• 8.664.088 stemmen

Sword of Gideon (1986)

Actie / Drama | 148 minuten / 173 minuten (dvd)

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 148 minuten / 173 minuten (dvd)

Oorsprong: Canada / Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: Michael Anderson

Met onder meer: Steven Bauer, Michael York en Rod Steiger

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Sword of Gideon

Olympische Spelen in München, 1972. Elf Israëlische atleten worden gegijzeld door terroristen, met de gruwelijke afloop dat zij allen vermoord worden. De Israëlische geheime dienst, de Mossad, stelt vervolgens een team samen om de terroristen op te jagen, gevangen te nemen en in sommige gevallen zelfs te liquideren. Grotendeels gebaseerd op ware gebeurtenissen en naar het boek 'Wraak' van George Jonas.

avatar van pascal83

pascal83

Dit lijkt me wel een erg interessante mini-serie. Steven Spielberg komt binnenkort ook met zijn eigen versie van deze gruwelijke gebeurtenis en de grootse klopjacht van de Mossad die daar opvolgde met Eric Bana in de hoofdrol.

Munich (2005) - IMDb

stinissen (crew films & series)

Goede film waar de spanning soms letterlijk te voelen is.

avatar van Menni

Menni

Vraag ik me opeens af wat figuurlijk voelbare spanning is .

Hele historie aan vast trouwens, deze, zonder dat ik 'm zelf gezien heb. Jarenlang (niet constant, maar wel regelmatig) tevergeefs naar op zoek geweest voor de vader van een vriendin. Had ik 'm eindelijk uit de States te pakken, als grootse surprise aangeleverd, bleek de film net sinds die week volop bij FRS verkrijgbaar en reeds gekocht..

Maakte inderdaad vrij veel indruk.

avatar van De Mees

De Mees

Na het bekijken van "Munich" heb ik deze film in mijn speler gestopt en ik vond hem beter.

avatar van Quentin

Quentin

Ja beter dan Munich, prima tv-produktie met een fijne cast, spannend en prima gedraaid. 3,5*

avatar van Mug

Mug

Tv-film die weer in de belangstelling kwam toen Steven Spielberg met Munich aan kwam zetten, de laatste versie welke verguisd werd door de auteur (George Jonas) van het boek (Vengeance) waarop de film gebaseerd bleek te zijn.

Sword of Gideon werd daardoor de hemel ingeprezen. Vreemd dus dat tv-zenders deze tv-film niet tijdens die piekdagen uitzonden. En dat de piekdagen voorbij zijn, blijkt wel dat deze tv-film nu voor 1 euro in de Blokker-grabbelton te vinden is (met veel foute info op de dvd-cover, daar zal ik maar over zwijgen).

Sword of Gideon straalt dan ook een typische eighties tv-production uit. De prima cast en het degelijke script zijn spannend en enerverend genoeg om de 3 uur met gemak uit te zitten, maar ja 'degelijk' is niet 'briljant'. Aanradertje, snel gaan grabbelen. 3,5*

avatar van badfans69

badfans69

Sublieme film, veel beter als munich. Ook de filmmuziek van Georges Delerue is fabuleus.

avatar van badfans69

badfans69

avatar van Left4Dead

Left4Dead

De versie van Spielberg heb ik al een aantal keren gezien. Deze versie wordt vaak als de betere van de twee beschreven, gelet op de beoordeling hier op MM en op IMDB is dat nauwelijks te herleiden. Een paar goede acteurs waren gecast, ikzelf had toch een klein beetje moeite met Steven Bauer. De beste man staat bij mij nou niet echt bekend als sterk acteur, meer een erg vlakke acteur.

Het verhaal is gebaseerd op het boek Wraak van George Jonas, ik ben geen verwoed lezer dus kan ik niet zeggen of de verfilming nu goed is of niet. Het verhaal mag er wezen, een gedoemde wraakactie georganiseerd door de Mossad op de terroristen die tijdens de olympische Spelen in 1972 Israëlische atleten vermoorden. Een duivels plan waarbij de opdrachtgevers alles op alles stellen om buiten schot te blijven, alle banden naar de huurmoordenaren worden vakkundig weggewerkt. De huurmoordenaren staan er alleen voor, gesteund door financiën en een soort en met "schoonmaker", die onverwachte problemen oplost wanneer zich die voordoen.

Een rustige opbouw waarbij we vooral Avner volgen, een fanatiekeling die geturnd wordt tot één van de huurlingen met de rol van leidinggevende toebedeeld. Avner schijnt de beste voor de actie te zijn door zijn ervaring en afkomst. Naast Avner worden nog een aantal huurlingen voorgesteld, een kakelbont gezelschap en ieder die over een specifieke eigenschap beschikt. Al snel gaat de groep over tot het opsporen en vermoorden van de terroristen, personen in de vorm van PLO-aanhanger tot lid van de terroristische beweging Zwarte September.

Een intrigerende film dat de haat en nijd tussen de Israëlische en Palastijnse groeperingen blootlegt. Groepen fanatiekelingen die over de hele wereld hun strijd voeren, een oorlog met veel doden en er lijkt geen oplossing te komen. In deze film wordt het leed beschreven van Israël en sympathie voor de huurmoorden gevraagd. Dat doet de film goed, je moet echter wel bedenken dat dit slechts één zijde van de patstelling belicht. Je kunt gerust zeggen dat het een smerige oorlog is tussen de twee kampen, alle aanslagen zijn gewoonweg nooit goed te praten.

Dan de kwestie of deze film nu beter is dan die van Spielberg. Ik kan zeggen dat het allebeide zeer goede en sterke films zijn, veelal bijna identiek aan elkaar maar moet die van Spielberg nog maar weer eens bekijken om de juiste conclusie te trekken. Allebeide verdienen ze 3,5** (7,5/10) van mij en deze staat dicht bij 4**.
In deze film zijn er voor mij twee acteurs die eruit springen: Rod Steiger en Gregory Tal. Steiger vind ik gewoon altijd fantastisch om naar te kijken maar de mooiste rol werd neergezet door Tal als Popeye.

Een spannend verhaal, een stuk geschiedenis en uitleg over de constante spanningen tussen Israël en de Palestijnen. Film probeert in mijn ogen wel iets te veel de daden van Israëlische kant goed te praten. Bijvoorbeeld de opdracht geen onschuldige slachtoffers maken tijdens de liquidaties (wij zijn ten slotte geen terroristen zoals zij dat zijn, werd er gezegd) en hulp verlenen na de bomaanslag en het meisjes dat niks mag overkomen. Het deed mij erg partijdig aan, een kleine manier van steunbetuiging voor de Israëlieten.

Een aangename film die heel gemakkelijk wegkijkt, een prima stuk werk door goed acteerwerk en een prima script.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Hier had ik wel even zin in, een jaren '80 product, Israël, Mossad, Operation Wrath of God en uiteraard München '72. Eerder gezien...? Nee, dat dacht ik niet, en was ik bovendien in de veronderstelling dat het een miniserie van vier uren betrof omdat er op de hoes een speelduur van twee keer twee uren staat, maar dat klopt dus niet.

Toch na de opening en met de introductie van de naam Avner gaat er wel een lichtje op, en dat lichtje is Steven Spielberg gekleurd. En ja, Steven Spielberg heeft in München ook het karakter Avner Kaufman, en gedurende de film stapelen de parallellen zich op. Is dat erg? Nee hoor. Kaufman wordt net als in Munich geronseld, er is sprake van een samengesteld team, cart blanche om te pakken die gepakt moeten worden, wel met de regels dat er niets met omstanders mag gebeuren en dat ze bij problemen op zichzelf aangewezen zijn waarop de rustige en degelijke opbouw zich vervolgt met het team op verschillende Europese locaties en op jacht naar verschillende doelwitten.

We hebben verschillende aanslagen plus de hitwoman gevonden in Nederland die in Munich één op één gekopieerd worden, en in beide gevallen prima zijn. Er is de cast met een jonge maar degelijk presterende Bauer, we hebben York en Steiger die ook in goede doen zijn. Fraai is de opgebouwde spanning op sommige momenten, mooi is ook het jaren '70 tijdsbeeld met alle auto's, mijn collega die Citroën liefhebber is zou zijn hart op kunnen halen met deze film, en vooral de spanning waar York het appartement op boobytraps onderzoekt is sterk en komt me achteraf niet heel erg onbekend voor. Mogelijk heb ik dit toch al eens gezien. Vervelen doet het geheel ook niet ondanks zijn aanzienlijke speelduur. Jammer is dan weer zo'n dingetje dat Jean zo hard rijd terwijl ze net in Rome zijn, er geen aanleiding voor is, en men natuurlijk niet op wil vallen, ronduit stupide dus.

Mijn verdere interesse is wel gewekt met deze prima film en ik zal op termijn eens op zoek gaan naar het boek Vengeance van George Jonas waar dit alles op gebasseerd is.