At Gunpoint (1955)

Western

geregisseerd door Alfred L. Werker
met Fred MacMurray, Dorothy Malone en Walter Brennan

Winkelier Jack Wright (MacMurray) wordt de held van de stad wanneer hij toevallig een bankrover overhoop knalt. Tot zijn verbazing ontdekt hij zijn ware moedige inborst wanneer de rest van de slechteriken hem komt opzoeken.

avatar van mr rumson
Deze western doet je denken aan de High Noon maar haalt het niveau niet.
Fred MacMurray vond ik het niet slecht doen als winkelier die met een gelukstreffer een outlaw omlegt.
De overige outlaws laten het er echter niet op zitten en nemen wraak.
De bewoners van het dorpje die hun held MacMurray op hun handen dragen laten hem nu echter vallen als een baksteen.
Net als Gary Cooper in High Noon zo staat MacMurray erop dat moment ook alleen voor.
Met het grootte verschil dat je met Cooper veel meer meeleeft dan met MacMurray.
Het ontbreekt aan deze film dan ook aan de nodige spanning al was het maar b.v. de zweet druppels die je bij Cooper zijn gezicht ziet afrollen of het zenuwslopende beeld van een klok die aangeeft dat het einde nadert. Maar ook de sfeer is niet zo grimmig als in High Noon.
Wat over blijft is een doorsnee western in de typische jaren vijftig stijl.
Dorothy Malone kan in de rol als de vrouw van de winkelier weinig verkeerd doen omdat haar rol beperkt is. We zien haar dan ook niet zoveel in beeld komen wie wel regelmatig in beeld tevoorschijn komt is Walter Brennan als Doc die zijn rol solide neerzet.
Kortom leuk om deze western een keer gezien te hebben .

avatar van Roger Thornhill
Deze film heb ik misschien wel vijftien jaar geleden op de BBC gezien, maar daarna nooit meer ergens kunnen vinden. En dat is jammer, want hoewel ik er toen niet veel van verwachtte (ik ben er vermoedelijk alleen maar naar gaan kijken vanwege het grillige oeuvre van de regisseur) vond ik het een behoorlijk sterke film. Diverse malen heb ik er ook op YouTube vergeefs naar gezocht, maar dankzij het bericht van mijn gewaardeerde voorganger mr rumson zie ik nu dat hij eindelijk online staat, zelfs in een heel behoorlijke print.
        De vergelijking met High noon is onvermijdelijk, maar werkt niet per se in het nadeel van At gunpoint, want hoewel High noon een betere film is met veel intenser gefilmde spanning, is het sterke punt van At gunpoint dat Jack Wright niet een ervaren en vastberaden sheriff is maar een doodgewone middenstander die zelfs nog nooit in zijn leven een vuurwapen heeft afgevuurd, en wiens doodsangst daardoor in feite des te navoelbaarder en beklemmender is. Gelukkig maar dat hij niet als "twist" op het einde in een vorig leven een revolverheld blijkt te zijn geweest, want dat zou van deze serieuze film meteen een simpel aktiespektakel hebben gemaakt en bovendien alle spanning hebben weggenomen.
        Zo is dit uiteindelijk misschien meer een sociaal-psychologisch drama in een westernsetting dan een western pur sang, maar de film doet verder alles goed: Skip Homeier (Hollywoods ultieme "juvenile delinquent") is weer uiterst onaangenaam, Walter Brennan speelt zijn gebruikelijke rol van norse koppige old-timer die als het er op aankomt het hart op de juiste plaats heeft, de rest van de bijrollen wordt ingevuld door diverse bekende westernkoppen die het allemaal eveneens naar behoren doen, de sfeer in het stadje wordt summier maar efficiënt geschetst tijdens de overgang van genoeglijk naar angstig, en hoewel Fred MacMurray een acteur is naar wie ik vanwege zijn uitstraling van de vleesgeworden spaarzaamheid niet graag kijk speelt hij in deze film toch geweldig – zijn afgemeten beleefdheid tegenover de onwillige drinkers in de saloon, zijn daaropvolgende monoloog tegenover Doc over Plainview en zijn toespraak over “making murder legal” in de saloon op het einde zijn echt superbe.
        Conclusie : een kleine maar fijne nazaat van High noon die uitstekend op eigen benen kan staan. (O, en op de IMDb-trivia-pagina vind ik slechts één –saillant– item: "Joel McCrea was originally cast as Jack Wright.")

avatar van mr rumson
Roger Thornhill
Leuk om te zien dat je de western na lange tijd weer gevonden hebt .
Het geeft dan ook een fijn gevoel als je naar iets al lang op zoek bent en uit eindelijk dan toch nog vind.
En dat fijne gevoel word dan alleen nog maar eens sterker als blijkt dat het nog eens een goede film is ook .
Zo te zien aan je waardering valt hij dan ook niet tegen .
Er vallen dan ook nog veel mooie westerns te vinden

avatar van trebremmit
Op dvd te krijgen in Duitsland. Volgens JPC met Engelse audio.