Le Jumeau (1984)

Alternatieve titel: The Twin

Frankrijk

geregisseerd door Yves Robert
met Pierre Richard, Jean-Pierre Kalfon en Camilla More

Komedie gebaseerd op de Amerikaanse roman Two Much van Donald Westlake. Pierre Richard speelt de rol van Matthias, een gokker en avonturier die zijn zinnen heeft gezet op de tweelingzusjes Liz en Betty. De zusjes zijn namelijk erfgenamen van een reusachtig familiefortuin.

avatar van Filmkriebel
"Two Much" werd trouwens nog eens in de US verfilmd met Banderas en Melanie Griffith in de hoofdrol. De Franse komiek Pierre Richard speelt Matthias, die al zijn hebben verloren heeft bij het gokken, en een makkelijke manier vindt om opnieuw rijk en vermogend te worden : de tweelingzusjes Liz en Betty, rijke erfgenames, verleiden en ermee trouwen. Door een stomme verspreking zegt Matthias dat hij een tweelingbroer heeft, Mathieu (die helemaal niet bestaat). Hoe verder de film vordert hoe moeilijker hij het vol kan houden om zowel Matthias en Matthieu te spelen.

Dit is een brave film waarin, op één personage na, iedereen een romantische ziel heeft. Dat de tweelingzusjes verliefd worden op hem, en dat Matthias bigaam wordt op het einde vond ik ontzettend rozegeur, vooral omdat je denkt dat het allemaal slecht zal aflopen. . Dit is een filmpje om met de vriendin te bekijken, maar let wel, hard lachen wordt het nooit. Het is hoogstens leuk..