The Battle of the Sexes (1959)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Charles Crichton
met Peter Sellers, Robert Morley en Constance Cummings

De mannenverslindende zakenvrouw Angela Barrows wordt door haar Amerikaanse firma naar Edinburgh gezonden om daar de exportmogelijkheden te onderzoeken. Onderweg ontmoet zij Robert MacPherson, een zakenman die haar dringend vraagt hem te helpen zijn bedrijf te veranderen tot een moderne firma. Het personeel, onder leiding van de heer Martin, denkt echter heel anders over eventuele vernieuwingen.

FisherKing
Een Peter Seller's komedie die de vaart erin houdt, volgens de Speelfilm-encyclopedie.

Ik snap werkelijk geen lor van de (onder)waardering op IMDb. Naar mijn bescheiden mening is dit gewoon een fantastische, sfeervolle komedie met zowel subtiele als wat meer voor de hand liggende humor, zonder flauw of oubollig te worden. Een komedie met een zwart randje in de stijl van Kind Hearts, om van te genieten.

neo (crew)
Sellers transformeerde hier weer een personage op leeftijd, en doet dat briljant. Eigenlijk is het een heel tragisch, eenzaam karakter, wat hij zo scherp neerzet. Hele leuke zwarte humor en droge humor continu. En de film geeft ook leuk de botsing tussen man en vrouw weer, botsing tussen Amerika en Schotland, tussen ouderwets en modern... Zit veel achter deze film, en zelfs ware romantiek die zo onopvallend erin sluipt zonder dat je het nauwelijs door hebt.

Constance Cummings speelt haar rol heerlijk irritant, en Ernest Thesiger is sowieso al een komisch talent met zijn verbaasde uilengezicht. Geschoten in een studio in Londen en op locatie in Edinburgh.

Het mag dan niet altijd zorgen voor een schaterlach, maar een constante glimlach en de vele subtiele en minder meteen in het oogspringende kwaliteiten zorgen voor een prachtfilm. 4 sterren

avatar van Matchostomos
There's one woman...she makes the tea

De titel alleen al geeft ons een beeld van wat we kunnen verwachten, namelijk een ware clash tussen beide geslachten waarbij de meest primitieve eigenschappen naar boven zouden komen. Als je dan nog eens ene Peter Sellers hebt kunnen strikken, kan weinig nog mis gaan.
Het geheel is echter te braaf en de humor te veel voor de hand liggend, om van een gedurfde film te spreken.

Battle of the Sexes vangt al bij al goed aan en maakt duidelijk dat de vrouw symbool staat voor vernieuwing in een systeem dat compleet eigen is gemaakt door de man.
Om de boodschap nog meer te doen opvallen wordt het karakter van de verscheidene personages zo goed mogelijk uitvergroot. Dat zorgt echter voor een te eenzijdige en lompe afschildering, vooral in het geval van het mannelijke geslacht.
Peter Sellers weet te charmeren, maar echt schitteren doet hij niet, daarvoor vindt ik zijn personage te schuchter en weinig cynisch om enigzins 'clever' voor de dag te komen.
In één van de betere scenes ontpopt de film zich tot een soort killer-comedy (de immer knullige Peter Sellers heeft daar wel een haast perfecte timing) en lijkt de 'battle of the sexes and never a ceasefire' hogerop te kruipen. Toch is ook het einde andermaal wat te braaf, aangezien een bloemetje de strijd moet 'stopzetten'.

Het zou kunnen dat één of andere onderliggende boodschap aan me voorbijgaat (hoewel ik daar niet van overtuigd ben), maar daarvoor is de film niet subtiel genoeg in het brengen van zijn onderwerp. Naar mijn bescheiden mening een gemiste kans.

Matchostomos schreef:

volgens mij neem jij de film veel te serieus. In feite is het een battle Scotland-US. Oftewel traditionalisme vs vermeende vooruitgang.

Compleet oneens. Peter Sellers speelt heel briljant en tilt de film op een hoog niveau.

Zeker weten dat Jeunet deze film kent en gebruikt heeft voor Amelie. Daarnaast zijn de scenes voor The Party (qua onhandigheid) hier al opgebouwd.

Het zou kunnen dat één of andere onderliggende boodschap aan me voorbijgaat

Da's iets wat zeker is.

Heerlijke komedie. 4*

FisherKing schreef:

Ik neem deze film bovenal niet serieus, daarvoor weet ik goed genoeg dat we hier met een komedie te maken hebben. Qua thematiek heb ik zowat hetzelfde gezegd, maar dan in andere woorden. Dat laat zich inderdaad blijken in een strijd tussen Schotland en de VS, maar toch vooral in de de strijd tussen man en vrouw. Waarvoor neemt de film zich anders deze titel aan? (feel free to comment, ik zou het echt graag weten als de titel nog een andere connotatie bevat!)

Even oppassen hier, ik heb niet gezegd dat Sellers slecht staat te acteren. Alleen ben ik een wat beter en meer gevatte Sellers gewoon, hoewel weinigen daarmee akkoord zullen gaan. Één 'minor' tegenvallertje naast andere briljante rollen is toch geoorloofd, niet?

Zijn volste recht om deze film te gebruiken als een soort springplank voor Amelie. Al ben ik hier van mening dat Jeunet Battle of the Sexes overklast.
The Party blijk je ook beter te vinden dan Battle of the Sexes, aangezien ik deze nog niet heb gezien, zit er niets anders op om hem 'pronto' te bekijken.

Da's iets wat zeker is.

Leg me in dat geval eens uit welke boodschap aan me voorbijgaat, zodat ik deze misschien kan beamen en desnoods mijn fout kan toegeven.
Bij mijn mening zal ik uiteraard blijven...als dat tenminste toegelaten is. Ik ga er toch ook van uit dat ik niet verplicht ben deze goed te vinden.

Uiteraard niet

Het is een klein beetje mijn indruk dat je de kapstok, die tenslotte in de titel zit, en waarvan ik eigenlijk vind, dat de titel dus niet helemaal correct is, teveel als uitgangspunt hanteert, en dus de film daarop afrekent.

In feite is dit gewoon een vermakelijke film die als werkelijk thema heeft (Schotse) traditionaliteit versus de US-vooruitstrevendheid. Dat battle of the sexes is dus eigenlijk een foute titel, wellicht gekozen uit commerciële overtuigingen. Dat moet helaas wel.

Als we dus die titel wegdenken blijft er toch een aardige film over hoor, die me constant wel geboeid heeft. Ik mag ook wel die hele subtiele Sellers.

(Verkeerde titel-keuzes: Ik kan er bijna een boek over schrijven )

FisherKing schreef:

Daar kan je wel eens gelijk in hebben; dat ik de kapstok in de titel teveel als uitgangspunt hanteer en zo te weinig aandacht gaf aan andere aspecten in de film. Een beetje de fout van de makers van de film, maar laat ik mezelf daar vooral niet druk om maken.

(Verkeerde titel-keuzes: Ik kan er bijna een boek over schrijven )

Doen zou ik zeggen, ik ben uiterst benieuwd. Dan heb ik ineens wat nieuwe en interessante literatuur voor de hand liggen.
...'The Essence of Movietitles' (a new must-have for the real moviegeaks), written by Fisherking and published by Moviemeter.