Le Jouet (1976)

Alternatieve titel: The Toy

Frankrijk

geregisseerd door Francis Veber
met Pierre Richard, Michel Bouquet en Fabrice Greco

François Perrin is een veertigjarige journalist die al twee jaar werkloos is. Eindelijk vindt hij een nieuwe baan, bij het bekende France Hebdo. Dat is eigendom van de excentrieke miljardair Rambal-Cochet. Deze neemt elke dag deel aan de redactievergadering en zo ontmoet deze machtige man de eenvoudige Perrin. Zijn zoon Pierre vindt François zo leuk dat hij hem prompt als speelgoed wil.

avatar van xgogax
Le Jouet was mijn favoriete film uit mijn jeugd (begin jaren 80). En dat kwam vooral door dat gemotoriseerde speelgoedautootje. Als kind wilde ik zo’n auto hebben, maar die heb ik natuurlijk nooit gekregen.

avatar van Baggerman
Is hier niet een remake van gemaakt met Richard Pryor?

Zoals vaak was het origineel beter!

avatar van Aapje81
Schattige film die nog steeds erg goed werkt. Heb hier erg van genoten.

Eén van de plezierigste Pierre-Richards. Naast het komische van de situaties ook een vleug sociale inslag : het idee om voor een rijkeluiskind een mens als stuk speelgoed te kiezen (!) en de afstand tussen de heer baas-industrieel en Jan-met-de-pet.
Dus in zijn geheel : charmant, prettig en niet hol.