Both Ends Burning (2004)

Nederland
Drama / Horror

geregisseerd door Edwin Brienen
met Bart Klever, Esther Eva Verkaaik en Eva Dorrepaal

'Both Ends Burning' onderzoekt de schaduwkant van relaties. Raina (Verkaaik) begint een relatie met de gekwelde Nick (Klever). Tederheid en geweld, liefde en seks, lopen naadloos in elkaar over. Isabelle (Dorrepaal) zit vastgeroest in een mechanisch huwelijk. Haar man verlaten is geen optie, buiten is de hel van de realiteit. De vrouwen komen elkaar tegen in een kerk. Fysiek contact begint als een liefkozing, maar slaat om in een agressie die iedere overgebleven structuur onderuit haalt.

Is Brienen de Nl versie van Haneke, Fassbinder, Pasolini of Herschel Lewis? Niets van dit alles. Er is er maar 1 die films aflevert die schockeren, manipuleren, provoceren, vibreren en enthousmeren zoals alleen hij dat kan. Noem het pulp, wangedrocht, wegwerpshit.. hij zal erom lachen...
Nu te koop via: www.filmfreaks.nl

avatar van sinterklaas
Tweede film die ik van Edwin Brienen heb gezien en vond deze toch ietsje serieuzer, realistischer en beter dan Terrorama.Terrorama was zowieso al niet serieus. Both ends Burning daarintegen was ondanks het voor een krats is gemaakt een pareltje. Alles is ook in zwart-wit gefilm en moet het weg hebben van een jaren 50 film. Het sfeertje zit er ook erg goed in en het acteerwerk vond ik ook fantastisch. Bart Klever (verder niet veel van gehoord) is toch echt de uitschieter, zo ook Esther Eva Verkaik en Eva Dorrepaal (die de hele film trouwens helemaal niks zegt en alleen maar frustratie en ellende uitstraalt en door Amsterdam zwerft) De film bevat ook mooie decors btw. Met ook vaak mooie achtergrond muziek waarvan dat vrolijke liedje in het begin. Was die nou niet van Edwin Brienen zelf want hij schijnt ook zanger te wezen.

Film lijkt in het begin meer op een blik in het dagelijks leven, hoe extreem het soms ook kon zijn. Hier draait het zoals in Terrorama ook niet alleen om sex, vloeken, schelden en geweld maar ook meer om het extreme blik op slechte relaties die tot het uiterste drijven. De film wisseld af van de scenes met Nick en Rianna en Eva Dorrepaal als Issabelle die door de stad zwerft om der man te ontvluchten die haar gek maakt. Die scene in het park met die kale man dertussen vond ik trouwens wel grappig. Verder kreeg ik trouwens wel de rillingen van de scenes op de manier waarop Issabella der man neersteekt, vooral die muziek derbij, en dat ze der eigen later in der gezicht snijd. Met die blik derbij Zag er toch wel freaky uit.

Die scene in het Kamasutra huis vond ik op een een of andere manier wel een afknappertje.

En die scene in de kerk was dan toch wel weer een belangrijk moment in de film vond ik. Waarbij de twee gesloopte vrouwen elkaar ondmoeten en op die manier de beide kanten beginnen te branden.

Weer een zeer geslaagde film van Brienen. Toch wel weer een hoogdepunt vind ik. Dat Brienen dan van zo'n klein bedrag eigenlijk een film in elkaar zet die verdacht veel weg kan hebben van een klassieker. De film is gewoon zeer mooi gemaakt: Zeer goede acteurs, Mooie achtergronden en sfeer, schitterende en verrassende momenten, mooie soundtracks en achtergrond geluiden en dat allemaal erg fraai gefilmt in zwart-wit waarbij het zoals gezegt toch een beetje lijkt op een jaren 40/50/60 klassieker. De term horror vind ik trouwens een ietsiepietsie overdreven maarja, des te meer mensen daardoor in deze film geintereseert raken, des te beter dat deze parel bekender en populairder word.

Toch weer eens wat anders. Prachtfilm.

robertus65
De meester van de wansmaak laat dit keer wat minder plas/poep of sexscénes zien dan anders, maar het blijft een wanproduct met flarden van beelden zonder een duidelijk verhaal en vreselijke muziek.