Gas! -Or- It Became Necessary to Destroy the World in Order to Save It. (1971)

Alternatieve titels: Gas-s-s-s | Gas!

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Roger Corman
met Bob Corff, Elaine Giftos en Bud Cort

Coel en zijn vriendin Cilla raken zwaar in de problemen als hun 25e verjaardag nadert. De wereld is namelijk vervuild door een gas dat iedereen doodt die ouder is dan 25. De twee vinden zichzelf nog te jong om te sterven en proberen te vluchten.

avatar van henkula
Hippies

avatar van stephan73
Ik heb genoeg vreemde films gezien in al de jaren dat ik films kijk, maar ik blijf me verbazen als ik weer eens een totaal bizarre film krijg te zien.
Gas-s-s-s-s is zo'n film. Een idiote, overgeacteerde hippiefilm, die eigenlijk nergens over gaat.
Door een foutje van de regering is een zenuwgas ontsnapt en sterven alle mensen die ouder zijn dan 25. Een groepje hippies, probeert uit de gekte te ontsnappen en naar een utopia te gaan. Daar zou het leven beter zijn dan waar ze zich nu bevinden. Op hun weg naar de pueblo ontmoeten ze diverse geschifte figuren, en beleven ze chaotische avonturen.

Dat deze maffe film uit de koker van Roger Corman komt verbaast me, want ik ken hem voornamelijk van "standaard" genrefilms.
Alles, maar dan ook alles wordt op de hak genomen. Ja, zelfs de hippies zelf komen er niet onderuit.
Wat de film weet te presteren, is een beeld neer te zetten van de groovy love & peace generatie, ondersteunt door te gekke muziek (voornamelijk van Country Joe & the Fish). Dat je af en toe echt niet meer weet waar je eigenlijk naar zit te kijken, mag de pret niet drukken. Ook vraag ik me af voor welke doelgroep deze film is gemaakt?

Ik kan me voorstellen dat mensen dit niet echt kunnen waarderen (wat te zien is aan het gemiddelde op Moviemeter), maar ik weet hier wel raad me. Heerlijk freaky!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Waar heb je deze film gezien, Stephan? Klinkt iig best leuk.

avatar van stephan73
Is op DVD uitgebracht (samen met Wild in the Streets) op regio 1. Is ook te koop in een Roger Corman collectie, geloof ik!

kappeuter (moderator)
stephan73 schreef:

Op imdb hetzelfde verhaal: 2.8/10 (435 votes) (unaniem)
Je zou denken dat voor freaky films wel meer animo is.

avatar van The One Ring
Gek gedoe.

Helemaal eens met Stephans beschrijving hierboven, zelfs al valt mijn eindcijfer lager uit. Dit is eigenlijk een slechte film, die bij mij echter toch een voldoende weet te scoren, puur omdat het zo'n maffe ervaring is. Het is gewoon de ene idiote situatie na de andere, met de meest bizarre personages en dialogen. Veel blijft er niet van hangen moet ik toegeven, maar ik heb ook nog nooit echt zoiets gezien. De beste beschrijving die ik er van kan geven is dat het een apocalyptische hippie-versie van een zeer Amerikaanse Monty Python is.

Het is denk ik toch wel een echt Roger Corman product. Veel van zijn films heb ik niet gezien, maar hij is nooit te beroerd geweest om in te cashen op de nieuwste trends, in dit geval de flower power beweging. Zoals gewoonlijk maakt hij er de goedkoopste versie van en je merkt aan alles dat het razendsnel gemaakt is. De acteurs hebben er zichtbaar veel lol in, ondanks dat niemand iets levert wat ook maar lijkt op een acceptabele acteerprestatie. Stilistisch is het ook all-over-the-place, maar dat is bijna onderdeel van de charme. Corman en consorten lijken in ieder geval nooit om ideeën verlegen te zitten. Dat het niet echt een zinnig geheel oplevert (het is lang niet eens duidelijk of deze film hippies prijst of belachelijk maakt, maar het is uiteindelijk het eerste) en dat Cormans interesse in hippies duidelijk niet oprecht is, doet er niet zo veel toe.

Ik kon er wel om lachen. Dit is een echt curiosum, een vreemd product dat echt alleen in die tijd gemaakt kon worden. Gelukkig hoef ik er geen vijftig van te zien, maar voor eens is het best vermakelijk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook de andere kant van de DVD is nogal hit-or-miss, maar hier slaat de balans toch echt vooral uit naar miss. Vooral een vaak weinig samenhangende poging om een hoop populaire thema’s in een blender te gooien en om jongeren opgesloten in pakweg een suf stadje in Colorado zich te laten vergapen aan hippies (die in 1971 overigens al op hun retour waren). Bij vlagen best leuk, maar als geheel vooral een veel te lange en langdradige film. Zonder focus en met amper sterke grappen. Bovendien is er toch duidelijk een verschil tussen Cormans die hijzelf regisseerde en die waarbij het aan anderen overliet. Regisseren is niet zijn grootste talent.

avatar van wendyvortex
Roger Corman aan de sixties-hippie-counter-culture en het resultaat is geen Zabriskie Point maar een soort van komisch bedoelde trip door een anarchistische VS, waar de Hell's Angels de country-club hebben overgenomen, de jocks met hot-rods op plundertocht gaan en de hippies een vredelievende commune hebben opgericht.
Af en toe wat mooie beelden, Country Joe & The Fish op de soundtrack, maar veel scenes zijn gewoon erg slecht, vooral waar het humoristisch bedoeld is.
Hoogtepunt is toch wel de titel van de film.