Uchiage Hanabi, Shita kara Miruka? Yoko kara Miruka? (1993)

Alternatieve titels: Fireworks, Should We See It from the Side or the Bottom? | 打ち上げ花火、下から見るか? 横から見るか?

Japan

geregisseerd door Shunji Iwai
met Yuta Yamazaki, Megumi Okina en Takayuki Sorita

De 12-jarigen Norimichi, Yusuke en Junichi kunnen er maar niet achterkomen hoe vuurwerk van opzij uitziet. Is het rond? Of is het plat? De perfecte manier om hierachter te komen, is door zelf te gaan experimenteren, zo denken ze. In de nacht van het Zomervuurwerk gaat het drietal op avontuur. Juist op die dag is hun klasgenootje Nazuna van plan om weg te lopen met Norimichi of Yusuke, afhankelijk van wie een 50 meter zwemwedstrijd wint. Twee vervlochten verhalen onderzoeken hoe een klein incident alles kan veranderen.

avatar van danuz
Erg grappig om een van de eerste Iwai werken te zien. Heb een dvd kunnen bemachtigen met daarop Fireworks en Fried Dragon Fish. Kon ik gewoon niet laten liggen

Een verschrikkelijk zoetsappig filmpje , die jammer genoeg niet mooi uitgewerkt is. De technische kant is niet al te best, slechte beeldkwaliteit, denk omdat het budget niet erg groot was. Dit is juist wat de latere Iwai films zo mooi maakt. De prachtige soft-focus beelden. Dit natuurlijk in de mix met prachtige verhaaltjes, die laten zien dat films ook erg subtiel en liefelijk kunnen zijn

Deze film schommelde tussen stront vervelend en 'wel lief'. Erg amateuristisch (zoals hierboven vermeld) en een verhaaltje dat niet veel voorstelt. Toch ben ik wel bevooroordeeld. Heb veel respect voor zijn latere werk, en wil daarom deze misschien wel wat hoger stemmen dan hij eigenlijk zou moeten krijgen

Op naar Fried Dragon Fish

avatar van Dopke
Vermoed dat die je wel iets beter kan bekoren, alhoewel die eerder geschoten is dan Fireworks. Maar ik heb dan ook niet zoveel met zoetsappige en lieve filmpjes ;o

Nog steeds niet Dopke ? Misschien moeten we maar eens voor een hele lieve, zachtaardige vriendin op zoek voor jou

avatar van Dopke
Heh, zolang ze mijn cultuurpessimistische en nihilistische houding maar kan verdragen...(en een beetje lekker is..) Heb overigens wel een zwak voor lieve/schattige meiden met een cynische/ironische kijk op dingen, maar dat spreekt al bijna voor zich geloof ik ;p

Al een klein stapje voorwaarts na Fried Dragon Fish al is het me een raadsel waarom Iwai met dit werkje een aanmoedingingsprijs voor jong regisseurstalent won. De vervlochten manier van verhalen vertellen en de wat onschuldig, naieve portrettering van de protagonisten in dit filmpje verraden iets van Iwai, maar zijn talent manifesteert zich voorzichtig om het voorzichtig uit te drukken.

Niet bepaald eens met MR hier boven mij.

In deze film is zeer duidelijk de stempel van Iwai terug te vinden. Hopeloos romantisch en klein filmpje, met veel popliedjes en zelfs visueel al genoeg typerende kenmerken van Iwai.

Toegegeven, visueel is het vaak drakerig slecht. Zal wel een pover cameratje geweest zijn waarmee deze film is geschoten. Toch zat ik vaak te denken dat wanneer je de shots zou letterboxen het al een pak mooier zou ogen. Daarnaast ook al veel gespeel met lichtinval en fuzzy filtertjes (tijdens het vuurwerk). Elementen die in z'n latere films volop zullen weerkeren.

Het verhaaltje is best leuk, vooral de switch halverwege durf ik best origineel noemen, vooral dan omdat het nooit blijkt om een droom te gaan ofzo, gewoon een what-if realiteit waarin de film verdergaat. Aardig geacteerd ook van de kindjes, die best jong lijken om achter meisjes aan te lopen, maar het maakt de film er wel een stukje liever en puurder op.

Kon ook best lachen om de quest naar het vuurwerk, het viertal verraadt ook Iwai's link met manga. Dat en natuurlijk de yell naar Sailor Moon

Verder ook leuk om de riedeltjes van Super Mario World op de achtergrond (en soms ook vol in beeld) te horen.

Klein, kort filmpje dat schattig is en kort genoeg om het effect niet te laten verwateren. Zou het een 3.25 willen geven, in dit geval rond ik graag naar boven af. Al is het maar omdat hier volgens mij voor het eerst de stempel van Iwai écht duidelijk te zien is.

PS: en altijd leuk om Tomorowo Taguchi weer eens voorbij te zien lopen. Was vast nog aan het uitblazen van Tetsuo

3.5* (maar eigenlijk 3.25*)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een flink stuk beter dan Fried Dragon Fish. Het waarom van de scenariovorm (met twee verschillende gevolgen als een zwemwedstrijd net anders was gelopen) is me niet duidelijk, maar het deed wel wat met de film. Voor die wisseling was het wel aardig, na die wisseling een stuk beter. Het werd een film als een mooie jeugdherinnering. Lief en onschuldig en een beetje melancholisch. Door de lelijke lowbudgetlook is iets beter heen te kijken, maar die zit de film nog steeds wel wat in de weg.

3.0*, vooral dankzij de laatste helft.

avatar van mjk87
Erg mooi filmpje. De kwaliteit van de camera mag dan brak zijn (en die goedkope look doet soms echt afbreuk aan de film) maar Iwai probeert er wel leuke shots mee te schieten. En, zoals Onderhond al aangaf, ongetwijfeld was dat nog beter tot recht gekomen in een breder formaat. De switch halverwege is origineel te noemen, vooral doordat je als kijker nooit weet of dit een soort droom is, of gewoon hetzelfde verhaal maar net anders verteld. Verder gewoon een lief filmpje, een sfeerschets op een zomerse dag met ontwapenende kinderen. Het minste aan de film is nog wel de geringe lengte, dit had van mij best langer mogen duren. 3,5*.

Op imdb staat dat deze uit 2016 komt?

kos schreef:
Op imdb staat dat deze uit 2016 komt?

Vreemd genoeg staat er ook: 49min | Drama | TV Movie 1993

Ik weet dat IMDb soms bewust verkeerde info heeft staan om scrapers tegen te gaan, maar dit lijkt me toch een ander soort fout te zijn.

avatar van Black Math
Deze animatiefilm met dezelfde titel schijnt een remake te zijn.