Casanova's Big Night (1954)

Alternatieve titel: Mr. Casanova

Komedie / Muziek

geregisseerd door Norman Z. McLeod
met Bob Hope, Joan Fontaine en Audrey Dalton

Kleermaker Pippo Popolino wordt door de hertogin van Genua ingehuurd om de betrouwbaarheid van haar aanstaande schoondochter Elena op de proef te stellen. De hertogin stelt hem een grote beloning in het vooruitzicht, mits hij zijn taak goed weet te volbrengen. Pippo houdt zijn dekmantel als Casanova geheim totdat hij ziet dat het verloofde paar echt verliefd is. Maar de slechte doge van Venetië ontdekt het bedrog en gebruikt de Casanova-dekmantel voor zijn eigen plannetjes. Pippo moet alle zeilen bijzetten om Elena te kunnen beschermen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Bob Hope doet het weer erg leuk in deze film! Jammer dat het rolletje van Vincent Price maar kort was.
De aankleding is ook erg sfeervol en mooi trouwens, zeker de moeite waard om mee te pakken!

avatar van mrklm
Een jaar voor het meesterlijke The Court Jester met Danny Kaye [nummer 3 in mijn persoonlijk Top 50] verscheen dit soortgelijke vehikel voor Bob Hope. Hope speelt hier een lafhartige romanticus, die gedwongen wordt zich voor te doen als Casanova, de hartendief die briljant is met een zwaard. Het zal geen verrassing zijn dat 'm dat niet goed af gaat, maar met de hulp van Joan Fontaine [erg goed in een voor haar ongebruikelijke komische rol] komt het uiteindelijk natuurlijk op zeer vermakelijke wijze prima op zijn pootjes terecht, ook al moet hij het [net als Danny Kaye in The Court Jester] opnemen tegen Basil Rathbone, zelf een meester met de degen. Topvermaak, maar meer gericht op de [geslaagde] Bob Hope-formule en daardoor minder verrassend dan het sublieme The Court Jester. Absoluut één van de beste films van Hope zonder zijn maatje Bing Crosby.