• 8.985.835 stemmen

Ontwikkeld door: Stephen King

Met: Nancy Travis, Matt Keeslar en Kimberly J. Brown

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Datum van release: zondag 27 januari 2002

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot Rose Red

Docente/ psychologe Joyce Reardon is geobsedeerd door het indrukwekkend grote huis Rose Red. Naar verluidt hebben zich onverklaarbare zaken voorgedaan in het huis, maar sinds het huis is afgesloten is het er rustig. Zij verzamelt, geheel tegen de wil van de universiteit en professor Miller, gefinancierd uit eigen middelen een groep paranormale mensen bij elkaar om een onderzoek te doen naar Rose Red. Haar vriend, Steve Rimbauer, is de laatst overgebleven erfgenaam van Rose Red. Zijn oma Ellen Rimbauer is onder verdachte omstandigheden verdwenen. Ieder van de groep heeft een specifieke paranormale eigenschap, maar met het autistische meisje Annie Wheaton hoopt Joyce het spookhuis weer tot leven te krijgen.

27 januari 2002 (1 uur en 30 minuten)

Professor Reardon verzamelt een team paranormaal begaafden om de paranormale activiteiten in Rose Red in Seattle te onderzoeken. Wanneer ze bij het landhuis aankomen, gebeuren er onverklaarbare zaken en beginnen ze een deel van het mysterie te ontdekken dat het landhuis omringt.

28 januari 2002 (1 uur en 20 minuten)

Het team van onderzoekers ervaart bizarre visioenen en akelige dromen, die hen intimideren tijdens de eerste dagen van het onderzoek naar de achtergronden van het landhuis. Ze krijgen ook een rusteloze nacht vol angstaanjagende dromen.

29 januari 2002 (1 uur en 25 minuten)

Het team confronteert de geesten die rondwaren in het landhuis. Het mysterie over wat er werkelijk gebeurd is, wordt eindelijk onthuld. Zal de groep in staat zijn om levend het landhuis te verlaten?

Prof. Joyce Reardon

Victor Kandinsky

Kevin Bollinger

April Rimbauer

avatar van renzoroy_mm

1 van de beste haunted house series ooit . Zoiets had ik eigenlijk ook verwacht van Haunting of Hill House. Special effects zijn wat gedateerd, maar de storytelling is geweldig, vooral over het verleden van het huis en Ellen Rimbauer. 1 van de beste King films/series ooit gemaakt.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

renzoroy_mm schreef:

Helemaal mee eens. Heb op het puntje mijn stoel gezetten. Wat een top productie.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Voor mij redelijk onbekend King verhaal, maar dat bleek achteraf logisch toen ik opzoek ging naar de oorsprong. Het boek is namelijk ook niet van King, hij heeft het script geschreven. De bron is een 'lost footage' achtige dagboek geschreven door ene Ridley Pearson die hiermee wel mijn aandacht getrokken heeft.

Degelijk maar langzaam, kenmerkend uiteraard voor een miniserie, gaat de serie van start en wordt de toch wel interessante geschiedenis van Rose Red uitgelegd waar ook een beetje een hiaat zit. Want, zo legt Joyce uit, beginnen de incidenten al bij de eerste bouwwerkzaamheden waarop de conclusie valt dat de grond zelf de mensen gek maakt. Iets dat vervolgens totaal niet meer tersprake komt of uitgezocht wordt. Tevens vind ik het bijzonder dat je iemand als Annie, zo gezegd autistisch, bij een dergelijk project betrekt. Iemand die in die zin niet te bereiken noch te controleren valt of voor rede vatbaar is. Het mag de pret niet drukken want het begin is prima en vooral moederskindje Emery is kostelijk en goed geacteerd.

Eenmaal in het huis, en tijdens de eerste nacht, verandert de toon van de paranormale gebeurtenissen langzaam van 'toevallig' dicht waaiende deuren en geluiden naar wel ernstige en bedreigende verschijningen. Het sfeertje is dan zo nu en dan prima te noemen en het is de vraag wat er nog allemaal gaat gebeuren. Uiteraard loopt het richting het einde volledig in het honderd en vertoont het veel gelijkenissen met Jan de Bont zijn The Haunting. Goed te benoemen is uiteraard het huis zelf nog die er interessant uitziet volgens de Urbex fotograaf in mij, zijn de decors natuurlijk fantastisch en is de cast prima met Kevin Tighe, Julian Sands en vind ik Matt Ross erg goed als Emery Waterman.

Minder is de lengte waarin sommige dingen zichafspelen en oprekken zoals de in de tuin rondrennende Professor Dukes en mevrouw Waterman. Of de flashbacks van de jonge Rimbaugh. Dan is Nancy Travis, leuk voor het oog, op een bepaald moment een zekere irritatie aan het worden met haar grijns als er weer wat gebeurt. Ik snap dat de vrouw onder druk staat om met bewijs te komen en zich daarom in de zaak vastbijt, toch verder komen dan vrolijk lachen als er weer iets gebeurt komt ze niet, alsof er geen enkel besef is wat er gebeurt. Dit zou vertaalt kunnen worden als zijnde dat karakter Joyce doordraait wat goed mogelijk is, maar dit is Travis niet bij machte te brengen als actrice. Dan Lynsky waar ik ook al nooit zo erg fan van ben die zich niet anders op kan stellen als hysterisch en altijd maar roept Annie niet doen, iets te ver doorgevoerd. Was dan thuis gebleven, want wat kom je daar anders doen dan. Om als laatste puntje van kritiek hoe er eerst afgesproken wordt dat niemand alleen aan de wandel gaat, toch liggen mensen vervolgens alleen te slapen of gaan aan de wandel. Neem Kathy, God is bij me, die laten ze zomaar alleen naar de keuken laten gaan. Tja, het zal het huis zijn, maar eerlijk gezegd snap ik dat allemaal niet zo.

Het zijn details binnen een miniserie die gewoon leuk voor een keer te noemen is, en vooral aardige momenten heeft, maar ook regelmatig sleept en toch fasen in dialoog, acteren en al gehele opbouw heeft die verre van super zijn. Zoals gezegd leuk voor, een keer, een beetje een kruising tussen The Haunting, The Shining en Then There We're None en vooral leuk voor een keer. Maar dat is het dan ook wel.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Degelijk verhaal, maar enorm slechte en gedateerde cgi effects met daar bovenop de meest irritante personages ooit gezien in een film/serie, vooral Emery en zijn moeder...niet te doen.