The Golden Child (1986)

Komedie / Actie

geregisseerd door Michael Ritchie
met Eddie Murphy, Charlotte Lewis en J.L. Reate

Chandler Jarrell (Eddie Murphy) is een privé-detective met een speciale gave voor het vinden van vermiste kinderen en tieners. Hij wordt benaderd door de knappe, jonge vrouw Kee Nang (Charlotte Lewis) inzake de ontvoering van 'Het Gouden Kind' (J.L. Reate). Volgens haar is Chandler 'De Uitverkorene' en is het zijn taak het kind te vinden en te beschermen. Hij gelooft hier niets van, maar de zaak komt als vanzelf weer op zijn pad en hij besluit Kee Nang toch te helpen.

avatar van Timothyvdmeer
Vermakelijke avonturenfilm. Bij Murphy denk j toch snel een platte comedy maar dat zal je hier niet zien. Avontuur wel weer...
Gewoon lekker om weg te kijken.

3*.

een geweldige film met eddy murphy.ik heb hem beste vaak gezien maar hij blijft geweldig.

avatar van riesma
Hij kan er mee door, maar bijzonder is hij niet te noemen. Echt zo'n film die een keer op een zondag voorbij komt en aangezien er verder niets op de televee is, kijk je 'm maar. Voor een redelijke tijdvuller krijgt hij een redelijke score.

avatar van Aapje81
Ik weet nog dat deze ontzettend slechte kritieken kreeg maar dat hij me ontzettend meeviel. Zeker niet de slechtste van Murphy

avatar van erik1677
Uit het gouden murphy tijdperk!
Hehehe namelijk de jaren 80.
samen met de beverly hills cop reeks en harlem nights mn favoriet van murphy.

avatar van rotjuh
Ik gaf deze film net als tip door.... kwam er achter dat ik zelf nog geen reactie had gegeven...
Topper van murphy....leuke komische en innemende fantasy film.
Een film die me niet snel zal vervelen.... 4 sterren waard hoor KIJKEN

avatar van kalehein
Ik zag "the Golden child" op het programma staan en dacht meteen aan Eddie Murphy
Ik denk dat ik deze film al een keer of 10 gezien heb en tóch was het eerste dat ik daar straks dacht: "Jah! Gelukkig is er vanavond wel iets op tv!"

Film is uit de tijd toen Murphy nog leuk was, inmiddels is hij (in min ogen) afgedwaald naar het B-segment en komt er nog maar weinig goeds uit zijn tover hoed.

Ik kan me eigenlijk niet alles voor de geest halen, het enige datik nog weet zijn de "tovenaarskunsten aan het eind... en iets met een tijger/monster???"

Goed ik zal m straks nog een keer kijken en een goede reactie geven!

dominion
Had deze film al een paar keer gezien toen ik nog klein was.
Maar was de titel ervan vergeten en toen kwam hij gister toevallig op tv.
Weet nog dat ik het toen een erg amusant filmpje vind.
Eddie Murphy vind ik wel een acteur van niks maar weet me toch altijd weer te vermaken.

De humor hier is gewoon erg leuk.
Dit werkje kan zich misschien nog wel tippen aan Coming to America maar geen een Eddie is zo goed als Beverly Hills Cop want dat blijft zijn beste werk.
Verhaaltje is ook erg leuk moet ik zeggen en best origineel.
Eddie acteert niet echt goed maar ook niet zo heel slecht en dat deed hij wel in Boomerang dat was gewoon te slecht voor woorden.
Geen bijzonder of goed filmpje maar heb me er prima mee vermaakt.

avatar van 606
Zeker wel een amusante met de nodige goed werkende Humor.
En eddie heeft altijd dat aanstekelijk lachje.
Goede sfeer en origineel verhaal.

3 sterren

avatar van DVD-T
Een film die toch wel wat overeenkomsten heeft met Big Trouble in Little China.

Laatst genoemde is wel veel leuker. Eddy Murphy is degene die de film de das om doet. Vaak probeert hij, net als in veel films waar hij in speelt, te hard om grappig te zijn en met leuke dialogen te komen. Dit werk juist averechts en vaak op de zenuwen. Jammer want als avonturenfilm had het zeker een geslaagd iets kunnen zijn. Veel fantasie en leuk spel van de andere castleden.

avatar van DragQueen
Niet de beroerdste komedie met Eddie Murphy. een aantal grappige momenten levert de film wel op. het verhaal is niet hoogstaand, maar de humor is vermakelijk. en Murphy geeft zijn rol een leuke invulling. 2,5 ster.

Meneer Bungel
Op zich niet echt een goede film, maar krijgt wel flink meerwaarde door o.a. de volgende ingrediënten: de stop motion (bv. het pepsi-blikje, en de eindscene is geweldig met een toffe comeback van the winged creature), de soundtrack, Charlotte Lewis! (keywords Imdb: Nipples Visible Through Clothing), Ratt, '80s L.A., de lompe monnik, een (helaas wel slechts bij te spaarzame vlagen) grappige Murphy, vervreemdende elementen (bv. de 'droom' in front of a live studio audience), wat leuke gevechten en het sympathieke gouden ventje.

-edit- nu het zo op een rijtje staat, valt me op dat het gebrek aan grappige (oftewel het falen van de grappig bedoelde) momenten met Murphy eigenlijk het grootste manco is. En toch: -/edit-

Ik gooi er een halfje bij op; 3,0* ---> 3,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voorbode van familiefilms.

Eddie Murphy kon tijdens zijn hoogtijdagen bijna overal mee wegkomen en dus ook met deze ietwat mislukte avonturenfilm. De inmiddels gedateerde effecten en humor doen de film echter de das niet geheel om en de eighties sfeer smaakt nog steeds. Wat echter vooral opvalt zijn de schaamteloos gekopieerde successcènes uit 48 HRS. Zo komen de ‘walkmanmeezinger’ en de ‘badge bluff-scene’ gewoon gerecycled voorbij. Murphy’s aanstekelijke lachje wordt er verder niet veel minder van, maar het op de gehele familie gerichte ‘The Golden Child’ is alvast een voorbode van het later volledig inzakken van de ster zijn veelbelovende filmcarrière.

Redelijk.

avatar van René8
Komt nogal prutserig over vind ik, maar wat de film echt doet mislukken is de muziek. Of de blikken kakafonie die daarvoor door wil gaan.

avatar van StevenMighty
Leuke komische avonturenfilm om nog eens terug te zien.

In die tijd vond ik het een iets minder genre om Eddie Murphy in te zien spelen, maar nu ik hem nog eens zag past hij er toch wel erg goed in.

Geen hoogstaande film en de effecten van die tijd zijn wat gedateerd, maar in zn geheel nog steeds vermakelijk en boeiend om nog eens te kijken.

3 sterren

avatar van mnrk
So, I gotta go to Tibet, because I'm the Chosen One. Why can't anybody choose me to go to the Bahamas?

Gewoon een vermakelijke komedie van Michael Ritchie...

Het verhaal is in orde en alles kijkt gewoon lekker weg waardoor de film leuk blijft om naar te kijken...

Eddie Murphy is op zijn plaats in deze film (zijn aanstekelijke lach is weer van de partij) en zorgt weer voor leuke momenten en hij wordt bijgestaan door de charmante Charlotte Lewis

avatar van frolunda
Een hoop rare mumbo jumbo,hoe kwam Murphy er eigenlijk bij om toen deze film te maken.Niet best,dan was het een beetje vergelijkbare Big trouble in little China tien keer beter.Trouwens Ritchie liet een jaar eerder met Fletch zien dat ook hij beter kan/kon.

avatar van Filmkriebel
Film die probeerde mee te liften op het succes van de grote avonturenfilms uit de jaren '80 maar daar amper in slaagt. Aan grapjas Murphy ligt het in ieder geval niet en het nerveuze ondeugende typetje uit Beverly Hills Cop en Trading Places is helemaal terug. Dit zorgt voor wat gegniffel, maar verder dan dit reikte de humor niet. Ook het erg voorspelbare verhaal en dito verplicht romantisch nummertje met dan nog eens matige special effects zorgden voor een in mijn ogen matig spektakel.

leuke film.heb me wel vermaakt.hij was wel lachen.

avatar van PEN15
Eddie Murphy is the unfunny one.

Mislukte film, als je de bewetenswaardigheden ontdekt hoe dit uiteindelijk had kunnen wezen, maar die dat financieel dan weer absoluut niet was. Haalde meer dan 3x het geinvesteerde bedrag van 25m terug. Het zou me weinig verbazen als dat grotendeels dankzij de razend popluaire Edward Regan Murphy in de tachtiger jaren was.

Het lijkt dan ook meer om hem te draaien dan om het verhaal dat elke keer als iets veelbelovend wordt nergens naar toe gaat. Met een ontvoerd kind dat over toverkrachten beschikt en een queeste naar een heilige dolk helemaal in Kathmandu dat is op papier een garantie voor sensatie en spektakel!!

..zou je in eerste instantie zeggen

Er gebeurt bar weinig in Nepal en de manier waarop werd geslaagd voor de test is een gigantische teleurstelling.

Alleen het dansende colablikje is vet.

En een paar klassieke old-skool fantasy effecten. Hier hadden ze veel meer mee mogen doen.
Wie weet hoe het geworden was als Mel Gibson de hoofdrol zou hebben gehad of George Miller/ Carpenter de regie in handen kregen; volgens imdb is het alleen maar komedie geworden nadat die botte besnorde grappenmakende homey uit Brooklyn de rol kreeg...

zonde

Trouwens, in het vinden van kinderen is hij inderdaad verdomd handig. Hij heeft er al negen bij vijf verschillende vrouwen gevonden met die grote gave van hem!