Uno Strano Tipo (1963)

Alternatieve titel: The Strange Type

Italië

geregisseerd door Lucio Fulci
met Adriano Celentano, Claudia Mori en Donatella Turri

Peppino, een niet al te snuggere dorpeling, wordt omgekocht om voor rockster Celentano door te gaan, zodat de ster zelf zijn aandacht kan richten op Emanuela. Peppino is echter net vader geworden en zijn vriendin heeft Celentano de zorg toevertrouwd. Peppino en Celentano zitten nu tussen twee vuren, met tal van verwikkelingen tot gevolg.

Nog geen stemmen voor deze Fulci klassieker met Celentano ?
Volgens mij kon de synopticus Celentano en Celentano niet uit mekaar houden, het komt er echter op neer dat de echte Celentano hier continu wordt lastig gevallen door zijn achterlijke dubbelganger, een dorpsgek die vrouw en kind in de steek heeft gelaten en dreigt te worden gelyncht door de locals. Een gegeven dat de echte Celentano- de popster dus- niet bekend was toen hij hem wilde gebruiken om in zijn naam handtekeningen te zetten en andere vervelende plichtplegingen te voltrekken. De verwarring is niet zo verwonderlijk, want de zgn. fop Celentano lijkt meer op de echte Celentano dan de echte Celentano lijkt op Celentano...begrijpt u wat ik bedoel?
Enfin, zoveelste triomf alweer voor Fulci en Celentano, waarbij vooral het dubbeloptreden van Celentano en Celentano dat bijna 20 minuten duurt en waarin we vele Celentano evergreens te horen krijgen, klassiek is geworden. Goed om kunnen lachen nog steeds, ook om bv. dat gedoe met die baby.
Brljant geregisseerd in Fulci style door de maestro. Ene gogard bazelde ooit dat Nicholas Ray de cinema is...GELUL... Fulci is de cinema... vooral de beelden van de beroemde kustlijn van Amalfi waar de film speelt zouden gogard moeten doen blozen..
A propos: het vriendinnetje van de echte Celentano wordt hier gespeeld door Turri, het vriendinnetje van de fop Celentano door Mori. Zoals gekend leidde dat laatste tot een romance op de set en een nog steeds durend huwelijk.