Aliens of the Deep (2005)

Documentaire
47 minuten (IMAX version) / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door James Cameron en Steven Quale
met Kevin Hand, Pamela Conrad en Maya Tolstoy

Voor deze documentaire werkte de bekende regisseur James Cameron samen met wetenschappers van NASA om hydrothermale bronnen in de Atlantische en Stille Oceaan te onderzoeken. Samen dalen ze in een speciale onderzeeër af naar enorme dieptes om daar de wonderbaarlijke flora en fauna te filmen.

Justice4All
Ik vind het best jammer dat James Cameron laatste tijd geen speelfilms meer heeft geregisseerd. Hopen dat het wel in de toekomst gebeurd.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Inderdaad, ik zou hem ook graag weer producties zien maken als Terminator of Titanic. Aan de andere kant, Ghost of the Abyss was best geinig en dit ziet er ook wel redelijk interessant uit.

Chainsaw schreef:

avatar van bioscoopzaal
Opvallend dat hij in zijn twee documentaires telkens terugverwijst naar titels van zijn eerdere speelfilms.

Ghosts of the Abyss
Aliens of the Deep.

Even geen verse inspiratie, James?

Daarbij lijken ze ook nog eens over hetzelfde te gaan, gezien de titels.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
mister blonde schreef:
dat zijn allebei toch ook spektakel films? daar is hij i.i.g. het best in...

Precies, daarom zeg ik ook : Ik zou graag zien dat hij zich weer met zo'n project zou gaan bemoeien ...

Chainsaw schreef:

my bad. ik dacht dat Justice speelfilms als in ´serieuze drama´s ´ bedoelde.

Is dit nu puur docu, of is er ook een verhaal ingebracht...ik vond de trailer nogal onduidelijk.

avatar van davidov
mister blonde schreef:
dat zijn allebei toch ook spektakel films? daar is hij i.i.g. het best in...

Volgens mij durft of wil hij er niet meer aan beginnnen, Titanic was niet de eerste keer dat hij dik over het budget heen ging (kan zich vaak niet inhouden, alles moet groter, beter....en perfect) en al het gezeik van de producers op zn kop kreeg...Volgens mij had ik ooit gelezen dat het hem zoveel stress gaf dat hij had gezworen nooit meer een grote bluckbuster te willen maken..

meh...

avatar van james_cameron
Ik ben eindelijk weer bezig met een nieuwe SF-film: Battle Angel.

avatar van Edie
james_cameron schreef:
Ik ben eindelijk weer bezig met een nieuwe SF-film: Battle Angel.

En maarliefst 200 Miljoen budget http://www.moviemeter.nl/images/smilies/icon_cheer.gif

Ik kijk wel uit ernaar...

avatar van james_cameron
Helaas niet een van mijn beste films dit. Voor de dvd heb ik de speelduur verdubbeld naar 97 minuten, maar het blijft behelpen. Een aantal mooie shots, vooral onderwater, maar de docu zwalkt alle kanten uit en heeft meer dan eens een te hoog Disney-gehalte.

avatar van moviefreak#1
Met afstand de beste (en vooral ook interressantste) documentaire die ik dit jaar heb gezien. Prachtige onderwaterfootage aangevuld met theorieën van wetenschappers over het leven onder water en ook over eventueel leven op andere planeten (Mars of de maan Europa). Geweldig, ik kan niet anders zeggen. 4,5 *

bioscoopzaal schreef:

Ik vind het heel corny, die titels.

What's next? True Lies from the Ocean?

avatar van ThaMovieVoter
Ik vond em zwaar tegenvallen. Deze documentaire is duidelijk gericht op kinderen, en daarom ook typisch disney. Te weinig mooie beelden, en teveel gepraat, wat op ten duur erg saai begon te worden. Op een gegeven moment begon ik ook met verder spoelen, hopend op een aantal indrukwekkende shots, maar die bleven helaas uit. Earth is voor mij momenteel toch echt de maatstaaf. 2.5 *

ThaMovieVoter schreef:

Mee eens, alhoewel ik het best interessant vond!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Cameron's dure hobby.

Tussen de blockbusters door maakt 's werelds meest succesvolle regisseur graag documentaires. Of beter gezegd, filmt hij zichzelf droogneukend met dure waterspeeltjes. James vindt namelijk dat als je reut met zinkende bootjes maakt, je er zelf in het echt ook even achterna moet duiken. Wat anders te doen met al die miljarden? Mooi excuus ook om niet al te veel na te denken over jezelf.

Wat de kijker wordt voorgeschoteld is geen feest. De meest dure gadgets, camera's en onderzeërs komen er aan te pas om de regisseur zijn droom te doen verwezenlijken. Overigens wel onder het motto de aarde te dienen, want James is niet enkel en alleen in de wieg gelegd om DiCaprio's pensioen veilig te stellen. Ben je mal.

De crew die de bebaarde filmmaker om zich heen heeft verzamelt bestaat uit geile ja-knikkers die tijdens het sporadisch aanschouwen van een echt dier stoere dingen roepen als 'Holy Pancakes Batman!". Zelfs in de docu's van James wordt niet gevloekt of gescheten.

Het meest vervelende, naast de dodelijke saaiheid en afstandelijkheid waarmee dit onnodige werk gepaard gaat, is het ontbreken van de aliens zelf. Meer dan drie vissen en een garnaal zat er blijkbaar niet in. Wel heel veel Cameron en zijn geforceerd enthousiaste crew gladde dicipelen. En natuurlijk CGI, want James zou James niet zijn als... Precies. En zo wordt een en ander aangedikt met special effects, met als dieptepunt het einde. Al biedt dat wel het fijne gevoel dat deze flauwe docu eindelijk afgelopen is.

Binnen dit genre is er zoveel beter werk gemaakt. Al reist het vermoeden dat dit niet de laatste waterdocu is die de regisseur op ons af zal doen vuren. Één baard maakt echter nog geen Cousteau.

Matig.

avatar van SnakeDoc
Een werkje van dhr. Cameron die ik nog altijd is moest zien. Ben over het algemeen zeer te spreken over zijn films dus had nog redelijke hoge verwachtingen.

Toch viel deze documentaire mij wat tegen. Had vooral het idee dat dit voor alle opvarende één groot snoep reisje was!

Er werd veel geluld over hoe belangrijker alles wel niet was, maar veel meer dan slechts een paar bijzondere wezens zien wij als kijker niet.
Van een simpel stukje steen of een krabbetje raak ik als kijker ook niet echt geboeid.

Deze documentaire valt helemaal in het niets in vergelijking met 'Ghosts of the Abyss'. Die documentaire is vele malen interessanter maar vooral ook mooier!
Ik had hier het gevoel alsof ik een dagje mee uit was met James en een paar aanhangers. Leuk, maar niet bijzonder!

Een mooi vertelde docu maar zoals velen hier onder mij al vertelde, veel krijgen we zeker niet te zien. Wat onderzeese krabben en enkele vissen. Buiten de niet al te bijzondere aliens heb ik deze toch makkelijk uitgekeken door de manier dat het verteld is en in elkaar is gestoken. 2,5*

Matig.

Ik heb het niet zo op natuurdocus, maar voor wat onderwaterpret ben ik meestal wel te vinden. Toch beantwoord deze film niet helemaal aan de standaarden. Wie hoopt een rijke onderwaterfauna te zien komt redelijk bedrogen uit. Er zitten een paar leuke beestjes in, maar niet wat je van een docu van 90+ minuten verwacht.

Verder een hoop gedoe over garnalen, krabben en warm water. Vanuit een wetenschappelijk perspectief redelijk boeiend, maar echt interessant wordt het niet verteld. Verder vond ik het gezemel over leven buiten Aarde niet al te best. Flauwe CG modelletjes en een hoop gedroom dat op weinig gebaseerd lijkt.

Werd verder ook aardig moe van de overenthusaiste crew. Alles is amazing en fantastic, lekker opgeblazen Amerikaans dus. Nu zal het voor de mensen aanwezig ook wel leuk geweest zijn, maar de docu is naar mijn mening toch iets te blij. Zelfs tegenslagen worden aangewend om wat moralistische lesjes aan op te hangen.

Zitten boeiende momenten in, maar als docu zelf niet echt geslaagd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben gek op de films van James Cameron. Mijn nummer 1 en 2 in mijn top 10 komen van hem af. De man levert op blockbusterniveau perfectie af. De afgelopen dagen heb ik de ontbrekende titels die ik van hem nog niet had gezien maar eens gekeken, om de lijst compleet te maken. Piranha The Spawning was vreselijk en daarna was er nog deze Aliens of the Deep over.

Cameron is natuurlijk dol op water en de zee, da's wel duidelijk met films als Piranha, The Abyss, Titanic en Ghosts of the Abyss. Met Aliens in the Deep krijgen we geen film, maar volgen we een reis die hij met zijn crew in de diepe wateren maakte. En wat was dit ongelofelijk saai zeg. Ik ben ook nog zo dom geweest om de lange versie van 100 minuten te bekijken. Na een kwartier was ik er alweer klaar mee. Een crew die alles fantastisch en waanzinnig vind en vooral heel veel herhaling van beeld onder water. Het wetenschappelijke verhaaltje erbij wist me ook totaal niet te interesseren.

Uiteindelijk heb ik heel erg het gevoel gehad dat ik hier naar een persoonlijke wens van Cameron zat te kijken. Hij wilde de reis maken en als ze er toch druk mee waren, dan kon het ook best gefilmd worden. Maar wie zit hier nou eigenlijk op te wachten? Aan de lage hoeveelheid aan stemmen op MM sowieso vrijwel niemand. Zijn docu over zijn zoektocht naar het wrak van de Titanic in Ghosts of the Abyss vond ik wel tof, maar dat was gewoon veel informatiever en toegeven, ik was ontzettend benieuwd naar de echte beelden van het gezonken schip. Bij deze Aliens in the Deep gaat de climax helemaal naar niks toe en ik was vooral blij toen de aftiteling begon.