La Novia (2015)

Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paula Ortiz
met Inma Cuesta, Álex García en Asier Etxeandía

Van kleins af aan hebben Leonardo (Álex García), 'de bruid' (Inma Cuesta) en 'de bruidegom' (Asier Etxeandía) een onafscheidelijke driehoek gevormd. Het aanstaande huwelijk tussen de bruid en de bruidegom brengt daar verandering in. Tussen de bruid en Leonardo heeft altijd al iets meer dan alleen een vriendschap gebloeid. De recente ontwikkelingen leiden ertoe dat de onbeschrijfelijke en onzichtbare, maar onbreekbare, draad tussen hen tweeën steeds meer op spanning komt te staan.

avatar van John Milton
Zondag 31 jan, 16:00 uur op kanaal 999 van KPN interactieve tv gratis te bekijken in het kader van IFFR Live, waarbij vijf films die in première gaan tijdens het IFFR tegelijkertijd via KPN op iTV en in meer dan veertig filmtheaters elders in de wereld worden vertoond.

avatar van riconx
Voor wie van veel drama houdt misschien wel een aardige film, verder weinig vaart in en erg langdradig, het had best wat vlotter verfilmd kunnen worden.

De sfeer van dit simpele ultra-gestileerde melodrama of klaaglied, over een driehoeksverhouding, was benauwend, bijna verstikkend en het verhaal, compleet met onderdrukt verlangen, volks- en wiegeliedjes en slow motion beelden, werd overspoeld met dialogen. In ieder geval zagen de drie hoofdrolspelers er bijzonder appetijtelijk uit.

avatar van arno74
Na het zien van Bodas de Sangre (1981), een verfilming van hetzelfde werk, heb ik deze ook maar meteen bekeken. Weet niet of dat een goed idee was, doordat ik het verhaal wel kende verloor ik een beetje mijn interesse tijdens het bekijken ervan. Maar eerlijk gezegd begint de film met het einde, dus het had niet zoveel uitgemaakt aangezien de afloop wel meteen bekend is.

Enerzijds vond ik het wel mooi en (erg) poëtisch, met fraai gekozen plaatsen die een mooie cinematografie opleveren, anderzijds was het misschien ook té poëtisch want het voelde wel afstandig aan. Ik denk wel dat het qua beleving een groot verschil is of de film je pakt of niet. Voor mij was het dus een beetje te, ook bijvoorbeeld het slotgevecht wat te gemaakt over komt. Op andere sites zag ik dat het niveau van die scene qua camerawerk en stijl zelfs vergeleken werd met een TV-reklamespot voor parfum bijvoorbeeld, en daar heeft het wel wat van weg. Past ook wel bij de term "ultra-gestileerd" die gauke voor mij gebruikte.

Ik krijg dus een beetje de indruk dat deze regisseuse teveel hooi op haar vork genomen heeft. Vandaar 2,5* van mij, een halfje minder dan wat ik gaf aan Bodas de Sangre (1981), een film die overigens een totaal andere stijl (flamenco) kent.

avatar van eRCee
Eens met mijn twee bovenburen; La Novia is gekunsteld kunstzinnig en dat zit het drama in de weg. Teveel mooie plaatjes, slowmotion's, onalledaagse decors en daarnaast leken ook de dialogen me nogal hoogdravend (hoewel ik m'n twijfels had bij de kwaliteit van de ondertiteling). Het dilemma van de Bruid komt wel redelijk sterk naar voren en de dansscène om het vuur was, vooral dankzij het lied, fraai. Gek genoeg doet de film me een klein beetje denken aan Melancholia, terwijl het er meer niet dan wel op lijkt.