Wilhelmina (2001)

Nederland
200 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Olga Madsen
met Anne-Wil Blankers, Ricky Koole en Jasperina de Jong

In de herfst van haar leven blikt prinses Wilhelmina terug op haar verleden. De vrouw die vijftig jaar lang koningin van Nederland was staat stil bij haar eenzame jeugd, haar moeizame huwelijk met prins Hendrik, de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, en de oorlogsjaren in Engeland. Een leven dat in het teken stond van een Goddelijk koningschap, patriottisme en ontzag voor haar illustere Oranje-voorvaderen.

avatar van Leviwosc
Anne-Will Blankers zette hier de Wilhelmina neer zoals ik mij haar had voorgesteld. Zij wist opvallend veel diepgang te geven aan deze film. Helaas, Prins Bernhard was een absolute afknapper. Verder vind ik het goed dat in deze film duidelijk wordt gemaakt dat Wilhelmina het vaderland niet verliet uit angst, maar doordat zij vast zat op een boot met een onwillige kapitein. Eerherstel aan Wilhelmina, dat heeft zij zeker verdiend.

Miniserie

avatar van predator
Mooie serie met mooie rollen van Koole en Blankers.

Ik hoop wel dat de mensen die gisteren en vandaag gestemd hebben weten dat er nog drie delen moeten worden uitgezonden ?

avatar van predator
Geen paniek, ik heb het al in het geheel gezien

avatar van BlueJudaskiss
Binnenkort de 'prequel' Juliana! Ik heb een dagje als figurant op de set mogen meehuppelen en ook dit zag er erg spectaculair uit! Wel klote dat we geen warm eten kregen terwijl we met bijna 38 graden Celsius in onze hele dikke kostuums moesten lopen...

avatar van Leviwosc
Als je met 38 graden in dikke kostuums moet rondlopen heb je volgens mij alleen nog maar zin in verfrissing en niet in ook nog eens warm eten. Maar ja, ik ben ook geen figurant geweest.

avatar van Dirk1969
Een indrukwekkende verfilming van het leven van deze moedige en standvastige koningin, die tegelijkertijd ook een goed beeld geeft van het Nederland in de eerste helft van de twintigste eeuw en van de bezettingsjaren. De meeste acteurs vond ik geloofwaardig overkomen. Dat is een prestatie van hen, want het lijkt me buitengewoon moeilijk een persoon te spelen waarvan iedereen authentieke filmbeelden kent. De enige teleurstelling vond ik Geert Lageveen, de acteur die prins Bernhard vertolkte. De prins werd neergezet als een jolige schertsfiguur, hetgeen ik uitermate storend vond.

avatar van Carl
Uitstekende film, zo mogelijk nog meer roemenswaard omdat ik de meeste nederlandse produkties ronduit middelmatig vind.
Filmkunst goed gecombineerd met historiciteit. Enige minpuntje is dat de rol van Van 't Sant mbt het Englandspiel niet echt is opgehelderd. Dit doet aan de film als film echter neits af, daarom in dit geval een verdiende 5

avatar van Brix
Ik kijk met veel plezier, en vooral bewondering voor Anne-Wil Blankers, naar de herhalingen op Best-24.
Geweldig hoe Blankers de rol van koningin Wilhelmina vertolkt.

avatar van Brix
Zit alweer te kijken, en raak regelmatig ontroerd door Blankers en het personage dat ze zo grandioos gestalte geeft.

Waardering halve ster verhoogd.

Na het verhaal als toneelstuk in het theater, ook met Blankers, te hebben gezien kwam daarna de prachtige televisieserie. Ik heb de oud-koningin nooit gezien maar ik had het idee dat Anne-Wil Blankers als het ware in de huid van deze autoritaire, arrogante en koppige persoonlijkheid kroop die een moeizame relatie leek te hebben met haar onderdanen en de buitenwereld. Voor mij "was" zij Wilhelmina (wat een actrice!). Intrigerend was de verhouding die ze had met haar persoonlijk secretaris Van 't Zand; deze liep als rode draad door de serie. Treffend waren de opgevoerde dialogen met haar voorvaderen. Opvallend vond ik de, op het oog, treffende overeenkomst tussen Wilhelmina en Beatrix. Een serie die het waard is om in bezit te hebben en ik heb deze dan ook, na het verschijnen van de dvd, aangeschaft.

"Ik heb de oud-koningin nooit gezien" in de betekenis dat ik haar niet meegemaakt heb, maar enkel ken van foto's en oude archiefbeelden.