• 10.611 nieuwsartikelen

Met onder meer: Pierre Richard, Michel Bouquet en Fabrice Greco

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 3 april 1980

Plot Le Jouet

François Perrin is een veertigjarige journalist die al twee jaar werkloos is. Eindelijk vindt hij een nieuwe baan, bij de bekende Parijse krant France Hebdo. Dat is eigendom van de excentrieke miljardair Rambal-Cochet. Deze neemt elke dag deel aan de redactievergadering en zo ontmoet deze machtige man de eenvoudige Perrin. Zijn zoon Pierre vindt François zo leuk dat hij hem prompt als speelgoed wil.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

François Perrin, journalist

Pierre Rambal-Cochet, powerful businessman

Eric Rambal-Cochet, son of Pierre

Mr. de Blénac, editor-in-chief of the newspaper

The family man

The photographer, colleague of François

Georges Pouzier, owner of the toy store

Pignier, journalist with sweaty hands

Christine Rambal-Cochet, Pierre's young wife

The butler

avatar van ghostman

ghostman

Le Jouet was mijn favoriete film uit mijn jeugd (begin jaren 80). En dat kwam vooral door dat gemotoriseerde speelgoedautootje. Als kind wilde ik zo’n auto hebben, maar die heb ik natuurlijk nooit gekregen.

avatar van Baggerman

Baggerman

Is hier niet een remake van gemaakt met Richard Pryor?

Zoals vaak was het origineel beter!

avatar van Aapje81

Aapje81

Schattige film die nog steeds erg goed werkt. Heb hier erg van genoten.

avatar van Movsin

Movsin

Eén van de plezierigste Pierre-Richards. Naast het komische van de situaties ook een vleug sociale inslag : het idee om voor een rijkeluiskind een mens als stuk speelgoed te kiezen (!) en de afstand tussen de heer baas-industrieel en Jan-met-de-pet.

Dus in zijn geheel : charmant, prettig en niet hol.

kappeuter (crew films)

Bijzonder originele film.

Het rijkeluiskind heeft alle speelgoed van de wereld, maar komt aandacht en liefde tekort.

Liefde is niet te koop. Of toch wel, want François Perrin geeft het kind liefde en aandacht, en wordt zo een surrogaat vader.

De maatschappijkritiek is duidelijk. François Perrin is extreem flexibel en toegevelijk. Aanvankelijk en soms met tegenzin, maar uiteindelijk doet hij het vooral voor het verwaarloosde kind.

Een komedie met een sterke nadruk op het drama-aspect.