Nuremberg (2000)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Oorlog
179 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Yves Simoneau
met Alec Baldwin, Christopher Plummer en Brian Cox

Mei 1945: De Tweede Wereldoorlog is voorbij, Nazi-Duitsland is verslagen en Hitler heeft zelfmoord gepleegd in zijn bunker te Berlijn. Terwijl de wereld roept om gerechtigheid, tracht de Amerikaanse rechter Robert Jackson, het 'proces van de eeuw' in goede banen te leiden. In Nuremberg wordt een tribunaal opgericht, waar vierentwintig Nazi's terecht staan voor hun misdaden tijdens de oorlog.

avatar van Lonesome Crow
Zeer vlakke verfilming, de echte oorlogsbeelden komen ineens uit de lucht vallen en staan in rauw contrast met de amateuristische uitvoering van het scenario.

Had een indringende beklemmende film kunnen zijn, het werd prutswerk.
Brian Cox is de enige die een goede acteerpresatie neerzet.

avatar van nachtschade
ijzersterke film met een aantal vlijmscherpe dialogen. Geven m.i. een goed inzicht in nazi-ideologie. Als rechtbankdrama zeer geslaagd.

Uitstekende film over een van de meest beroemde rechtszaken ooit.
Nog niet zo lang geleden heb ik een semi-documentaire gezien over hetzelfde onderwerp, en aan de hand van die documentaire weet je dat ook deze film wel degelijk gebaseerd is op feiten.
Wat de rollen betreft, Alec Baldwin is hier uitstekend, en voor mij is dit zijn beste rol die ik ooit van hem heb gezien.
En Brian Cox geeft op een onnavolgbare wijze gestalte aan Hermann Göring, ook een van de betere rollen.
Wat betreft het verhaal kan ik kort zijn, iedereen weet wel waarover dit gaat, en het is een film die je nog lang zal nablijven, vooral de scènes die handelen over de concentratiekampen.
Deze film moet je, eventueel samen met de docu, gezien hebben.

Tarkus schreef:
Uitstekende film over een van de meest beroemde rechtszaken ooit.
Deze film moet je, eventueel samen met de docu, gezien hebben.

Herstelde link Docu

Grijpt je naar de strot. Baldwin speelt nier maar is het, emoties en al.

Een zeer degelijke geschiedenisverfilming die, ondanks zijn lange duurtijd, nergens gaat vervelen. Dit mede dankzij het goede acteerwerk, onder meer van Brian Cox.

avatar van RuudC
Het beruchte tribunaal va Neurenberg is een hoofdstuk dat ik als kind steevast oversloeg in de boeken over de tweede wereldoorlog. Ik had veel liever de verhalen over de blitzkrieg in 1940, Stalingrad, Midway, Noord-Afrika, D-Day en ga zo maar door. Rechtszaken interesseren me nauwelijks, ook nu. Het tribunaal van Neurenberg is de officiële afwikkeling van de tweede wereldoorlog. De miniserie kan ook wel als zodanig beschouwd worden. Oorlogshandelingen komen nauwelijks aan bod, maar toch is het een zeer interessant document, omdat het grotendeels de holocaust behandelt. Allerminst saai, omdat de aanloop naar de processen en het verloop ervan heel overtuigend gebracht worden. De vertelwijze is ontzettend interessant.

Behalve dat verschrikkelijke verleden, grijpt de maker ook de kans aan om bepaalde nazi kopstukken in de spotlights te zetten. Wat dat betreft mijn respect om (eindelijk) Hermann Göring eens te zien als een intelligente man en een charmeur, in plaats van de dikke lachzak dat niets anders kan doen dan kinderachtig applaudisseren naar zijn vliegtuigjes. Zonder twijfel de beste rol die ik tot nu toe gezien heb van Brian Cox. Grappig dat hij niet eens de moeite neemt om iets aan zijn Schots accent te doen, maar ergens werkt het wel. Erg indrukwekkend is de verklaring van Rudolf Höss, kampcommandant van Auschwitz, die ijskoud, maar tot in detail, uitlegt hoe hij op het idee gekomen is om Zyklon B te gebruiken en hoe hij ervoor gezorgd heeft dat er dagelijks 2000 joden vergast konden worden.

Het Neurenbergproces zegt veel over de aard van de mens. Göring legt de vinger soms erg nauwkeurig op de zere plek, wanneer hij vertelt dat antisemitisme eigenlijk niet afwijkt van de rechten van de zwarte mens in de Verenigde Staten. Hoe verschrikkelijk het lot van de joden ook is geweest (de getoonde authentieke beelden uit de concentratiekampen geven dat eens te meer aan), de manier waarop sommige getuigenissen worden gebracht, roept ergens (al blijft het weinig) begrip op voor hun daden. Wat ik ermee wil zeggen, is dat het moeilijk is om aan te geven wie de schuldige is: De dader, de bevelhebber, of wellicht het volk dat (van jongs af aan) rassenhaat met de paplepel ingegoten krijgt. Misschien geschiedenis zelf wel. Dit is verplichte kost.

Ik heb deze film al een aantal jaren in mijn collectie en ik kijk hem zeker een keer in het half jaar. Alec Baldwin is hier meesterlijk in zijn rol als Justice Jackson en Brian Cox zet een griezelig menselijke Goering hier mee neer. Ondanks dat dit een Tv film is, een hele goed film met een sterke cast. Het enige minpunt was de rol van zijn secretaresse waar hij een beginnende verhouding mee had. Een goede actrice en ze speelt niet slecht maar voor mijn heeft ze geen toegevoegde waarde aan het verhaal.

Een kleine maar ijzigwekkende rol van Colm Feore als Rudolph Hoss, I heb hem slechte mannen zien spelen maar deze rol gaf me echt kippenvel.

Het moosite vind ik nog het verbale gevecht tussen Jackson and Goering, de eerste keer gaat Jackson volledig de mist in maar hij hersteld zich en het tweede verhoor is echt zo emotioneel dat was echt heel goed geacteerd.

Natuurlijk zijn de echte beelden uit de film over de concentratiekampen helemaal hartverscheurend. Een hele goede film om te kijken als je van rechtbank drama houd.

avatar van Mark15
Een redelijke miniserie, maar het had meer inhoudelijk op de materie in mogen gaan. De liefdesaffaire tussen de hoofdrolspeler en zijn secretaresse, en het niet bijster interessante opknappen van het gerechtsgebouw kun je als kijker makkelijk missen. Het schrappen van die onzin alleen zou al 50 minuten aan filmtijd opleveren waarin bijvoorbeeld wat meer getuigen getoond konden worden, of waarin meer diepte aan de verschillende spelers gegeven kon worden. Op Göring en Speer na blijven de verdachten en hun misdaden namelijk redelijk onbekend voor de kijker, terwijl personen als Kaltenbrunner en von Ribbentrop toch mogelijkheden bieden in een verfilming als deze.

avatar van brymj
Goring, een doortrapte schurk tot het bittere einde

Uitstekende mini-serie over het oorlogsproces in Nuremberg direct na de Tweede Wereldoorlog. Een boeiende film over het proces van de eeuw die zeker aangrijpend is en een aantal sterke rechtbank-scenes bevat (ook ten verdienste van de cast). De film weet zich redelijk goed te focussen op een aantal belangrijke aspecten omtrent dit proces.

avatar van the new guy
Ongelooflijk interessant verhaal. Maar het verdient in mijn ogen echt een betere verfilming. Die jaren 60 versie schijnt stukken beter te zijn, maar ik wil best een betere moderne versie zien. De makers proberen elk facet te behandelen, maar raken zo alleen bij alles de oppervlakte, nergens word je echt meegesleept in de emoties die bij een karakter of verhaallijn horen.

avatar van Elchapo
Aangrijpend en sterk geacteerd van Baldwin.4 stars.

avatar van Lovelyboy
Zeer onderhoudend en boeiende serie/film. Een ongekend stukje geschiedenis dat je eigenlijk gezien moet hebben alleen al om te weten wat er in de wereld allemaal gebeurt is. Doch ondanks zijn lengte en de vele dialogen wordt de film nooit zo saai of slaapverwekkend dat je hem niet in één keer uit kan zien. Bovendien bevat het geheel een prima balans tussen een zekere luchtigheid, drama, en ook wel een beetje spanning. Ook prima gewerkt met oude beelden en natuurlijk de beruchte film die men tijdens het proces liet zien. Hier en daar wordt aardig aan de sfeer gewerkt in de rechtszaal met de nodige dreigende muziek. Alles keurig in balans. Zo zie ik Baldwin absoluut niet als iemand die een dergelijke zware rol kan dragen maar aangezien de goede balans en zijn natuurlijke charisma doet hij het prima. Brian Cox steelt echter de show met zijn vertolking van de flamboyante, praatzieke, inpalmerige, stemmingsmaker Goering. Hoewel hij in die zin er qua gezicht niet bijzonder op lijkt zal hij er qua karakter niet ver naast gezeten hebben. Geweldige rol in die zin.

Ohw...en altijd prettig om Jill Hennessy te zien.