Boginya: Kak Ya Polyubila (2004)

Alternatieve titels: The Goddess | Богиня: Как Я Полюбила

Rusland

geregisseerd door Renata Litvinova
met Renata Litvinova, Maksim Sukhanov en Svetlana Svetlichnaya

Faina (Renata Litvinova) is een eenzame onderzoekster uit een provinciestadje. 's Nachts gaat ze graag uit om wat te drinken en overdag lost ze geheimzinnige misdaden op. Om de volgende misdaad op te lossen en de daders te vinden heeft ze heldenmoed nodig. Ze moet zich bij het leger aansluiten en ze moet verliefd worden...

avatar van Gorro
De beste film die ik gezien heb op het IFFR

Cult-actrice Renata Litvinova (ook in The Tuner) schreef, produceerde en regisseerde deze uiterst gestyleerde film. De psychedelische droomsequenties zijn erg leuk en ook mooi vormgegeven, hoewel de CGI niet altijd overtuigend was. Ik moest tijdens het kijken aan het werk van Jean Cocteau werken; het idee van de spiegels komt wellicht uit Orphée en de sprekende tekeningen zag ik eerder in Le sang d'un poète. De pacing van de film loopt niet altijd even lekker, maar met de vele hoogtepunten (de laatste 30 minuten zijn met name erg sterk) en de sterke muziek is dat makkelijk te vergeven. ****½

MFEO
De slechtste film die ik gezien heb tot nu toe op het IFFR! Was ook de enigste film (waar ik bij was) waar het publiek na afloop geen applaus voor over had. Tip voor de regiseur: Stop met films maken. 1/2 ster

avatar van Macmanus
stoppen met films maken, ik hoop het niet.
Dit vond ik een zeer leuk werkje.
Het verhaal was niet altijd even makkelijk te volgen, maar naar het einde toe bleek er toch wel wat achter te zitten. Dat betekend niet dat het voor die tijd saai was. Erg mooi camerawerk, wat leuke rare karakters en heerlijke muziek maakte er voor die tijd ook al feest van.
Een klein minpuntje was het acteerwerk van de hoofdrolspeelster, dat er niet altijd even sterk uit zag.

Maar zeker een interessant debuut dat smaakt naar meer 3.5 *

PS MFEO: Als er geen regisseur aanwezig is, ga ik niet klappen.

Macmanus schreef:

PS MFEO: Als er geen regisseur aanwezig is, ga ik niet klappen.
Eindelijk een medestander. Verbaasde me vorig jaar dat na de films iedereen klapte, terwijl er geen persoon van importantie aanwezig was.

FisherKing
Massagedrag, van mensen die ook klappen als het vliegtuig geland is.

avatar van BoordAppel
FisherKing schreef:

Massagedrag, van mensen die ook klappen als het vliegtuig geland is.

Haha, dat is ook altijd zo belachelijk inderdaad. Ik ga toch ook niet klappen als ze het vuil op komen halen?

avatar van Macmanus
Weet iemand trouwens welke nummers erin deze film zaten ? Kan alleen de artiesten vinden op IMDB.

avatar van Gorro
Macmanus schreef:

Het nummer van Nick Cave was in elk geval Red Right Hand.