Le Serpent (1973)

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Thriller

geregisseerd door Henri Verneuil
met Yul Brynner, Henry Fonda en Philippe Noiret

Vlassov is een belangrijke Sovjet-spion die overloopt naar het Westen en bovendien enkele 'kadootjes' meeneemt, namelijk een lijst met namen van Westerse hooggeplaatsten die eigenlijk Sovjet dubbelagenten zijn. Deze grote mate van infiltratie is een politieke tijdbom en agenten Davies en Boyle worden op de zaak gezet.

Wat aanvankelijk boeiend bleek te zijn gaat dan in het tweede gedeelte over in een niet meer te volgen gecompliceerd intrigue. Het einde verduidelijkt wel één en ander maar een glasheldere film is het niet. Nochtans een pak gekende acteurs in de cast.