Gelibolu (2005)

Turkije
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Tolga Örnek
met de stemmen van Jeremy Irons en Sam Neill

Deze documentaire is gemaakt door middel van zeventig soorten archiefmateriaal, die uit 16 landen afkomstig zijn, zoals Engeland, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Australië, Nieuw-Zeeland en Turkije. Het onderzoek duurde zes jaar. De documentaire belicht zes soldaten uit Australië, Nieuw-Zeeland, Engeland en Turkije, die in Turkije bij Gelibolu (Gallipoli) hebben gevochten. Zij vertellen wat er voor, na en vooral tijdens de oorlog is gebeurd.

Diesel
Ziet er goed uit. Ben benieuwd..

de muziek is echt fantastisch,
ik heb de soundtrack, ik raad hem echt aan.
echt heeeeeeeeeeel mooi, ik kreeg er tranen van in mijn ogen.
is hoop dat het mooit is die Doc. ik popel om het te zien.

avatar van Anatolia
Het ziet er inderdaad veelbelovend uit allemaal, maar ik kan maar niet begrijpen waarom er niet gewoon een filmp over wordt gemaakt. Ik bedoel, voor zo'n onderwerp kan geld toch geen probleem zijn?

Overigens: is het al bekend of het ook naar Nederland komt? In Duitsland o.a. draait hij wel.

Anatolia schreef:
Volgens mij is het een semi-documentaire.

Als het in Duitseland draait, dan is de kans groot dat het ook hier gaat draaien. Hoop ik

avatar van Anatolia
... en onze gebeden zijn verhoord: volgens Multitone Productions draait Gelibolu vanaf 19 mei in Nederland.

19 mei... mooie datum

avatar van Anatolia
En hoppa... op duizenden flyers (en de site) stond het verkeerd. De datum is veranderd:

Gelibolu / Gallipoli
vanaf 26 mei in de bioscoop

Bioscopen:
Amsterdam Filmmuseum Cinerama - 0206237814
Rotterdam Cinerama - 010 4115300
Den Haag Babylon - 070 3471656

Brussel Kinepolis - 02 4742600
Antwerpen Metropolis - 03 5443600

... En anatolia, hoe vond je deze film trouwens, moeite waard om het te bekijken

avatar van Anatolia
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik de film begin te vinden. Ik vraag me nu eigenlijk af wat deze film zo anders maakt dan de documentaires die we gewoon op tv te zien krijgen, (of deze).
Niet veel, moet ik zeggen...

Bovendien leek het wel alsof Örnek meer aandacht toonde aan die andere kant van het front, dan aan het Turkse. Zoals hierboven staat geschreven in de synopsis, komen 6 soldaten aan bod. Slechts één van deze 6 soldaten is Turks. Dat wil zeggen dat 5/6 deel van de film over de 'vijand' (niet letterlijk opvatten) gaat, waardoor Gallipoli niet meer 'onze' overwinning is.
Nu wil ik de betekenis van deze oorlog voor de ANZAC niet ontkennen: Australiërs en Nieuw Zeelanders hebben het erover dat ze voor het eerst in Gallipoli een echte 'natie' (dus onafhankelijk van Groot Brittanië) werden. Maar dit mag de heldenmoed van 100 à 200 duizend gesneuvelde jongelingen aan de straatarme en technisch inferieure Turkse zijde niet overschaduwen. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren iets meegekregen te hebben over het o zo belangrijke 57ste Regiment.

Örnek had dus wat beter moeten 'doseren', natuurlijk zonder de andere kant van het verhaal uit het oog te verliezen.

Je hebt ze allemaal hercules , attila , chinese keizers , engelse konings , franse muscetiers , nederlandse verkenners enz . allemaal films die vertellen over de grootheid en de verliezen die ze meegemaakt hebben en meestal high budget films spectaculair geprojecteerd op het doek.

Waarom kan ik dan geen film vinden die het ottomaanse rijk beschrijft ( het grootste rijk ooit Nota bene!) in een realistische manier zonder afgunst of gelijk als barbaren afgeschilderd te worden.

Het lijkt maar een zware dobber te zijn voor veel westerse en amerikaanse film producers om te accepteren dat er in die geschiedenis van oorlogen en grootmachten een macht is geweest waarvan de omvang nog nooit gezien was , namelijk een islamitische grootmacht het Osmaanse rijk.

Echt jammer vind ik dat alsof alleen blanken hebben geheerst over de wereld , afgunst en jaloezie lijkt het wel allemaal .........

Goeie documentaire film. Kon beter maar hij blijft goed

eminemin schreef:

Het kan niet anders of "eminemin" is (van) Turk(se afkomst). Zonder twijfel: het Osmaanse rijk (zich uitstrekkend over geheel Noord-Afrika, een deel van Zuidoost-Europa en het Midden-Oosten tot aan Perzië) was groot, maar dat gold eveneens voor het Spaanse wereldrijk onder de Habsburgers (op Brazilië na was geheel Zuid-Amerika van hen + Midden-Amerika etc.), het keizerrijk Rusland onder de laatste tsaren (denk aan de omvang van Siberië), het Britse Imperium (incl. Canada, Australië, India, Pakistan en een groot deel van Afrika) en het rijk van Djengis Khan (dat zich tot in Europa uitstrekte). Een van de grootste, dus.

Een docu. over de genocide van 1915 zou ik wel eens willen zien!

avatar van Smugmarty
Dr.Strangelove schreef:
Een docu. over de genocide van 1915 zou ik wel eens willen zien!

Check netflix Apocalypse' the first world war. Was voor mij ook voor het eerst dat ik wat achtergrond kreeg over waar jij op doelt