• 8.229.847 stemmen

Oorsprong: Israël / België / Frankrijk / Spanje

Geregisseerd door: Amos Gitai

Met onder meer: Natalie Portman en Hiam Abbass

Over Free Zone

Rebecca (Natalie Portman), een jonge Amerikaanse met Joodse roots die een tijdje in Jeruzalem heeft gewoond, besluit haar verloving te verbreken. Overvallen door emoties stapt ze in een taxi en vraagt de chauffeur haar zover mogelijk weg te brengen van de plek waar ze een einde maakte aan haar relatie. Hanna, de chauffeur, besluit haar na enig aarzelen mee te nemen naar de Jordaanse 'free zone', waar ze de Palestijnse zakenpartner van haar echtgenoot zal ontmoeten. Eenmaal op hun bestemming aangekomen worden Rebecca en Hanna opgewacht door de Palestijnse Leila, die hen na hevig aandringen van Hanna, meeneemt naar de oase waar de zakenpartner verblijft.

image

My father had bought it

The lamb! The lamb!

My father had bought it

As the Haggadah relates

The crafty cat was on the lookout

It pounced on the lamb

And ate it up

The dog choked the cat

That had eaten up the lamb

That my father had bought

The lamb! The lamb!...

...Chad gadyo, chad gadyo/One ...

Kleinschalig, intiem en neo-realistisch pamflet voor verdraagzaamheid, maar evengoed voor de de vrouw.

Gitai's persoonlijke en symbolische visie op de Israël-Palestijnse kwestie mist de nodige emotionele draagkracht, maar heeft tenminste een duidelijk doel voor ogen.

Bij momenten werden we ook getrakteerd op knap camerawerk; als ik me niet vergis duidelijk geïnspireerd op de pionier in het Italiaanse neo-realisme, Antonioni. De camera zal zelden volgen en kiest eerder voor een eigen traject (shot tussen twee wagens, dat verdervloeit naar een medium-shot op de wagen met de vrouwen, en dollygewijs inzoomt op een weglopende Portman).

Het experiment met de overlappende contrastbeelden konden echter, ondanks de symbolische 'achtergrond' ervan, op minder sympathiek rekenen.

Wie andermaal wel op sympathie en appreciatie kan rekenen is Natalie Portman, die hier haar beste Hebreeuws nog eens bovenhaalt en bewijst dat ze alles aankan. Gaande van blockbuster in 'V for Vendetta' tot de meer persoonlijke prent in deze 'Free Zone', waar Portman in de eerste acht minuten (gedurfd, maar des te effectiever in heel zijn opzet) een zelden geziene emotionele ervaring teweegbrengt; mijn oprechte respect.

dikke 3*

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Het verhaal klinkt overtuigend en mooi, en wil de film ook zien vanwege Natalie natuurlijk.

avatar van Nitraat

Nitraat

de eerste film van natalie die me niet kon bekoren

ik vond het een rare en vage film en irriteerde me vooral aan dat ik denk toch wel ongeveer 3/4e van de hele film in de auto word afgespeelt.

ook het camerawerk was behoorlijk irritant