Strange Illusion (1945)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Edgar G. Ulmer
met Jimmy Lydon, Warren William en Sally Eilers

De jonge Paul heeft telkens opnieuw dezelfde droom, waarin hij droomt dat zijn moeder verliefd wordt op een gevaarlijke crimineel. Met de hulp van een psycholoog ontdekt Paul dat zijn droom werkelijkheid aan het worden is, en hij probeert met alle macht zijn moeder uit de greep van haar nieuwe vriend Curtis te bevrijden.

Een duister bedoelde psychologische mysteriethriller over een student met een bizarre droom die daardoor dacht dat zijn moeder gevaar liep. Het verhaal intrigeerde door het Hitchcock-achtige gegeven, maar overtuigde niet omdat het subtiliteit miste en te melodramatisch overkwam. Bovendien had het verhaal de nodige gaten. Ook de cast vond ik te overdreven acteren. De droomscène daarentegen werd uitstekend in beeld gebracht.