• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.678 stemmen

13 Frightened Girls (1963)

Avontuur / Thriller | 89 minuten

Genre: Avontuur / Thriller

Geregisseerd door: William Castle

Met onder meer: Murray Hamilton en Joyce Taylor

IMDb beoordeling: 5,2 (868)

Gesproken taal: Engels

Plot 13 Frightened Girls

"The big fright! The eerie sight!"

Dertien meisjes van een Zwitserse kostschool gaan op vakantie, maar raken voortdurend in de problemen. Vooral de knappe Candace Hull lijkt problemen aan te trekken en dreigt zelfs een diplomatieke rel te veroorzaken, als ze per ongeluk het lijk van een Russische spion ontdekt.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van alexspyforever

alexspyforever

William Castle heeft altijd wel interessante concepten. Ook deze waarbij een 16-jarig meisje genaamd Candy voor James Bond gaat spelen. Gezien ze er nogal schattig uitziet is ze eerder een Nancy Drew type. Het probleem is dat er eigenlijk niet genoeg scènes zijn waarin onze heldin ook daadwerkelijk in actie schiet. Dat ze dan niet te vatten bleek was ook vaak te wijten aan geluk. Nu goed zij was wel een boeiend personage samen met het Chinese meisje Mai-Ling in een verhaal met saai plot en voor de rest kleurloze personages. Waarom 13 Frightened Girls wel dat zijn blijkbaar de andere studentes (van evenveel verschillende nationaliteiten) van de kostschool die eigenlijk vooral achtergrondfiguren zijn. Blijkbaar kregen de vertegenwoordigde landen allemaal een andere intro te zien dat zich focuste op het betreffende meisje. Dus toch ergens een gimmick. Een thriller ja maar dan nogal van Disney niveau. Candy (Kathy Dunn) deed me erg denken aan Hayley Mills in haar jonge jaren.

avatar van joolstein

joolstein

Oké, goed zal het allemaal wel niet goed zijn(menig Engelse review is negatief) maar ik heb zeer genoten van dit familievriendelijke avontuur over Candace "Candy" Hull die als dochter van een diplomaat voor spion gaat spelen. Nu doet de film redelijk Disney-achtige aan maar heeft het dankzij regisseur William Castle wel een scherp randje doordat er met een dood lichaam wordt gezeuld en er zelfs bloed te zien was. Het moet daarom ook best lastig geweest om dit te slijten. In 1963 was dit waarschijnlijk te gewaagd voor stoere tienermeisjesfilm en ook de reputatie als horrorfilm-regisseur zal menigeen op het verkeerde been gezet hebben. Toch vind ik het een heerlijke film met een overtuigende Kathy Dunn die als een echte Nancy Drew het ene naar het andere geheim ontmaskerd. Let wel de film draait meer om het meisje Candy en in minder mate om haar spionage-praktijken. Daarnaast stond de wereld niet stil, terwijl er hier nogal wat koude-oorlog humor en propaganda langs kwam. Het meisje uit 'het 'Rode gevaar' China, noemt het meisje uit de Sovjet-Unie bv. kameraad. De titel duidt ook op die dertien kostschool-meisje/ vriendinnen, die alle een vader hebben werken bij een ambassade van een ander land. Deze meisje waren dan ook de gimmick van de film, (elke Castle-film vanaf 1958 bezit er één) er was namelijk een opzienbarende internationaal zoektocht naar de mooiste meisjes uit de wereld, die dan een rol in de film kregen. Zoals ik al aangaf is het gedeeltelijk een spionagethriller en gedeeltelijk een tiener(komedie) film, dit maakt de film zeker niet geliefd! Je moet echt dit soort films leuk vinden om het ook goed te vinden.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Ik kan me toch vinden in de recensie vinden van joolstein. Nu dat ik de film heb herzien en ook in zijn volledigheid heb gezien kan ik deze ook meer waarderen. Het mag dan inderdaad een hoog familiefilm gehalte hebben, het is bij momenten toch scherp en erg spannend. Het is geen horror, dus ik kan en zal deze ook niet registreren voor de horrorchallenge. Ik had eigenlijk Strait-Jacket moeten herzien maar ik had geen zin in Joan Crawford. Kathy Dunn is een leuke, frisse verschijning die haar rol van jonge Jane Bond met veel lef en stijl speelt. Jammer dat ze 2 jaar later al stopte met acteren.

Misschien was ze dan toch zoals de andere meisjes op looks verkozen zoals joolstein beweert.

Ik heb de film bekeken met de introductie en aflsuiter van William Castle. Kennelijk kreeg eenieder die de film in de bios ging kijken "onder de titel The Candy Web een danger card. Wie deze kaart na het zien van de film vochtig maakte en het woord 'danger' zag verschijnen mocht een prijs gaan ophalen.