Born American (1986)

Verenigde Staten / Finland
Actie / Drama

geregisseerd door Renny Harlin
met Mats Helge, Markku Blomqvist en David Coburn

Drie Amerikanen zijn in Finland en besluiten bij hun uitstapje naar Lapland de Russische grens over te steken. Het is niet echt wat ze verwachten totdat ze ontdekt worden en moeten vluchten.

avatar van jex
jex
Interessante idee, maar uiteindelijk komt het op een belachelijke en stomme aktie film, de debuut film van Renny Harlin. Slecht geacteerd, low-budget actie scenes. Stelt allemaal niks voor.

Miskleuner van Harlin.
Goedkope prul.

avatar van beegie
Ik wil deze wel een keer weer zien vond hem toen 20 jaar
geleden best wel goed.

avatar van Aapje81
Heel lang geleden gezien en ik weet nog dat ik het toen een hele vervelende film vond

avatar van Dartmeister
Voor een low budget film nog niet zo slecht.

Vond hem toen ik hem voor het eerst zag (jaren geleden) best goed. Nu ik hem nog eens heb bekeken, is het qua acteerwerk en special effects inderdaad wat gedateerd, maar het verhaal is - hoewel misschien wat vergezocht - nog steeds interessant, met het idee van de koude oorlog van de jaren 80 in het achterhoofd.

Toch zeker de moeite waard. 3 punten.

avatar van wendyvortex
Koude oorlog aktie!!!
3 amerikaanse kids gaan naar Scandinavië omdat ze gehoord hebben dat daar de drank zo goedkoop is en besluiten voor de grap in Finland even de grens naar de Sovjet-Unie over te steken.....Fail!!! ...want eruit komen blijkt nog niet zo makkelijk!!
Nou kan je daar perfect een actiethriller van anderhalf uur van maken, maar nee na reeds na een half uur belanden we in compleet van de pot gerukte mengeling van Midnight Express, The Karate Kid en Mad Max Beyond Thunderdome.
Compleet breinloze film zonder enige band met de werkelijkheid....maar verveeld hebben we ons in ieder geval niet.