalve.

De film pakte me niet. Jammer. Het Magic gebeuren is vrij saai en ongeinspireerd uitgewerkt. Daar had veel meer ingezeten.

De scène met de MM nicknames was tenenkrommend slecht uitgewerkt (en nauwelijks verstaanbaar). Balen.

avatar van otnemem

otnemem

Een heel aardige film, 3.5 sterren. De film deed me wel wat denken aan Achttien

De uitwerking van het verhaal van Kilkenny Cross is echter een stuk beter.

avatar van FisherKing

FisherKing

Jordy schreef:

Vond de chat-sessie tussen moeder en zoon erg leuk en origineel

Ja, dat vond ik het ook het enige originele wat me pakte. De regie vooral vond ik slecht, een regisseur die niet weet waar ie heen wil . Die niet achter de film staat, bovendien was het acteervermogen te matig om mee te leven, die 2 dingen gaan hand in hand.

Mag een mooi script aub in goede handen belanden....

Desalniettemin een 3.5 zeker.

avatar van wimspeedy56

wimspeedy56

Zojuist ook gezien. Teveel "fuck-shit"-taalgehalte en in de kern te vaak ongeloofwaardig uitvergroot gedrag van een knul van ongeveer 18. Gelijk dan maar pleiten naar "Het Groene Eiland" en dan de daar weer ongeloofwaardige ontmoetikjes met die andere "rooie ". Toen was plotseling het geld van de filmmakers op, en smeten ze er een Iers (?) spreekwoord over stenen in, zodat de film abrupt voorbij was. 1,5 sterretjes. Nog erbij: De moeder greeep wel erg vaak naar de fles/de glaasjes, toen het emotioneel werd, dus eigenlijk hetzelfde probleem als bij de knul: Veel te "dik" aangezet. Maar ja, smaken verschi .....GELUKKIG!

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Zo te lezen heb ik veel meer genoten van de film.

Mee eens: het Magic verhaal kwam niet uit de verf. Daarentegen vond ik de vader-zoek-actie erg goed gedaan, voor mij persoonlijk ook erg herkenbaar. En zoals Jordy al noemde, de chat-sessie tussen moeder en zoon was erg origineel uitgewerkt, maar daarnaast ook erg ontroerend; ik zat er met een brok in de keel naar te kijken.

Zo te lezen ik ook .

Tweede keer beviel 'ie een stuk meer. Magic-gedeelte kwam, op wat feitelijke foutjes na, voor mij prima uit de verf. Bij de chatsessie heb ik zitten janken.

.. en een vriendin van me 'recenseert' nu op msn in de meest poëtische taal die ik 'r ooit heb horen gebruiken, kennelijk is ergens precies de juiste snaar geraakt.

avatar van Webby

Webby

Ariane Schluter was tijdens die chatsessie wel aan het over acten...

gotti

Prachtige beelden van Ierland, schitterende chatsessie; mooiste scène uit de film met een geweldige Schluter. Dragtsma en Woltring waren overgens niet in elke scène even overtuigend, maar wel getalenteerd.

Leuke cameo overgens...

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Webby schreef:

Ariane Schluter was tijdens die chatsessie wel aan het over acten...

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb min of meer een soortgelijke situatie zelf meegemaakt. Dat is zo emotioneel, zoiets valt niet te overacten. Ariane Schluter deed dat fantastisch!

Menni

Correct, Dustyfan.. Kennelijk moet je het eens meegemaakt hebben, ofzo.. Interessant hoor (geen waarde-oordeel overigens): wat voor de een aangrijpende, realistische emotie is, is voor de ander overacting.

avatar van Quentin

Quentin

Teleurstellende film. Er werd slecht geacteerd (Schluter is matig en Hensema als enige goed) en de regie is vrij zwak. De film weet niet de juiste richting te kiezen en daardoor komt het verhaal nergens goed van de grond waardoor het me niet veel deed. kleine 2*

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11985 berichten

Tja, in de VARA-gids van afgelopen week, bij het overzicht van de Telefilms 2006, werd "Kilkenny Cross" al de minste van de Telefilms van dit jaar genoemd.

De voornaamste punten van kritiek vormden;

het teveel willen vertellen in zo'n korte tijd, en het ietwat van de hak op de tak springende verhaal, en het matige acteerwerk van Ariane Schluter. Er werden enkele scene's genoemd, namelijk de scene waarin de moeder (Ariane Schluter) al spottend voorleest uit de weblog/dagboek van Jordy, en een andere scene waarin ze al grienend, zuchtend en steunend zit te chatten met Jordy!

En laat dit nu net de scene zijn, waarover hierboven wordt gezegd dat dit juist heel goed was geacteerd, en die voor sommigen héél emotioneel was!

Bovendien zegt de VARA-gids: "En Ariane Schluter die dronken is, dat kunnen we maar beter gelijk vergeten".

Nu moet ik zeggen dat ik het lang niet altijd met de VARA-gids eens ben hoor, maar ik moet helaas tot mijn spijt constateren dat ze m.b.t. het acteerwerk van Ariane Schluter toch écht gelijk hebben.

Mijn god, wat was dát af en toe tenenkrommend slecht zeg. Inderdaad die scene, waarin ze zit te chatten met Jordy, wat vond ik dat slecht zeg! Dat zag er echt niet uit.

Nu vond ik ook Sjoerd Dragtsma en Mariëlle Woltring af en toe matig acteren, --zoals bijvoorbeeld in een scene waarin Tess zegt dat Jordy alleen maar vrienden op het internet heeft en waar ze al schreeuwend langs het water lopen-- , maar over het algemeen vond ik dat wel meevallen. Marcel Hensema acteerde prima.

Wel mooie plaatjes van Ierland, en een mooie locatie aan het water in Amsterdam (het huis van Anna en Jordy).

Oja, en ook wel grappig: de aftiteling ging wel verdomd snel voorbij, maar ik kon toch nog snel de namen van Alexander en Menni lezen bij "special thanks".

Dankzij de aanwezigheid van Mariëlle Woltring, zo stoer en zo lief toch nog 3*.

Menni

Verwonderlijk hoor: Ariane Schluter is van de hele cast de enige die me vollédig overtuigt.. Ik heb vaak genoeg zo achter mijn scherm gezeten, maar dat zal dan wel tenenkrommend zijn .

'De VARA-gids' en 'ze' of anderszins verwijzing in meervoud zou ik trouwens niet al te veel door elkaar gebruiken, dit betreft ook maar één persoon met één menninkje.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11985 berichten

Menni schreef:

Natuurlijk, dat is ook zo. Maar die ene "mennink" (leuk woordgrapje? ) representeert op zo'n moment wel de VARA-gids, nietwaar?

Menni

Voor mij niet. Het representeert die ene persoon, niets meer, niets minder. Maar goed, het is ook vooral maar een eenvoudige manier van uitdrukken natuurlijk, 'die krant zei dat..', gebruik ik zelf ook. Zolang je je maar blijft beseffen dat een krant danwel tijdschrift zélf geen mening heeft en dat weinig persoonlijker is dan filmbeleving.

(leuk hoor, van die films waar je een goed gevoel van krijgt en dan dáárom juist weer niet kan slapen, het is ook altijd wat)

kappeuter schreef:

De scene met de MM nicknames was tenenkrommend slecht uitgewerkt (en nauwelijks verstaanbaar).

Hoorde ik nu mijn nicknaam geschreeuwd door Jordi in de film?

avatar van Mug

Mug

Ik heb overwogen na de eerste helft iets anders te gaan doen [kwam voornamelijk door het acteerwerk van de twee jonge hoofdrolspelers], maar in de tweede helft van de film kwam het geheel gelukkig een beetje los.

Schluter speelde zeer goed (m.u.v. de dronkevrouwscene in het restaurant), de chat-scene vond ik ook fantastisch. En een mooi einde.

Script ok, uitvoering mwah mwah, en door de sterke laatste scenes krijgt Kilkenny Cross toch nog een magere 2,5*

En een grote glimlach bij de moviemeter-link-scene.

avatar van Ayano

Ayano

Wordt deze nog herhaald?

Ik geloof het niet. Je kunt 'm nog wel 2 weken online bekijken:

www.telefilm.nl

neo

Niet al te beste film, wat zonder meer vooral komt door het slechte acteerwerk. Mooie beelden van Ierland en aardige muziek van Rens Machielse. De chatscene is op zich uniek, maar greep mij niet. De lullige geluiden erbij maakte het al niet beter, en door gebrek aan ws geen eens de hele zin in beeld. Zag ook nog een collega van Anna met een Leef! trui lopen. Zijn die na de dood van Bakhuyzen veel gedragen of enkel in deze film te zien? Gebroken Rood, de vorige telefilm van Oosthoek vond ik beter. 2 sterren

avatar van LaMotta

LaMotta

Die muziek vond ik toch wel (heel) erg veel lijken op die van Ry Cooder voor Paris, Texas. Of ben ik de enige ?

neo

Mooie gitaarspel, afgewisseld met lage vioolaanzwellingen. Dat valt natuurlijk bij iederen op, en bij velen als Ry Cooder achtige muziek. De andere muziek viel je zeker niet op? Vond het wel mooi.

avatar van synesthesia

synesthesia

Ik vond de gitaarmuziek juist redelijk vervelend. En ik ben gitarist.

Het verhaal sprak me wel aan toen ik het in de gids las, dus ik besloot om er goed voor te gaan zitten. Soms heb ik de neiging om iets anders te gaan doen voordat een film begint, zodat ik het eerste half uur mis.

Het acteren werd naarmate de film vorderde. De nickname scène vond ik lachwekkend. Er zat een waarheid in, maar het was slecht gedaan. Het kwam uit het niets, en het was inderdaad ietwat hyperactief.

Ik had hoop gezet op wat meer gebeurtenissen tijdens de reis naar Ierland, maar nee... Ineens zaten ze op een boot, en plots stonden ze aan wal op het groene eiland. Ik kreeg niet eens het idee of ze eigenlijk wel wisten of ze in de juiste county zaten.

Het einde was ook wat matig. Ik had daar ook wat meer verwacht.

Hoe hard ik ook probeerde de film leuk te vinden, ik kwam er niet echt in. Het had echter potentiëel, en Ierland blijft mooi. Het was echter wel een 'geduldige' film, die niet bang was voor scènes waarin weinig gebeurd. Toch sprong het verhaal wat snel vooruit af en toe, dus eigenlijk had het wel wat langer mogen duren...

Nu weet ik niet hoe ik de film moet beoordelen. Moeilijk...

gotti

Ai. 134.000 kijkers maar. Da's niet veel.

kappeuter schreef:

Ik geloof het niet. Je kunt 'm nog wel 2 weken online bekijken:

www.telefilm.nl[/url]

Doet het hier niet. Geeft een error.

kappeuter (crew films)

Zal morgen wel weer verholpen zijn denk ik.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ging wel, het acteerwerk was wel goed