The Climax (1944)

Horror / Mystery

geregisseerd door George Waggner
met Boris Karloff, Susanna Foster en Turhan Bey

Dr. Hohner is de huisdokter van het Weense Royal Theatre gezelschap en vermoordt in een jaloerse bui zijn vriendin. Hij blijft ongestraft, maar als hij tien jaar later kennismaakt met een jonge zangeres die op zijn vroegere vriendin lijkt, komen alle oude haatgevoelens weer boven water.

avatar van Richard_Voorhees
Van de regisseur van Universal's The Wolf Man kwam er in '44 dus nog een Universal productie onder de titel 'The Climax'. Ondanks de aanwezigheid van Boris Karloff kennelijk een beetje ondergesneeuwd door zijn genre genoten, aangezien ik op deze site de tweede stemmer ben (476 stemmen op IMDB is ook niet groots).
Zowel deze site alsook IMDB hebben deze film onder het genre 'Horror' gezet. Ondanks dat de film wel zijn kriebelige momenten kent, vind ik het eerder toch een thriller/drama.
Opera is het hoofdthema van deze film en als kijker krijgen we voornamelijk te maken met Angela Klatt (Susanna Foster), een jonge operazangeres die hoopt door te kunnen breken.
Ze zingt prachtig en doet de opera baas en dokter Hohner (Karloff) aan Marcellina (June Vincent) denken.
Middels een flashback komen we al snel te weten dat Hohner een obsessieve liefde koesterde voor Marcellina en haar stem. Hij wilde controle over haar stem en vermoorde haar 10 jaar voor de gebeurtenissen van deze film.
Door middel van een hypnose apparaat hoopt Hohner controle over Angela te krijgen, maar hij word op tijd gesnapt door zijn dienstmeid.
Bij het einde van de film wil men nog een keer de kleur exploiteren door Hohner ten onder te laten gaan in een waar inferno.
De decors zijn prachtig (wellicht dezelfde die men gebruikte voor de Phantom of the Opera films) en de aankleding van de Opera's ziet er ook geweldig uit. Verder is het acteer werk wel degelijk. Ondanks dat er met deze film weinig te griezelen valt (op een aantal uitspattingen van Karloff na dan) heb ik me er prima mee kunnen vermaken. Men had duidelijk moeite in deze productie gestoken.
Zonde dat deze zo in de vergetelheid is geraakt.