Le Coup de Sirocco (1979)

Frankrijk

geregisseerd door Alexandre Arcady
met Roger Hanin, Marthe Villalonga en Patrick Bruel

Paul Narboni (Patrick Bruel) herinnert zich zijn jeugd in Algerije nog goed, zijn eerste liefdeservaringen en de gebeurtenissen die ertoe leidden dat zijn familie naar Parijs vertrok. Ondanks de weerstand die zij als buitenstaanders in Frankrijk moeten ervaren, weet zijn vader Albert (Roger Hanin) een baan te bemachtigen in een supermarkt en droomt hij van een fabriek voor couscous in blik. De film vertelt een verhaal van terreur, nostalgie en heimwee.