Büyük Adam Küçük Ask (2001)

Alternatieve titels: Hejar | Big Man, Little Love

Turkije / Griekenland / Hongarije

geregisseerd door Handan Ipekçi
met Sükran Güngör, Dilan Erçetin en Füsun Demirel

Hejar is een 5-jarig Koerdisch meisje, wiens ouders door de politie zijn omgebracht. Haar oom brengt haar naar Istanbul, zodat ze een verblijfplaats heeft bij haar tante. Ook daar doet de politie echter een inval en vermoordt iedere aanwezige. Alleen Hejar ontkomt en wordt door de buurman Rifat, een conservatieve rechter, gered. Deze rechter twijfelt of hij het meisje moet aangeven, wat zou betekenen dat ze vermoord zal worden, aangezien ze getuige is geweest van de slachtpartij. Na deze tragedie wordt de norse Rifat zich steeds meer bewust van het onrecht en het geweld tegen de Koerdische minderheid door de staat. In het begin verbiedt hij Hejar haar moedertaal te spreken, maar meer en meer raakt hij gehecht aan dit koppige kind.

avatar van Anatolia
Grote namen van het Turkse podium: (wijlen) Sükran Güngör, Füsun Demirel en Yildiz Kenter. Ook het meisje Dilan Erçetin blijkt goed te kunnen acteren.
Winnaar van de Gouden Sinaasappel op het Filmfestival van Antalya 2001. Gaat naar mijn 'Nog te zien'-lijst.

Ik heb ook gehoord dat deze film super is.

Diesel
Lijkt me niets voor mij dit.

Volgende week woensdag op de WDR, van 23:00 tot 01:00 uur. In het Turks en Koerdisch met Duitse ondertitels.

avatar van Anatolia
Queto Yurlunyur schreef:

Dat noem ik nog eens toeval Ik voeg hem toe en even later komt het op tv (wist echt van niets).

Uiteindelijk is het een tegenvaller. Er gebeurt bar weinig en bovendien gaat het me allemaal (o.a. de bekering van de norse meneer Rifat) veel te snel.
Als versiering is er dan ook nog eens een bejaardenromance tussen meneer Rifat en zijn buurvrouw bij het verhaal gevoegd: kon me echter totaal niet boeien.
Je kunt deze hele film eigenlijk zien als het gedeelte uit As Good As It Gets waarin de relatie tussen Melvin en het hondje behandeld wordt, maar dan zonder de humor en het juiste sentiment. Ja, dan hou je niet veel over natuurlijk.

Respect voor de grote namen van de acteurs en de goede bedoelingen van Handan Ipekçi, maar hoger dan 2,5* (o.a. voor het grappige gevloek van het meisje) kom ik niet.

Na Isiklar Sönmesin (Let There Be Light) en Günese Yolculuk (Journey To The Sun) dus de derde tegenvaller m.b.t. films die het Koerdische vraagstuk behandelen. Wat dat betreft is Yol van Yilmaz Güney tot nu toe ongrijpbaar gebleken.

avatar van Tun-89
heeft het überhaupt wel iets met Hongarije te maken?
zijn daar ook stukjes opgenomen of iets dergelijk?

Ik denk dat ik 'm maar eens ga huren, ben nieuwschierig geworden.