A Mezzanotte Va la Ronda del Piacere (1975)

Alternatieve titels: Midnight Lovers | The Immortal Bachelor | Midnight Pleasures

Italië

geregisseerd door Marcello Fondato
met Claudia Cardinale, Monica Vitti en Vittorio Gassman

Een getrouwde bourgeoise is jurylid tijdens het proces tegen een arbeidsvrouw die uit zelfverdediging haar jaloerse echtgenoot heeft gedood en hoort met afgunst van zijn vurige passies die ze in haar eigen huwelijk nooit heeft gehad.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor Vitti, Gassman, Giannini en Claudia ?
Enfin, dat die ouwe zak Ebert dit nix vindt en een hekel heeft aan sex comedies spreekt voor zich, alleen:
1 dit is au fond geen sex comedy.
2 het is merkwaardig dat hij niet doorheeft dat de film een schaamteloze rip-off blijkt te zijn van DDG van Scola, bijna letterlijk zelfs. OK, het gegeven van Claudia als bourgeoise die zitting moet nemen in de jury is nieuw, maar de intrige rondom "arbeidsvrouw " ,dwz. een soort straathoer, Vitti en haar grote liefde, de al even plebejische Giannini, is bijna 1 op 1 identiek aan de Scola klassieker incl. het gepraat in de camera en de reconstructie van een crime passionel. Maar goed, Vitti en Giannini zaten ook in die film en hadden er blijkbaar geen problemen mee.
Gassman speelt hier wederom een egomaan en de echtgenoot van Cardinale, wat zijn rol in het geheel is zal zelfs de grootste onnozelaar al vroeg hebben uitgevogeld.